Han vil gøre CSR underholdende
Axel Boisen er initiativtager til CSR Fonden, som skal udbrede kendskabet til CSR - ikke bare til store, større og mindre virksomheder, men også almindelige borgere. Det skal være underholdende og letforståeligt.
Filmmand og journalist Axel Boisen har blandt mange andre utraditionelle projekter stået bag kampagnen Oplysning til Perkerne om Samfundet, hvor han brugte humor til at bringe samfundsgrupper sammen. Nu er turen kommet til CSR, som også skal have et humoristisk islæt. Axel Boisen har med egne midler i alt 300.000 kr. etableret den erhvervsdrivende fond CSR Fonden, som nu drives for sponsorater fra fonde, virksomheder og sammenslutninger. Fonden skal vise danske virksomheder, at det er ok at blære sig. Blandt CSR Fondens aktiviteter er uddeling af 12 CSR-priser på et stort opslået gallashow i Sønderborg den 29. september.
Danske virksomheder skal være blæredygtige
Vi skal lære at blære os mere med det, vi er gode til i Danmark. Både som medarbejdere i Danmarks mange ansvarlige virksomheder og som danskere skal vi give os selv lov til at være stolte af det vi gør, mens vi gør det. Derfor skal vi skabe en ny tradition, hvor vi fortæller om, hvordan virksomheder integrerer det sociale og miljømæssige i måden at drive virksomhed på. Miljøarbejde og social bevidsthed er hverken velgørenhed eller ekstraaktiviteter; det er tværtimod selve kernen i den danske måde at drive virksomhed på. Det er sådan vi kan forklare indholdet af betegnelsen made in denmark her i tiden efter dumme og fornærmende tegninger, erklærer Axel Boisen, som, mener, at vi som danskere fortsat har et mindreværdskompleks efter nederlaget i 1864.
Det skal underholde og begejstre
Han vil meget gerne have, at det er underholdende, når vi skriver og taler om CSR, og så har han et horn i siden på journalister, som kun koncentrerer sig om at finde fejl.
Det drejer sig om at gøre CSR forståeligt og engagerende og skabe et alternativ til den bagstræberiske journalistik, der kun koncentrerer sig om at finde pletter på det store billede. Og så må der gerne tilføres ægte begejstring, hvis du spørger mig. Hvorfor skulle det egentlig kun være sportsreportager, der gør os begejstrede og medlevende? Hvem har bestemt, at journalistik om virksomheder ikke må skabe engagement eller blive formidlet af personer, der lever sig ind i det, spørger han.
Han tilføjer, at CSR Fonden meget gerne medvirke til at sætte en visionær erhvervspolitisk og beskæftigelsesmæssig agenda og være med til at fremhæve, hvor meget det betyder for både velfærd og økonomisk vækst, at virksomheder tager ansvaret for at skabe balance mellem det økonomiske, sociale og miljømæssige. Og så håber han, at endnu flere virksomheder vil melde sig på banen og blive del af initiativet.