07.12.2015  |  Klima, miljø og energi

Den gode mavefornemmelse

Indhold fra partner Hvad er dette?

800.000 kopper kaffe til 130.000 festende mennesker over 8 dage. Det stiller store krav at være fast kaffeleverandør på Roskilde Festival, men det klarer Peter Larsen Kaffe. På konferencen Innovative Partnerskaber d. 8/12 er det én af 11 solide cases

Peter Larsen Kaffe gik ind i samarbejdet med Roskilde Festival med et gensidigt ønske om at udvikle festivalens kaffeudtryk og servicere publikum med den rette kvalitet og bæredygtige løsning. Det danske kaffefirma med 50 ansatte har altid sat bæredygtighed i højsædet – det var første fair trade kaffemærke i Danmark – og i Roskilde Festival har virksomheden fundet en partner, som grundlæggende har de samme værdier. Derfor er de to gennem samarbejdet vokset sammen til et stærkt partnerskab, fortæller firmaets udviklings- & kommunikationschef Lars Aaen Thøgersen:

”Via vores samarbejde er vi blevet tættere og tættere forbundet, og vi har fået opbygget et godt fællesskab, hvor vi hjælper og støtter hinanden gennem de stærke sider, vi hver især har. For Roskilde Festival er det en klar upside, at vi har en stærk infrastruktur, så vi kan supportere på alle tider og lige meget, hvor kaotisk det er. På en stor event som Roskilde Festival kan der altid opstå kritiske øjeblikke, og kaffe er altså en vigtig ting for de fleste i de situationer. Festivalen har et stort behov for kaffe til dens crews, logistik og bag linjerne, og vi har sammen tilpasset, hvordan vi kan yde det bedste produkt til dem,” siger Lars Aaen Thøgersen, som dog heller ikke er blind for skyggesiderne: ”Der vil altid være upsides og downsides ved et partnerskab, særligt når der er følelser involveret, og det er bundet op på værdi for forretningen. Det kan være enormt givende, når det går godt, men det kan også være det modsatte, hvis man går fejl af hinanden.”

Med afsæt i det nære samarbejde udviklede Peter Larsen Kaffe og Roskilde Festival i 2013 en for danskerne ny type kaffe, koldbrygget kaffe. Coldbrew var på det tidspunkt begyndt at skyde op på små hipster kaffebarer i New York som en upcoming trend, men for mange af os danskere står kold kaffe nok i et modsætningsforhold til selve idéen med kaffe. Det var derfor med en vis forsigtighed, det nye produkt fik premiere på festivalens FoodCourt tilbage i 2013:

”Vi havde ingen anelse om, hvordan produktet ville blive modtaget af det danske publikum. Det er jo meget specielt: det drikkes koldt, det har en sødlig, the-agtig smag, og så har det færre bitterstoffer, som giver det en renere smag end almindelig kaffe. Noget andet er, at det tager rigtig lang tid at brygge det, 16 timer, så det var en udfordring at lave det på festivalen. Vi var nødt til at gøre det om natten. Men da vi åbnede om formiddagen, blev vi simpelthen blæst bagover. Publikum stod i kø, lige fra slog dørene op, og allerede om eftermiddagen var der udsolgt.”

Produktudvikling på højt plan

Med Lars Aaen Thøgersens ord er der tale om produktudvikling på et meget højt plan, hvor de to i kompagniskab har været med til at drive en produktgruppe som de allerførste i Danmark og blandt de første internationalt. Projektet var drevet af en mavefornemmelse om, at hvad der passer til new yorkeren, det rammer nok ikke helt skævt på publikum på Roskilde Festival. På samme måde gælder, at man skal lade den gode mavefornemmelse råde, når man indgår i et partnerskab, og så må det andet komme bagefter, siger Lars Aaen Thøgersen:

”I første omgang drejer det sig om at få den praktiske håndtering op at stå og om at løfte i fælles flok. Det er svært at indgå i et partnerskab, hvis udgangspunktet er, at det, der investeres, skal betales 100 % tilbage. Hvis det føles rigtigt, og det rykker noget, så kan der sagtens hen ad vejen opstå nogle upsides, man ikke havde set fra start af. For eksempel har partnerskabet med Roskilde Festival forplantet sig til godt samarbejde med Naturmælk ud fra et fælles ønske om at udbrede økologien. Det har virkelig været edge cutting.”

For Lars Aaen Thøgersen er Roskilde Festival er rigtig god platform til at spotte udvikling og tendenser også ud fra et internationalt perspektiv, og med i alt ca 400 personer tilknyttet har Peter Larsen Kaffe mange ’antenner’ ude:

”Vi kommer meget tæt på publikum på festivalen, både gennem vores egne medarbejdere og dem, vi hyrer ind gennem foreningerne. For os drejer det sig om nærvær, udvikling, bæredygtighed og kvalitet, og på festivalen har vi mulighed for at møde publikum ansigt til ansigt og få en snak med dem om vores produkter.”

Lars Aaen Thøgersen fortæller om Peter Larsen Kaffe’s samarbejde med Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber. Konferencen byder samlet på 11 stærke eksempler på frugtbare partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Hansens Flødeis, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.

 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere