Hæder til EU-Blomstens licenshavere
Det europæiske miljømærke EU Blomsten fylder 20 år. Det blev i sidste uge markeret med uddeling af priser til tre virksomheder, som på hver deres måde har gjort en særlig indsats for at udbrede EU Blomsten.
Der var priser til den første, til den største og til den mest trofaste licenshaver, da Miljømærkning Danmark i torsdags holdt Blomsterfest.
Prisuddelingen fandt sted i Teatermuseet i København. Her var blandt andre danske licenshavere af EU Blomsten, repræsentanter fra Miljømærkning Danmark og de øvrige europæiske miljømærkningsorganisationer samlet for at fejre EU Blomstens fødselsdag.
Den mest trofaste
Prisen til den mest trofaste licenshaver gik til malingsproducenten Beck & Jørgensen for på entusiastisk vis at have øget det generelle kendskab til EU Blomsten i Danmark via markedsføring af firmaets brede sortiment af miljømærket maling. For Beck & Jørgensen er det helt naturligt at se maling og miljø som to sider af samme sag:
”Som en dansk familieejet virksomhed, der primært leverer til professionelle malermestre, men også til detail, er det vigtigt at have en ansvarlig og troværdig miljøprofil. I 1998 fik Beck & Jørgensen det europæiske miljømærke Blomsten på det første produkt, og siden er der kommet flere til,” fortalte produkt- og indkøbschef Jesper Hougesen.
Isbryder-pris til nordjyske campingpladser
”Isbryder-prisen” blev delt mellem tre nordjyske campingpladser: FDM Camping Aalbæk Strand, Svinkløv Camping og Hanstholm Camping. De fik prisen for at være blandt de første campingpladser i Danmark, der blev mærket med EU Blomsten, og for gennem årene at have øget kendskabet til EU Blomsten og miljørigtig ferie.
Dansk Supermarked belønnet
”Detailhandlens pris” blev tildelt Dansk Supermarked for at være den detailhandelskæde, som aktuelt har det største og bredeste sortiment af EU Blomstmærkede produkter på hylderne.
”For os er det super-stærkt, at vi med hele den miljømærkede levevis-serie kan tilbyde vores kunder en genkendelig, miljøvenlig produktserie. I 2001 var vi de første i Danmark til at anvende EU Blomsten på vores produkter. Og siden da er miljøbevidstheden blandt vores kunder øget, og de har taget godt i mod de nye produkter i levevis-serien. At vi har mange produkter i serien betyder, at vores kunder altid kan finde et miljøvenligt alternativ til de konventionelle dagligvarer – og det ligger der en stor styrke i,” sagde produktchef Mette Kolling Rothmann.
-LA