14.04.2016  |  Samfund

Indspark: Det pokkers nødvendige pres

I den bedste af alle verdener ville der slet ikke være et behov for at gøre noget. Men der er til stadighed behov for et pres for, at virksomheder taget ansvar og integrerer bæredygtig produktion og etisk handel i deres kerneforretning.

I vores nye publikation, State of Ethical Trading, der bliver lanceret på Børsen d. 20 april – angiver vores medlemmer, at forventningspresset fra FN, OECD, EU, samt NGO’er og medier, er af afgørende betydning i forhold til at prioritere bæredygtig produktion og etisk handel. Samtidig er det en udbredt opfattelse blandt virksomheder, at medier og NGO’er, primært er optaget af historier om dårlige arbejdsforhold og negative miljømæssige effekter, og ikke giver et retvisende og nuanceret billede af virksomhedernes aktiviteter og indsatser. Og det er også nogle gange tilfældet. Men samtidig er det min erfaring, at uden omgivelsernes forventninger, forbrugernes krav, mediernes dækning og politikernes interesse, så falder interessen for virksomhedernes samfundsansvar. Men problemerne ude i verden forsvinder ikke.  

Moralsk ansvar
No business is an island! Globale virksomheder kan ikke skærme sig for den virkelighed, som de møder, når de opdyrker nye markeder i Asien, Afrika, eller Europa.  Hvis de oplever forhold der bryder menneske- og arbejdstagerrettigheder i handlen med andre, så har de et moralsk og etisk ansvar for at forholde sig til det. No business is an island understreger betydningen af, at den enkelte virksomhed er en del af et større fællesskab og er således også udsat for et forventningspres fra NGO’er, fagbevægelsen, lokalsamfund og i sidste ende forbrugere.

Behov for øget transparens
I Dansk Initiativ for Etisk Handel medvirker vi til at vedligeholde det forventningspres. Dels ved at formidle den udvikling der sker nationalt og internationalt i FN og EU i form af nye krav og forventninger til, hvor langt og dybt ansvaret går. Dels ved at samarbejde med dansk erhvervsliv, NGO’er, fagbevægelsen, brancheorganisationer og det offentlige og præsentere  vores medlemmers arbejde, blandt andet i State of Ethical Trading. Dermed bidrager vi til skabe gennemsigtighed og åben dialog om fortsatte udfordringer, muligheder og fremskridt inden for etisk handel. Samtidig fremhæver vi behovet for, at politikere fortsat prioriterer etisk handel og samarbejde på tværs af sektorer som centralt for Danmarks opfyldelse af de nye SDG mål og ikke mindst danske virksomheders fortsatte konkurrenceevne på eksisterende og nye markeder.

Mere fra

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere