07.10.2019  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Food Nation ser stort potentiale i eksport af økologi

Den danske fødevaresektor skal fortsætte med at udvikle sig inden for økologi og den teknologi og know-how, der ligger rundt om fødevaren. Det åbner for flere danske eksportmuligheder, forklarer direktør i Food Nation.

Regeringen ønsker at fordoble den danske økologi frem mod 2030. Dermed vil det økologiske landbrug til den tid udgøre mindst 20 pct. af det samlede landbrugsareal.

Den øgede økologi vil ikke blot fylde mere af landbrugsarealet, men også mere af eksporten, hvis fødevarebranchen lægger fokus det rigtige sted. Sådan lyder det fra Lise Walbom, adm. direktør i fødevarepartnerskabet Food Nation, der skal styrke dansk eksport.

"Vi har nået mange flotte resultater inden for økologi, og vi skal selvfølgelig fortsætte med at forølge alt det, vi har gjort godt indtil nu, og så skal vi skrue op for de eksportmuligheder, der rundt om den økologiske produktionstilgang. Det er meget mere end bare færdigvarer. Det er også teknologi og know-how, som ligger i den mangeårige erfaring, vi har opbygget i Danmark," siger hun.

Hvis eksporten af økologi følger udviklingen over det seneste år, så vil Danmark fremadrettet eksportere flere og flere økologiske varer. Ifølge Danmarks Statistik er den økologiske eksport steget årligt siden 2005, og med en fordobling af økologien frem mod 2030 ser det ikke ud til at ændre sig. Bare fra 2016 til 2017 voksede eksporten af økologiske fødevarer med over 20 pct. og nåede næsten op på tre mia. kr.

Danmark er i forvejen et økologisk foregangsland, og det får udlandet til at se grundigt på Danmark, forklarer Lise Walbom.

"Uanset om du kommer fra Kenya, Japan eller USA, så har vi i Danmark været gennem en lang rejse med udvikling af økologi, der gør os i stand til at dele vores erfaringer og på den måde inspirere til udvikling andre steder. Det åbner også for nogle eksportmuligheder for Danmark."

Økologisk mærke til Kina

Tyskland og Sverige hører til blandt de største aftagere af danske økologiske varer, hvor Tyskland har en sikker førsteplads. I 2017 eksporterede Danmark økologiske varer for over 1,2 mia. kr. til Tyskland og 475 mio. kr. til Sverige.

Kina træder ind på en tredjeplads, hvor Danmark eksporterede for 304 mio. kr. i 2017. Netop her er der en vækst at hente.

Tidligere i september var fødevareminister Mogens Jensen (S) på besøg i Kina, hvor han bl.a. drøftede salg af økologiske fødevarer til Kina med den kinesiske landbrugsminister. Her lød det fra ministeren, at han forventede, at en aftale vil falde på plads med Kina, som gør det lettere for danske producenter at eksportere til landet.

En sådan aftale vil få stor betydning for eksporten af økologi, mener Lise Walbom.

"Det er dels fordi, at Kina er så stort et marked, og dels fordi det er endnu en tillidserklæring til fødevaresikkerheden og kvaliteten af de danske produkter. Det er det, som kineserne også køber sig ind i, når de køber ind i den danske økologi."

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er det kun Arla, Thise Mejeri, Them Andelsmejeri, Nature DK og Fynbo Food, som kan sælge varer med et ø-mærke til Kina. Det er nemlig en dyr proces at blive certificeret til at sælge økologi til Kina, og det skal en fremtidig aftale dæmme op for.

Kilde: fodevarewatch.dk

Mere fra Lise

Lise Walbom

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere