DI: CO2-afgift skal afløse registreringsafgiften
Dansk Industri vil afskaffe registreringsafgiften på biler og erstatte den med en CO2-afgift, der varierer kraftigt afhængigt af den enkelte bils CO2-udslip.
Afskaffelsen af den kendte registreringsafgift skal ske over en 10-årig periode, hvor kun nye biler betaler årlig afgift, mens den eksisterende bilpark fortsætter på den gamle ordning. Det nye afgiftssystem skal fordre udvikling og køb af klimavenlige biler, med en årlig afgift på op til 100.000 kr. på de mest forurenende nye køretøjer. Dansk Energi er positive overfor forslaget, men noterer sig samtidig, at det ikke er en løsning i sig selv.
DIs forslag er interessant på den lange bane. Nu og her er det vigtigste [dog] at sikre en fortsat afgiftsfritagelse for elbiler og dermed fjerne den afgiftsforøgelse, som der er lagt op til fra 2012 og frem. Jeg er bekymret for, at en langsigtet omlægning af bilbeskatningen fokuserer for snævert på de eksisterende benzin- og dieselbiler og helt glemmer at tilgodese de nye teknologier. Det kan spænde ben for elbilerne, siger Lars Aagaard, vicedirektør i Dansk Energi, der dog understreger at forslaget har potentiale, så længe elbiler medregnes i ligningen.
På langt sigt er vi på linje med DI. Bilafgifterne skal afspejle den miljømæssige performance for det enkelte køretøj. CO2 er et vigtigt element i en ny afgiftsstruktur for biler. Strøm er omfattet af EU's kvotesystem, og afgiften må jo derfor nødvendigvis være nul for elbiler. Men elbiler bør også tilgodeses af andre grunde. De støjer og forurener ikke i vores byer. Endelig vil elbiler hjælpe os til at komme ud af afhængigheden af olie fra Mellemøsten og andre ustabile regioner, siger han.
-AK