Elbilsatsning kræver langsigtet fokus
Det er realistisk at få en massiv udbredelse af elbiler på de danske veje i 2020, mener Dansk Elbil Alliance.
Målet om en massiv udbredelse af elbiler på de danske veje i 2020 er fuldt realiserbare, mener Dansk Elbil Alliance. For at målet kan nås, skal kursen fastholdes hos både politikere og bilproducenter, fordi implementeringen af en helt ny infrastruktur med ladestandere og ladestationer kræver tid og ikke mindst fokus.
Debatten om elbiler går i dag primært på rækkevidde og pris. Men det man glemmer, er, at når man implementerer et helt nyt marked, så tager det tid, før forbrugerne tager produktet til sig, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Undersøgelser viser, at det typisk tager seks til ti år, fra produktet er færdigudviklet og sendt på markedet til, at 70 pct. af forbrugerne har taget det til sig. Et godt eksempel er mobiltelefonen. For 15-20 år siden var mobiltelefonen et eksklusivt produkt for de få, kæmpestor og meget bekostelig. I dag er mobilmarkedet eksploderet med mobilmaster over hele landet, og det er de færreste danskere, der ikke har en mobiltelefon.
For at Danmark kan udnytte potentialet i at være en foregangsnation på elbiler og plugin-hybridbiler, bør vi fortsat fastholde kursen med fokus på udvikling af infrastrukturen og bilerne, så de kommer op på et konkurrencedygtigt niveau. På den måde vil de danske erfaringer på området lede til større vækst, arbejdspladser og mulighed for at eksportere vores knowhow. Derfor mener vi ikke, at vores mål om en massiv udbredelse af el- eller hybrid plugin-biler på det danske marked i 2020 er urealiserbart, siger Lærke Flader.
Hun understreger, at el-bilens styrke er, at den også indgår i den samlede tanke om forsyningssikkerhed og vindindpasning, og her vil ingen andre transport teknologier kunne konkurrere.
-MS