17.05.2016  |  Strategi & ledelse

Indspark: Er vi dygtige nok?

DEBAT: Er der en sammenhæng mellem, hvor godt en virksomhed klarer sig på CSR området, og hvor meget erfaring og viden den CSR ansvarlige har?

Der findes mange dygtige CSR fagfolk

De virksomheder, der turnerer de danske ’CSR-scener’ og fortæller om den værdi, virksomheden har fået ved at arbejde med CSR, har alle til fælles, at de har ansat nogle rigtig dygtige folk, som formår at overbevise ledelsen og kollegaer om værdien i CSR arbejdet og efterfølgende implementere initiativerne.

De folk har ofte arbejdet dedikeret i mere end 10 år med CSR og ofte i en række forskellige virksomheder og industrier.

Har vi misset en væsentlig pointe?

Ovenstående er efter min mening desværre en overset pointe i debatten, når vi CSR fagfolk kigger henover CSR landskabet og vurderer, at de mindre og mellemstore virksomheder kan få mere værdi ud af CSR arbejdet – til glæde for dem selv og samfundet.

Hos mange faggrupper, fx advokater, revisorer, kvalitetsansvarlige, HR ansvarlige mv. er det helt naturligt at holde sig opdateret via kurser, seminarer og certificerede træninger. Den luksus har mange CSR ansvarlige i mindre og mellemstore virksomheder desværre ikke. De besidder ofte en helt anden stilling, som de bruger 80-90% af tiden på, og den resterende del bruger de på både at drifte og udvikle CSR området – efter bedste evne. Det er en ambitiøs og udfordrende opgave.

Længere end til politik-niveau

Resultatet er desværre, at mange mindre og mellemstore virksomheder ikke bevæger sig længere end til et politik-niveau og spredte initiativer inden for CSR området, da det ganske naturligt er så langt, som området kan bringes med den begrænsede CSR erfaring. Det svarer til at have en politik for ’høj kvalitet’ og spredte initiativer. Det giver hverken høj kvalitet eller værdi for virksomheden. Det gør det heller ikke for CSR.

De har et ønske om at dygtiggøre sig

I mit virke møder jeg rigtig mange dedikerede og dygtige folk, men selvom de er dygtige folk, så kræver det et vist fagligt niveau at overbevise ledelsen om værdien i CSR området. Et sådan kompetenceniveau tager mange år at oparbejde, særligt hvis man dækker flere områder som miljø, menneskerettigheder, arbejdsmiljø mv.

I mange år har vi hørt på, at ”CSR er ikke så svært”, og ”det er blot at komme i gang”. Det er desværre ikke sandt.

Skal virksomhederne have værdi ud af CSR indsatsen, så kræver det dygtige og kompetente folk til at drive indsatsen. Et sådan kompetenceløft sker ikke ved pilotprojekter og fine hjemmesider, drevet af offentlige initiativer.

Rette kompetencer = rette resultater

Jeg tror, at kompetenceløftet sker, når vi erkender sammenhængen mellem kompetenceniveauet i virksomhederne og den værdi, de får ud af indsatsen. Ofte kræver det løft ikke mange kræfter, og resultatet ses hurtigt, når virksomheden klædes fagligt på til at finde og følge det rette CSR spor, som skaber forretning for virksomheden. Det er det, CSR handler om. Heri ligger implicit også, at de mange CSR ansvarlige i mindre og mellemstore virksomheder skal have mulighed for at dygtiggøre sig for at kunne levere resultater.

Læs også: Green Network begår kæmpe fejl

Mere fra Kenneth

Kenneth Hald Jensen

Adm. Direktør

Entrepreneurial, dedicated and visionary leader with experience in building new business, turnarounds, spotting and unfolding the potential in new business ideas.

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere