Erhvervskvinder vil styrke udsatte kvinder i Kenya

Fire erhvervskvinder går nu aktivt ind i arbejdet for at skabe jobs og ordentlige arbejdsforhold til udsatte kvinder i Kenya. Det er godt for de kenyanske kvinder og deres børn, og så er det med til at skabe udvikling, der rækker langt.

Fire erhvervskvinder skal være med til at udvikle NGUVU, så virksomheden kan styrke endnu flere kvinder og børn i Kenya..

20.03.2019

Sponseret

NGUVU

Den danske virksomhed NGUVU har i tre år arbejdet for at skabe jobs og ordentlige arbejdsforhold til udsatte kvinder i Kenya. NGUVU’s største initiativ er et kaffekoncept, der sikrer kvindelige kaffebønder flere penge mellem hænderne og faglig udvikling, så de kan optimere høsten. Derudover får kvinderne økonomisk støtte, så de kan sende børnene i skole.

”Det er kaffekvinderne, der laver det hårde arbejde. Men de er afhængige af en række mellemmænd, der ofte tager det meste af fortjenesten. NGUVU handler direkte med kvinderne, så vi kan sikre dem den løn, de fortjener. Det betyder typisk, at de får fire gange mere end tidligere for deres kaffebønner. Derudover giver vi dem kurser, så de kan optimere høsten og dermed styrke deres forretning”, fortæller Rune Sandholt, der står bag NGUVU. 

Kan gøre en forskel for endnu flere kvinder og børn i Kenya

Fire erhvervskvinder kaster sig nu ind i NGUVU’s arbejde. De er nemlig med i det Advisory Board, der skal udvikle NGUVU. Jeanette Fangel Løgstrup, Senior Executive Vice President og Head of Group Sustainability i Danske Bank er formand for det nye Advisory Board.

”NGUVU er et godt eksempel på, hvordan sociale iværksættere kan være med til at løse samfundsudfordringer gennem deres forretning. NGUVU har skabt et stærkt fundament, som har potentialet til at vokse sig endnu større. Det er afgørende for, at NGUVU både kan skabe en sund forretning og gøre en positiv forskel for endnu flere kvinder og børn i Kenya. Den rejse glæder jeg mig til at være en del af”, fortæller Jeanette Fangel Løgstrup. 

De tre andre erhvervskvinder i Advisory Boardet er Lene Brendstrup, Business Development Director i Carlsberg, Lone Andersen, Marketing & Innovation Director i Toms Gruppen og Bente Mølgaard, Director International Education Projects i Hempel Fonden.

”Jeg er virkelig glad for at så stærke erhvervsprofiler vil være med til at udvikle NGUVU. Det er fantastisk at kunne læne sig op ad deres store erfaring og viden. Det spiller en stor rolle i en tid, hvor forretningen skal skaleres op herhjemme og i Kenya”, fortæller Rune Sandholt.

Kvinderne er nøglen til udvikling

Når kvinderne i Kenya styrker deres kaffeforretning og får en højere indkomst, har det direkte indflydelse på børnene. Modsat mændene bruger kvinderne nemlig størstedelen af indkomsten på familien. Det betyder blandt andet, at børnene har større chance for at få mad, rent vand og behandling hos lægen. 

Med den økonomiske støtte fra NGUVU kan kvinderne også sende alle børnene i skole. Når pigerne får en uddannelse har de ikke bare større chance for at få et job, når de bliver voksne. De har også mindre risiko for at blive smittet med HIV, og de får færre og mere sunde børn. 

”Det er stærkt at opleve, hvordan kvinderne vil gøre alt for at give børnene en bedre fremtid. Der er ingen tvivl om, at når vi styrker kvinderne, er vi med til at skabe en udvikling, der rækker langt ud i fremtiden”, siger Rune Sandholt. 

Læs mere om NGUVU's kaffekoncept til virksomheder. 

08.03.2024NGUVU

Sponseret

Kvindernes Kampdag: Kvindelige kaffebønder i Kenya kæmper for bedre vilkår og mod klimaforandringer

22.01.2024NGUVU

Sponseret

Nye træer giver mere end skygge

06.11.2023NGUVU

Sponseret

Kaffevirksomhed styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.10.2023NGUVU

Sponseret

Virksomheder styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.08.2023NGUVU

Sponseret

Klimaforandringer rammer kaffefarmere

12.06.2023NGUVU

Sponseret

Mød kaffefarmer Miriam