Fremtidens batteri på trapperne
Risø og virksomheden Positive Energies har indgået aftale om et forskningssamarbejde, der skal udvikle nye lithium-batterier til fremtidens eldrevne biler.
Et unikt samarbejde mellem Risø DTU og danskerne bag el-sportsvognen Lynx og batteriproducenten Positive Energies skal de kommende år udvikle fremtidens højtydende batterier til transportbranchen. Forskningen vil danne grundlag for en kommende masseproduktion af batterier, der både har en høj kapacitet og en lav opladningstid. Når opladningstiden bliver reduceret, vil det nemlig, ifølge Positive Energies, blive ligeså attraktivt at køre i elbil som i benzinbil:
Batteriteknologien er i øjeblikket på højde med forbrændingsmotoren på alle områder, bortset fra opladningstiden. Hvis man kunne oplade en elbil på samme tid, som det tager at fylde en benzinbil op, så vil elbilen for alvor kunne konkurrere med biler med forbrændingsmotor. Vi kan nok ikke få opladningstiden helt ned på niveau med en benzinopfyldning, men der er gode muligheder for, at vi kan reducere opladningstiden ganske markant, siger Brian Hoehl og Lars Munksø, der er direktører i Positive Energies. Begge vurderer potentialet for fremtidens batteri som enormt:
Økonomien i fremtidens bilbatterier er meget interessant. Oliebranchen har i mange år været ekstremt indbringende. Når blot få procent af omsætningen flytter til fordel for batteridreven transport, så har vi et kolossalt potentiale, lyder det fra Brian Hoehl.
Positive Energies vil få adgang til de kommercielle rettigheder fra de forskningsmæssige resultater. Til gengæld stiller Positive Energies testbiler, produktionsfaciliteter og knowhow til rådighed for Risø. Samarbejdet med Risø er kommet i stand efter en henvendelse fra Risø til Positive Energi, og forskningsprojektet forventes at modtage 22 mio. kr. i EU-støtte i 2010.
-JR