18.02.2016  |  Strategi & ledelse

Et usædvanligt bæredygtigt partnerskab

Indhold fra partner Hvad er dette?

ROCKWOOL og Roskilde Festival, hvad har de to virksomheder til fælles? Umiddelbart intet ud over at de starter med de samme to bogstaver og har relation til rock. Alligevel har de to virksomheder fundet sammen i et stærkt innovativt partnerskab

Med sin grundlæggelse i 1909 hører ROCKWOOL koncernen til Danmarks gamle industriguld, og med 11.000 ansatte og en årlig omsætning på godt 15 mia. kr. er den blandt dansk erhvervslivs sværvægtere. Roskilde Festival slog sine porte op på en bar mark i 1972, men selv om det siden er gået virksomheden godt, må den siges at høre til i en anden boldgade.

Men sammenhængen er der, og den bygger i høj grad på, at bæredygtighed er grundlaget for deres eksistens, at innovation er årsagen til deres succes, og at de gerne går meget langt uden for deres organisatoriske hegn for at samarbejde om bæredygtig innovation. Lægger man dertil, at der kun er 6 km imellem dem, og at de er berigede med en god portion medarbejder-entreprenører, bliver fællesskabet til gengæld meget synligt.

Viljen til partnerskab
Fællesskabet har da også udviklet sig til, at de to er indgået i et innovativt partnerskab. Men vejen dertil var ikke snorlige, og en af drivkræfterne bag partnerskabet, Dorte Gram, Innovation Manager i ROCKWOOL Internationals udviklingsafdeling, erkender gerne, at det kun blev til noget, fordi der var en meget stor vilje til det.

”I modsætning til de andre virksomheder, Roskilde Festival samarbejder med, har vi ikke noget at sælge på festivalen. Det er ikke på festivalen man tænker over at isolere sit hus, hvis man altså har sådan et,” siger hun grinende og fortsætter: ”Roskildes (Roskilde Festival, red.) samarbejdspartnere er næsten alle leverandører til festivalen, eller de er NGO’er eller nystartere. Vi er ingen af delene. Festivalen kan presse leverandørerne – og det gør den – til co-creation i forhold til deres bæredygtighedsprogram, og nystarterne hjælper de gennem deres start-up program. Vores indgangsvinkel til festivalen er anderledes – vi ville hellere se på, hvordan vi kunne hjælpe festivalen med vores kompetencer, og hvordan vi som organisation kunne indgå i et samarbejde – selvom det ikke ligger lige for.”

Selv hørte Dorte Gram dengang ikke til blandt det faste inventar på festivalen, men, som hun siger, til al held, var der en kollega i ROCKWOOL, som kendte festivalen ud og ind. Den første spinkle start i 2013 har siden udviklet sig til en række meget synlige og originale aktiviteter: stenuldsisolerede luksus shelters, solcelledrevet kølecontainer, ølkøler, absorberende urinaler, vækstkasser til urter og ikke mindst det meget markante chill-out hus lige over for en af musikscenerne – House of ROCK.

Sammenlignet med de andre samarbejdspartnere har ROCKWOOL bidraget med stor kreativitet i forhold til kerneporteføljen, og med kun ét eneste materiale som udgangspunkt kalder det på respekt.

Unikke fordele
For Dorte Gram har samarbejdet med Roskilde Festival budt på en række unikke fordele. Som flere andre festivalpartnere nævner hun blandt de væsentligste, at festivalen som et levende testlaboratorium giver et kontant feedback fra brugerne, som kan fødes direkte ind i innovationsprocessen frem mod prototypen; har man været på festivalen, kan man kun give hende ret i, at der nok ikke findes et bedre sted til crashtesting af shelters.

Til gengæld kommer det mere overraskende, at Roskilde Festival som en David mod Goliat ifølge Dorte Gram har haft et kraftigt aftryk på selvforståelsen i ROCKWOOL koncernens hovedsæde i Hedehusene.

”Som virksomhed har vi nok et image som en meget ’alvorlig’ virksomhed. Der er ikke tvivl om, at samarbejdet med Roskilde har smittet af på vores selvforståelse, og at det kan løfte vores employer branding. Tilsvarende har samarbejdet desuden haft stor betydning på fællesskabsfølelsen i medarbejderstaben,” fortæller Dorte Gram og uddyber: ”Vi var ca. 40 ansatte, som arbejdede frivilligt på vores aktiviteter på festivalen, og det har haft stor værdi i forhold til sammenhængskraften i virksomheden og for vores interne branding. Roskilde ligger jo så at sige i vores baghave, og flere af mine kollegaer bor meget tæt på festivalen. Vi, der arbejder på festivalen, har fået et netværk, vi ellers ikke ville have fået.”

Fra festival til flygtninge
Der er således helt naturlige grunde til, at Dorte Gram gerne ser, at partnerskabet med festivalen fortsætter. ROCKWOOL medvirker gerne til at styrke festivalens portefølje af innovative partnerskaber, om det så er med flere nye produkter fra egne rækker eller med nye partnere, som igen kan linkes sammen på tværs af festivalens arealer.

At partnerskaber med Roskilde Festival kan føre langt ud over festivalens arealer og gavne i et videre perspektiv end at være midlertidigt hjem for mødige festivalgæster, er de crashtestede shelters et uomtvisteligt bevis for: ROCKWOOL indgik i midten af 2015 et samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp for at udvikle en ny slags shelter med det formål at skabe bedre forhold for flygtninge rundt om i verdens brændpunkter.

ROCKWOOL var på CSR LINK's halvdagskonference Innovative Partnerskaber i december '15 en af de mange gode eksempler på stærke bæredygtige partnerskaber under Roskilde Festival's paraply. Artikler med de andre cases kan findes under Nyheder på CSR LINK's hjemmeside, her

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere