29.10.2015  |  Klima, miljø og energi

Hver tallerken tæller

Indhold fra partner Hvad er dette?

I Unilever Food Solutions træner man køkkenpersonalet i at tænke og handle bæredygtig uden at gå på kompromis med smag eller tid. Projektet er én af de stærke cases, som er med på Responsible Food-konferencen d. 26. november.

Hvad sker der egentlig, når man tager sin CSR med helt ud til kunderne og hjælper dem med at styrke deres CSR? Så hjælper man hinanden til at passe på den verden, vi har, er svaret fra Franziska Weiland, Nordic Brand Manager & Sustainability Manager i Unilever Food Solutions. Det ligger dybt i Unilever Food Solutions’ DNA, at fødevarebranchen og landbruget skal og må være bæredygtigt, for at arbejde inden for klodens grænser og ikke imod.

Hver dag bliver det til 600.000 retter alene i landets kantiner.  Unilever Food Solutions konsulenter alene besøger ugentligt 80 køkkener, og det giver en enorm rækkevide og derfor også et enormt ansvar. For at løfte det, trænes konsulenterne i at tænke bæredygtighed ind i kontakten til kunderne ude i køkkenerne, og hvordan Unilever Food Solutions kan gøre en forskel for dem. Hvad det nærmere kan være, giver Franziska Weiland nogle bud på:

”Vi sælger ingredienser til madlavning, som er produceret på en bæredygtig måde. For eksempel er 100% af grøntsagerne i vores bouillons, fonds, saucebase og suppebase dyrket bæredygtigt. Men der er et andet stort ansvar, vi har: at lære vores kunder ude i køkkenerne at tilberede maden på en bæredygtig måde.  Der bliver smidt alt for meget mad ud i restauranter, kantiner og andre professionelle køkkener. Her hjælper vi kunden med at identificere, hvor den største madspild opstår i processen og giver ham redskaber til at mindske det.

Det er ikke kun resterne på gæsternes tallerken, der smides ud. Faktisk kan man spare en stor del ved at tænke ’Nose to tail’ og bruge hele råvaren og ved at planlægge menuen ud fra lager og ikke omvendt. Rigtig meget af det at lave en bæredygtig mad er sund fornuft, men vi har tabt fornemmelsen af, hvordan vi kan udnytte ressourcerne på den bedste måde, fordi vi lever i overflod. Der skal så lidt til,” siger Franziska Weiland og nævner som eksempel frokostbuffeten: ”Vi er vant til at blive præsenteret for rigtig meget mad på buffeterne. Når vi står over for en stor buffet, har vi tendens til at fylde tallerkenen med meget mere mad, end vi kan spise. Så gør tallerknerne mindre! Vi skal skifte fra en ’All you can eat’ kultur til en ’kvalitet frem for kvantitet’-kultur. Det er noget vi som leverandør, til Horeca og offentlige køkkener kan opfordre til, men skal vi opnå et paradigmeskifte, har vi brug for at arbejde i partnerskab.”

Unilever Food Solutions har udviklet online-værktøjer, som frit kan downloades, og har kunderne brug for rådgivning i omskiftningsprocessen, står et hold af konsulenter og udviklingskokke parat til at træde til.

Klimasmart mad betaler sig
Ved siden af madspild er klima et af tidens store indsatsområder, ikke mindst hos Unilever Food Solutions. Unilever Food Solutions vil gerne invitere kunderne til en pardans som klimapartner, og give dem de redskaber, der skal til for at de kan blive klimasmarte på den lange bane, og de tilbyder uddannelse både i madspild og klimasmart mad. Det er meget eftertragtet:

”En af de måder, vi sætter sætter klimasmart mad på dagsordenen, er med en online CO2-beregner, som er til fri benyttelse. Det er nemt at gå i gang med, og køkkenerne kan bruge værktøjet til at sammensætte retter med mindre klimabelastning. Det er for mange af vores kunder en øjenåbner og motiverer til at tænke alternativt. Værktøjet er et led i vores kommunikation ’Hver tallerken tæller’, og med det i hånden kan køkkenerne identificere, hvor de største udledninger er for den enkelte ret og den enkelte råvare,” fortæller Franziska Weiland og fortsætter: ”Når man sammensætter en klimasmart ret, er der særligt to tommelfingerregler: mere grønt – mindre animalske råvarer. Og det kan ikke betale sig at lave alt fra bunden. Det er blevet en dyd, at køkkenerne skal lave alt selv, men der findes mange industrielt fremstillede råvarer, som har høj kvalitet, og de sparer rigtig meget CO2, fordi de er produceret højteknologisk og ressourceeffektivt. ”

Derudover tilbyder Unilever Food Solutions eksempelvis klima-skilte til retterne, så kunderne konkret kan se, at det, de kommer i munden, betyder noget for bæredygtigheden. For som Franziska Weiland siger, handler det om synlighed: hvis vi ikke kender til problemet, hvordan skal vi så kunne ændre adfærd?

Udbudsdirektiv tager fat på klimapåvirkning
Franziska Weiland oplever, at der i højere og højere grad kommer fokus på klimapåvirkning, og hun oplyser, at i Sverige er klima ved at blive en del af udbuddene som følge af det nye udbudsdirektiv. FN beskriver bæredygtig mad som mad med lav miljøpåvirkning, og som bidrager til fødevaresikkerhed og sundhed for os og de efterfølgende generationer. Og pris, sundhed og klima behøver ikke at være modsætninger, siger Franziska Weiland:

”Madpyramiden og Klimapyramiden går hånd i hånd. Grønt og korn skal være bunden af vores kost, og det har samtidigt lavest klimaaftryk – og er mindre dyr.”
Det er et stærkt ansvar at hjælpe kunderne med at drive deres forretning mere bæredygtigt og bidrage til et mere bæredygtigt samfund. Og det kan rent faktisk betale sig at passe på miljøet. For Unilever Food Solutions er det bæredygtige og den gode forretning to sider af samme sag. Som understregning af det citerer Franziska Weiland Unilevers CEO Paul Polman: ”Where does business end and society begin?”.
 
Franziska Weiland er sammen med to andre stærke cases – Thise Mejeri og COOP - inviteret til at komme på Responsible Food-konferencen for at fortælle om, hvordan de hver især arbejder med ansvarlighed i forhold til fødevarer i deres led i varekæden.
Responsible Food finder sted d. 26. november i Natur & Biovidenskabelig Fakultet’s festauditorium på Frederiksberg (det tidligere KVL), og med et bredt sammensat program giver konferencen et unikt billede af ansvarlighedsindsatsen inden for fødevarer i dagens Danmark.

Konferencen byder således på gæstetaler, paneldebat, interaktive seminarer med masser af praktiske cases og en markedsplads, hvor der kan netværkes og indgås nye kontakter. Program og tilmelding findes på www.csr-link.dk

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere