19.06.2020 | Klima, miljø og energi
Indspark: Hvordan bør virksomheder bidrage til verdensmålene? Svaret findes i coronakrisen
Indhold fra partner Hvad er dette?
I coronakrisen træder erhvervslivet til for at løse samfundsmæssige udfordringer. Den tilgang og omstillingsparathed bør være kernen i virksomhedernes arbejde med verdensmålene
Carlsberg Somersby omdannet til håndsprit, lynhurtig mobilisering af coronatests fra Novo Nordisk, højproduktion af handsker og ansigtsmasker hos Abena. Mange danske virksomheder viser en ekstraordinær kapacitet til at omstille deres forretning til at levere kritiske løsninger i en krisetid
En akut mangel på værnemidler såsom håndsprit, ansigtsmasker og heldragter, og et massivt behov for flere coronavirus tests samt respiratorer, har på få uger sat hele samfundet på spidsen og vist nødvendigheden af et stærkt samarbejde mellem den offentlige og private sektor.
Sjældent har der været så akut og udbredt behov for konkrete produkter og løsninger, som kan opretholde vores samfund, og sjældent har dele af erhvervslivet været så hurtige til at levere. Mange danske virksomheder har demonstreret en omstillingsparathed, som andre virksomheder vil kunne tage ved lære af, når de skal genbesøge deres forretningsstrategi i kølvandet på krisen.
Afsæt i vision og forretningsstrategi
Global Compacts tilgang til de 17 verdensmål er egentlig meget enkel: Man skal benytte målene som ledestjerner i sin kerneforretningsstrategi. Man bør vurdere, hvilke delmål man som virksomhed har størst negativ indvirkning på, og hvilke delmål man som virksomhed kan bidrage til at nå gennem sin forretning.
Der er tale om en vurdering af, hvordan man som virksomhed kan hjælpe med at løse globale udfordringer uden selv at være en del af problemerne – hvilken retmæssig plads man har i samfundet.
Coronakrisen har allerede givet os et hav af eksempler på, hvordan virksomheder kan spille en afgørende rolle i at løse akutte udfordringer i samfundet. Nyborg Destilleri gik f.eks. i gang med at producere tusindvis liter håndsprit omdannet fra råvarer doneret af blandt andre Carlsberg, Albani Bryggeri og Naturfrisk Groups. 17.200 liter af Carlsberg-cideren Somersby indgik bl.a. i produktionen. Snaps Bornholm og Spritfabrikken Danmark har sat lignende tiltag i værk.
Novo Nordisk og Region Hovedstaden har indgået i et samarbejde om at øge testkapaciteten i Københavnsområdet til 2.500 personer per døgn. Ifølge Chief Scientific Officer hos Novo Nordisk, Mads Krogsgaard Thomsen, tog det under en uge fra etableringen af samarbejdet til den første test var udført.
Flere hundrede virksomheder, heriblandt også Abena og Pack Tech, har indtil videre meldt sig på banen som leverandører af værnemidler gennem Dansk Industri, som har etableret et samarbejde med staten om omlægning af produktion af værnemidler.
Disse virksomheder bidrager med livsnødvendige løsninger, fordi det ville være katastrofalt for det danske samfund, hvis de ikke gjorde. På den måde tydeliggør coronakrisen erhvervslivets symbiose med resten samfundet: Hvis samfundet er i knæ, er virksomhederne i knæ.
Coronakrisen viser erhvervslivets potentiale
Selvom virksomhederne ikke nødvendigvis skaber nye markeder i disse tider – det er svært at forestille sig Carlsberg som hovedleverandør af håndsprit – så viser de på meget kort sigt en omstillingsparathed til at bidrage til samfundsmæssige udfordringer.
Verdensmålene har længere frist end kampen mod corona, men virksomhedernes tilgang til at bidrage bør være den samme. Virksomheder kan gennem en verdensmålsstrategi finde sin plads i verdenssamfundet og være med til at levere løsninger på globale problemer.
For vi skal huske på, at verden stadig vil stå overfor massive udfordringer, når coronakrisen har lagt sig. Klimaforandringerne skal der stadig tages hånd om, vi skal fortsat kæmpe for ligestilling globalt, og vi skal stadig sørge for mad på bordet til de fattigste. Derfor er det vigtigt, at virksomheder holder fast i og tager ved lære af det samfundssind og den omstillingsparathed, vi ser i vid udstrækning for tiden.
Hvis vi kan mobilisere virksomheder, myndigheder og civilsamfund omkring andre globale kriser, som vi gør det under coronakrisen – hvis erhvervslivet kan samles og stå sammen om at løse klimakrisen, fremtidssikre fødevareforsyningen, skabe bedre uddannelses -og jobmuligheder – alt sammen med bred politisk opbakning – så er der større chance for, at vi når i mål med verdensmålene i 2030 og får skabt et modstandsdygtigt, blomstrende og bæredygtigt dansk erhvervsliv.
Strategi & ledelse

Danske SMV’er: Derfor skaber det værdi at rapportere på samfundsansvar
Hvad er en god bæredygtighedsrapport? Og hvordan laver man den bedst, hvis man er en virksomhed på mindre end 250 ansatte?
Indhold fra partner
Kommunikation

Tre gode råd til SMV’ers bæredygtighedsrapportering
Har din SMV lavet en særligt god bæredygtighedsrapport? Den 2. juni er sidste chance for at indsende din COP-rapport (Communication on Progress) til SMV COP 2020. Initiativet hylder god rapportering på samfundsansvar fra mindre virksomheder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sticks’n’Sushi: Coronakrisen har været en katalysator for bæredygtighed
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner
Samfund

Vi ringede med børsklokkerne i ligestillingens tegn
Danmark sakker bagud når det gælder lighed mellem kønnene, og det skyldes blandt andet ulighed i lønninger mellem kønnene og få kvinder i topledelser og bestyrelser. I årets Global Gender Gap Report kunne det kun blive til en 14. plads for Danmark, mens vores skandinaviske naboer høstede topplaceringer.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

En hyldest til Lise Kingo: Farvel til en leder i særklasse
Efter fem år i spidsen for FN’s Global Compact takker danske Lise Kingo af som direktør. Vi siger farvel til en stærk leder, som formåede at samle organisationen med lokale netværk i hele verden om et formål: at skabe en bedre verden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Store klimaambitioner kræver, at alle virksomheder er med
Klimaengagementet er stort blandt danske virksomheder, men 30 pct. er endnu ikke kommet i gang med en klimaindsats. Det viser en ny stor undersøgelse, som Global Compact Network Denmark og Arla står bag. Stærke partnerskaber og politisk opbakning er nødvendigt for at få alle virksomheder med.
Indhold fra partner