Hvad har vi lært af 2008?
Hvilke tendenser og begivenheder påvirkede CSR-området i det forgangne år, og hvad kan vi så bruge denne lektie til i det kommende?
Hvilke tendenser og begivenheder påvirkede CSR-området i det forgangne år, og hvad kan vi så bruge denne lektie til i det kommende? For det første har virksomhederne ikke for alvor købt CSR som business case-argumentet. En undersøgelse foretaget af IBM sidste år, fastslår, at CSR hjælper virksomheder til at blive mere konkurrencedygtige, men på grund af den økonomiske afmatning er der en tendens til, at virksomheder går i defensiven på CSR-området. Det er ikke fordi, at firmaerne ikke tror på CSR, men CSR-budgetterne bliver skåret ned, og mange direktører taler om at fokusere på ren business. Det er naturligvis ikke unikt for CSR, da der generelt bliver skåret ned mange steder i virksomhederne. Men hvis beslutningstagere for alvor havde købt det argument, at CSR gør dem mere konkurrencedygtige, ville de nu se på det som vej ud af den økonomiske krise. Argumentet trænger til at blive udviklet væk fra det forsimplede: Social ansvarlighed = God business.
Back to basics
For det andet har 2008 vist os, at selv i dette skøre, globale og hurtigt-forandrende internet-samfund betyder de helt grundlæggende samfunds-strukturer stadig en hel del. Det viser bankernes ageren i 2008 os med al tydelighed. Hvis fundamentet for gårdagens tilsyneladende bundsolide institutioner bare kan forsvinde, hvilke andre grundpiller i vores samfund kan så ikke få lignende problemer? Og hvad er så vores strategi i 2009 andet end den blinde tiltro, som ikke synes at have virket alt for godt året før?
Mandela eller Attila-ledelse?
Den tredje problematik, som har vist sig i 2008, er virksomheders ensidige fokusering på at øge aktionær-værdien. Bagsiden af denne medalje har vist sig ved direktører, som er lidt for tiltrukket af store finansielle belønninger. Tankegangen om, at store direktør-lønninger er nødvendige for at fastholde talent har en vis sandhed i sig; hvis man betaler peanuts får man aber, men hvis man gør en kortsigtet profit for virksomheden til målestokken for en direktørs succes, så tiltrækker man måske også de kandidater, hvis største motivation netop er en stor økonomisk belønning. Med uanstændigt høje lønninger får man måske uanstændigt grådige aber
Hvad er der galt ved at satse på at motivere folk til at ville udføre et godt stykke arbejde på grund af den værdi, arbejdet skaber - service, meningsfulde job, afhjælpning af samfundsproblemer.
Skulle vi udvikle et koncept for en fair return of investment i stedet for en maksimal?
Langsigtet værdi
Til sidst er det vigtigt at sætte spot på den store begejstring for kapitalfonde især i begyndelsen af 2008. Der syntes således at være en generel opfattelse af, at fordelene ved kapitalfonde var mange og ulemperne små, selvom det bestemt ikke altid er tilfældet. Virksomheds-ejere må i fremtiden begynde at overveje, hvordan de skaber en langsigtet værdi i stedet for en kortsigtet profit. Lad os få en diskussion af de reelle fordele og ulemper ved kapitalfonde. (Kilde: www.mallenbaker.net)
www.csr.dk/strategi