Grønnere forsyningskæder betaler sig
Miljø er tilsyneladende på vej til på internationalt plan at blive topprioritet for virksomheders transport og logistik. Det viser en global undersøgelse blandt mere end 500 logistikledere. 86 % af respondenterne svarer, at miljø vil få stigende betydning for transport- og logistikprocesser de kommende år.
Op til 75 % af virksomhedernes CO2-udslip stammer fra transport og logistik, og mange virksomheder er derfor ifølge en international undersøgelse udgivet af Eyefortransport i november 2007 begyndt at fokusere på at reducere miljøbelastningerne i deres transport og logistik.
Det er ikke mange år siden, at miljøtiltag iden for transport og logistik blev anset for at være et nødvendigt onde, som kun var relevant og realistisk for de allerstørste multinationale foretagender. Ikke noget for almindelige virksomheder med almindelige organisationer, driftsbudgetter og omsætningstal. Opfattelsen var, at effekten af grønne tiltag mere handlede om at være i stand til at præsentere en flot og politisk korrekt sektion i årsrapporten.
Fra omkostning til forretningsaktiv
Meget tyder på, at situationen i dag er en anden. Der er naturligvis fortsat virksomheder, der betragter miljøtiltag som et nødvendigt onde. Men de mest innovative og succesfulde virksomheder i alle størrelser har ifølge Eyefortransport's undersøgelse opdaget, at der er penge i at indrette forsyningskæden miljømæssigt smart, og at miljøbeskyttelse i dag er et forretningsaktiv med en god tilbagebetalingstid frem for blot et supplement, der skaber ekstra omkostninger.
Som en fremtrædende amerikansk logistikekspert, Jon Kierkegaard fra DCRA Inc., formulerer det ifølge www.scdigest.com:
Jeg så forleden en kendt investerings-guru på CNBC, hvor han blev spurgt, hvad der var den bedste grønne investering. Efter en lang tænkepause svarede han: Hvilken som helst virksomhed der forbedrer sin forsyningskæde! Svaret kom helt bag på journalisten, der havde forventet noget om CO2 eller solenergi. Min pointe er, at miljøtiltag i virkeligheden og på bunden handler om at reducere spild og udnytte vores ressourcer smartest muligt. Og det får mig til at sige, at forbedringer af forsyningskæden (lagerreduktion, reduktion af gennemløbstider, forbedring af likviditet etc.) formentlig er de allergrønneste tiltag, man kan finde.
Forskellige forventninger
Undersøgelsen afslører, at et gennemsnit på 34 % af respondenterne fra USA, Europa, Mellemøsten og Asien svarer, at de forventer, at grønne tiltag vil betale sig tilbage både i form af finansielle resultater og i form af forbedret omdømme inden for tre år. 15 % har ikke de store forventninger til, at investeringen betaler sig hjem; og mindre end 8 % forventer negativ tilbagebetaling inden for en tre-årig tidshorisont. Et gennemsnit på 45 % forventer finansielle resultater, men ikke forbedret omdømme.
Ifølge undersøgelsen tillægger de største virksomheder (omsætning på + 1 milliard Euro) miljøet større betydning end mellemstore (50 millioner-1 milliard Euro) og mindre virksomheder (under 50 millioner Euro).
61 % af alle respondenter svarer, at de ikke hidtil har registreret nogen synderlig effekt af grønne tiltag på effektiviteten i forsyningskæden, mens 33 % svarer, at de har opnået en forbedret effektivitet som konsekvens af miljøtiltag. Det kan muligvis skyldes, at mange grønne tiltag er relativt umodne og derfor ikke har nået at levere resultater endnu.
Miljøet får voksende betydning
67 % af de europæiske respondenter svarede, at miljøet har enten stor eller meget stor betydning for virksomhedens overordnede strategi, hvor dette tal for de amerikanske respondenter var 59 %, og for respondenter fra Mellemøsten samt Asien var 57 %. Hvis vi ser på mellemgruppen, der svarer fairly important eller somewhat important er de amerikanske respondenter i flertal med sammenlagt 35 % i forhold til europæernes 30 % og asiaternes 27 %, se figur 1.
På spørgsmålet om hvilken prioritet miljøfaktorer vil få for virksomhedernes transport- og logistikprocesser de næste tre år, svarer 86 %, at miljøet vil få større betydning de næste tre år; mens 13 % faktisk svarer, at miljøet vil have 1. prioritet i transport- og logistikprocesser de næste tre år, og mindre end 1 % forventer, miljøet vil få mindre betydning de næste tre år, se figur 2.
Motiver for miljøtiltag
Ifølge undersøgelsen er virksomhedernes motiver for at satse på miljøtiltag i deres logistik- og transport en lang række forskellige faktorer. Europæiske virksomheder angiver omdømme og relationer til kunder samt omverden samt større vægt på virksomhedens generelle ansvar som de primære drivkræfter. Lovgivning, øget forsyningskædeeffektivitet og øgede brændstofpriser spiller også ind. Minimering af risici spiller ifølge undersøgelsen en markant større rolle for europæiske end for amerikanske eller asiatiske virksomheder.
For amerikanske virksomheder ser lovgivning, forbedring af relationer til kunder og omverden, øgede brændstofpriser samt forventning om finansiel gevinst ud til at være de afgørende drivkræfter. Men forsyningskædeeffektivitet, forbedrede aktionærrelationer, minimering af risici samt en voksende ansvarlighedsagenda spiller også en rolle.
Virksomheder i Mellemøsten og Asien angiver effektivitet i forsyningskæden, en voksende ansvarlighedsagenda, øgede brændstofpriser samt forbedrede relationer til kunder og omverden som de primære drivkræfter. Mellemøstlige og asiatiske virksomheder lægger ifølge undersøgelsen langt mere vægt på effektivitet i forsyningskæden end europæere og amerikanere.
Hvilke konkrete tiltag
Ifølge undersøgelsen er det mest populære miljøtiltag i europæiske virksomheder forbedring af energieffektiviteten (68 %). Derefter følger måling eller reduktion af udledning af skadelige gasser (51 %), ruteoptimering af køretøjer for at reducere antal kørte kilometre (43 %) samt strategisk placering af centrallager.
www.miljohorisont.dk/transport