17.05.2013  |  Supply chain

Færre køber Fairtrade-mærkede varer

Trods nye satsninger og flere samarbejdspartnere faldt omsætningen af Fairtrade-mærkede varer i 2012. Det er især banansalget i COOP-butikker, der har svigtet på grund af problemer med leverandøren.

Efter en årrække, hvor salget af Fairtrade-mærkede varer har oplevet stort vækst, faldt salget i 2012 med cirka fire procent i forhold til året før. Mindre salg af bananer og økonomisk krise er årsag til dårligere salgsresultat, mener Fairtrade Mærket.

Omsætningen på salg af Fairtrade-mærkede varer  var i 2011 på cirka 558 millioner kroner. I 2012 var det estimerede danske salg på 535 millionar kroner.

Læs også: Lettelse i Fairtrade-kommune Aarhus

Krisen har påvirket salget
Direktør i Fairtrade Mærket, Jonas Giersing siger i en pressemeddelelse:
”Vi kan se, at krisen har haft en indflydelse på danskernes valg, når de står i dagligvarebutikkerne. Generelt er dagligvaresalget faldet, og det rammer også danskernes forbrug af Fairtrade-mærkede varer. Men den væsentligste faktor var et stort fald på cirka 55 procent i mængden af solgte Fairtrade-mærkede bananer. Det skyldes, at Coop var nødt til at trække Fairtrade-mærkede bananer ud af butikkerne i det meste af 2012 grundet svingende kvalitet fra Coops banan-leverandør.”

COOP har fået aftale med leverandør
Ifølge direktøren ser faldet dog ud til at være kortvarigt, da Coop har løst problemet med banan-leverancerne og tilkendegivet, at Fairtrade-mærkede bananer genindføres i kædens butikker allerede 1.juli i år.

”Udover vores forventninger til bananer, så er der også kommet en række nye samarbejdspartnere til. Fynbo Foods har omlagt alle deres økologiske marmelader til kun at indeholde Fairtrade-certificeret rørsukker, og senest har både Q8 og Statoil indført Fairtrade-kaffe på alle deres servicestationer. Desuden kan vi se en generel vækst på andre kategorier som is, vin, sukker og kaffe  og kan se en positiv udvikling vedrørende pålægschokolade og riskiks. Så vi ser lyst på fremtiden og har nogle meget ambitiøse vækstmål – alt sammen til gavn for bønder og plantagearbejdere i udviklingslandene,” siger Jonas Giersing.

-UB

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere