Halvdelen af Stockholms busser på biobrændstof
Scania leverer 85 nye ethanolbusser til Stockholm
Stockholm bliver den første storby i verden, hvor halvdelen af busflåden kører på biobrændstoffer. Der sker, når svenske Scania leverer 85 nye ethanolbusser. Stockholms Lokaltrafik (SL) investerer nu udelukkende i busser, der drives af ikke-fossile brændstoffer, skriver ing.dk.
SL's ambition er, at halvdelen af Stockholms busser skal køre på biobrændstoffer inden 2011, mens fossile brændstoffer skal være helt udfaset fra den kollektive bustrafik i Stockholm inden 2025.De 85 nye busser som leveres til operatøren Nobina vil være udstyret med Scanias tredjegenerations, firecylindrede 270 hk ethanol-dieselmotor, som lever op til Euro5-standarden. Scania har produceret store dieselmotorer, der kan køre på næsten 100 procent ethanol, i snart 20 år.
Det stockholmske bystyre har besluttet, at mindst 50 procent af al passagertransport i Stockholmsområdet skal ske ved hjælp af ikke-fossile energikilder fra 2012. Ved udgangen af 2009 var andelen nået op på 30 procent.
Ifølge Scania kan en ethanoldrevet bus reducere CO2-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med tilsvarende dieselmotorer, som er i drift i dag.
Sveriges største byer har tilsammen flere end 600 ethanolbusser i drift.
I København har trafikselskabet Movia endnu ikke sat nye, ikke-fossile motorteknologier i almindelig drift.