30.10.2012 | Kommunikation
Indspark: Fagfolk skriver: Grøn forretning er ny forretning
Indhold fra partner Hvad er dette?
I dag producerer virksomhederne store mængder af affald med tab af økonomiske værdier og miljøforurening til følge. Det er uholdbart, og fremadrettet er det nøvendigt at skabe en cikulær værdikæde, hvor affald bliver til nye produkter. Det mener Gitte Krasilnikoff, der er director i Deloitte og ansvarlig for satsningen Green Economy.
CSR-eksperten Gitte Krasilnikoff er director i Deloitte, hvor hun er ansvarlig for Sustainability og Climate Change herunder Deloittes nye satsning på Green Economy.
Politikerne taler om grøn vækst, grønne arbejdspladser og bæredygtighed, men det kan være en udfordring for virksomhederne at få fod på indholdet af det grønne. De fleste virksomheder ved, at det kan svare sig at spare på energien, og at det er moderne at markedsføre sig grønt, men for mange virksomheder står det store potentiale i grønne tiltag stadig lidt uklart. Her kommer nogle gode argumenter.
Vi skal bevare global vækst og den udvikling af middelklassen, der i øjeblikket foregår i mange udviklingslande, af to grunde:
- Fordi det er til gavn for rigtig mange mennesker, der i øjeblikket bevæger sig ud af fattigdom.
- Fordi vi i den rige del af verden kan opretholde den levestandard, vi nyder.
Hvis vi mener de to begrundelser alvorligt, er vi nødt til at indrette os anderledes og i meget højere grad genanvende de ressourcer, der ligger til grund for vores forbrug. Gør vi ikke det, kommer vi til at mangle ressourcer i fremtiden.
Det er nødvendigt at koble vækst fra ressourceforbrug – altså bruge færre ressourcer, men stadig fremstille nye og flere produkter. I dag er værdikæden for fremstilling af produkter lineær, og vi producerer store mængder affald med tab af økonomiske værdier og miljøforurening til følge:
Teksten i boksene fra venstre mod højre: Råvarer, Forarbejdning, Benyttelse, Affald = brud af værdikæde med tab af enorme økonomiske ressourcer og forurening til følge.
Grøn forretning og grøn omstilling handler om at gøre denne værdikæde cirkulær, som det ses til højre illustrationen:
Derved gøres affald til produkter, som input til nye produkter, fremstilling af lignende produkter eller via biologisk nedbrydning til udnyttelse af energi (biogas og bioforgasning) og næringsstoffer som gødning.
Grøn forretning og cirkulære værdikæder betyder:
- Nyt produktdesign (grøn innovation), der skal sikre, at produkterne kan adskilles og genanvendes samtidig med at produkterne ikke må være skadelige for forbrugerne.
- Retursystemer, der understøtter recirkulering af materialer i form af ressourcehåndteringsvirksomheder og logistikvirksomheder.
- Optimerer ressourceforbruget, så der anvendes færrest ressourcer i produkterne og i fremstillingen heraf.
- Råvarefællesskaber, der sikrer at de rette ressourcer kommer til rette produktion afhængig af ressourcetype, plastik, træ, tekstil, metaller osv.
Stigende priser og ny lovgivning
Stigende råvarepriser er allerede et problem. Prisstigninger på olie og andre fossile brændsler er de mest kendte og de mest markante stigninger, der er set de seneste år.
Teksten i grafikken fra lyseblå nederst og opefter: Benytte, Adskille og returnere, Råvarer, Designe (optimere indhold og levetid) og Forarbejde.
Men også stigende priser på andre råstoffer som bomuld, sjældne metaller, fødevarer og træprodukter er en udfordring for virksomhederne.
Adgangen til og begrænsningen i forekomsten af råstoffer er også kommet højt på dagsorden med håbet om at finde olie og sjældne jordarter (metaller) i Grønland og med kinesernes overtagelse af miner i Afrika. Virksomheder, der operere efter den lineære værdikæde, vil i nogle brancher opleve store udfordringer med at være konkurrencedygtige på grund af ekstreme prisstigninger.
Derudover skærpes EU lovgivningen drastisk på affaldsområdet i disse år med indførelse af genanvendelsesdirektivet med krav om 50 procent genanvendelse af affald, End-of-Waste direktivet, der sætter retningslinjer for genanvendt affald som produkter og EUPs godkendelse af ressourcerapport om forbud mod afbrænding af plastik i 2020. Rammebetingelserne for håndtering af affald ændrer sig, så affald nu må betragtes som en ressource, der kan tjenes penge på.
På denne graf ses, hvordan grøn forretning skaber vækst til gavn for de danske virksomheder. Det skaber nye produkter, nye virksomhedsformer, nye eksportmuligheder og nye arbejdspladser. Kilde: Deloitte Ressource Lean, 2012
Nye forretningsmodeller
Et cirkulært materialeforløb skal understøttes af nye aftaler med kunder og leverandøre for at sikre at materialerne recirkuleres – cirkulær økonomi. Mange offentlig støttede tiltag arbejder i øjeblikket med at designe nye forretningsmodeller til at understøtte den cirkulære økonomi og den højere genanvendelighed.
Retursystemer og funktionssalg er ikke nye modeller, men er nok den type aftaler, som skal iføres nye klæder – tanken om, at man ikke behøver at eje alle forbrugsgoder, og at producenten eller distributøren vil have fat i produkterne, når de smides ud, skaber nye perspektiver for kunde- og leverandørrelationen.
Grøn forretning
Fornyelsesfonden finansierer et program for grøn omstilling, som Deloitte faciliterer.
Læs mere:
groenforretning.deloitte.dk og deltag i konference om grøn forretning, der styrker bundlinjen den 22. november København og den 27. november i Aarhus.
En stor gruppe af produkter, som i dag er fremstillet af plast, vil i fremtiden være bionedbrydelige og kan derfor nemmere indgå i udnyttelsen af næringsstoffer. Typen af relevant forretningsmodel, der kan gøres brug af, afhænger af produktet, således at højværdiprodukter med en lang levetid (eks: møbler, biler) i højere grad vil komme tilbage til den oprindelige producent, mens produkter af en kortere levetid vil recirkuleres via råvarefællesskaber (eks: elektronik) i form af retursystemer.Emballage vil returneres i velkendte retursystemer (eks: glas) eller vil være bionedbrydeligt og kan derfor føres tilbage til markerne som gødning eventuelt efter at energi er udnyttet som biogas.
Strategi & ledelse

Supply Chain Sustainability – How to ensure real progress?
Ambitious commitments require end-to-end transparency. Stakeholders welcome the ambition, but want to check progress
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt innovationsprogram for SMVer skal udvikle bæredygtige løsninger med afsæt i 3D-print
AM Sustain er et innovationsprogram for små og mellemstore virksomheder med fokus på AM-teknologi/ 3D-print og bæredygtighed under Dansk AM Hub. Programmet implementeres i samarbejde med Deloitte. Dansk AM Hub er initieret og udviklet af Industriens Fond.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En fjerdedel af verdens arbejdskraft er truet af klimaforandringer
En ny rapport fra Deloitte slår fast, at over 800 millioner jobs er truet af ekstremt klima og de økonomiske konsekvenser af omstillingen. Rapporten peger dog også på et potentiale for skabelsen af 300 millioner nye jobs i 2050, hvis verdens ledere handler og investerer rettidigt i en bæredygtig omstilling af arbejdsmarkedet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

How can you implement the SDGs in your business?
Hear how the professional board member, Stine Bosse, our Minister for Finance, Kristian Jensen, and the CFO, Rebecca Self, address the SDGs in short video interviews.
Indhold fra partner
Supply chain

Join Deloitte’s Supply Chain Panel
You have a great opportunity to be part of a growing community!
Indhold fra partner
Samfund

Råd til en vellykket ansættelse af flygtninge på din arbejdsplads
At få flygtninge vellykket ombord på en arbejdsplads kræver mere end den sædvanlige onboarding-proces. At fastholde dem kræver ofte også en bredere indsats for en inklusiv arbejdsplads end mange begår i dag.
Indhold fra partner