Hvordan ser fremtiden ud for ISO 9001?

ISO 9001 vil i fremtiden blive endnu mere udbredt blandt danske virksomheder. Og med den nye version af ledelsesstandarden er der grobund for at skabe endnu større værdi for forretningen. Det vurderer Jesper Jerlang, standardiseringsdirektør i Dansk Standard.

Der er sket en markant stigning i antallet af virksomheder, der anvender ISO 9001, i løbet af de senere år – både i udlandet og herhjemme. Min forventning er klart, at udviklingen vil fortsætte, så vi i løbet af de næste 10 år ser en  fordobling i antallet af virksomheder, der arbejder med ISO 9001, siger Jesper Jerlang, standardiseringsdirektør i Dansk Standard. 

Danske virksomheder bliver i stigende grad mødt med krav om at anvende internationale standarder og kunne dokumentere deres interne kvalitetssikring. Samtidig er der for mange virksomheder signalværdi i at kunne dokumentere, at de arbejder målrettet med konstant at forbedre processer og kvalitetsledelse. 

– Standarder i det hele taget bliver vigtigere og vigtigere i takt med øget globalisering og øget samhandel internationalt. Det samme gælder for ISO 9001, hvor vi tydeligt kan se, at globaliseringen betyder, at det i stigende grad er en markedsforventning eller et markedskrav, at danske virksomheder arbejder med ISO 9001. I mange sammenhænge er det bare et must have, siger Jesper Jerlang. 

Et ledelsesværktøj til forretningsudvikling og optimering 

Men der er mange andre motivationsfaktorer for at benytte ISO 9001 til at styrke og udvikle forretningen. – Brugt rigtigt kan udbyttet af ISO 9001 være enormt. Og det har rigtigt mange virksomheder fået øjnene op for. Erfaringer viser, at virksomheder, der arbejder med ISO 9001, oplever positive  gevinster, der kan aflæses på bundlinjen, bl.a. i form af øget effektivitet og produktivitet, minimering af fejl og ressourcespild, højere kvalitet og kundetilfredshed samt øget salg, siger Jesper Jerlang og fortæller, at Dansk Standard ikke sjældent har set eksempler på, at produktiviteten bliver løftet med 10-15 % eller mere ved at indføre ISO 9001, fordi der kommer styr på alle processer. 

Med den nye ISO 9001 bliver værktøjet ifølge Jesper Jerlang endnu stærkere og endnu mere værdigivende. – Den nye ISO 9001 afspejler udviklingen i samfundet og er tilpasset til en mere dynamisk, kompleks og global verden. Den lægger op til en mere strategisk og udviklingsfokuseret implementering i virksomhederne med klar forankring i topledelsen. Der er fokus på kvalitet i bred forstand i alle processer lige fra produktudvikling til kundeservice, og det handler i stigende grad om fokus på nye muligheder, innovation og evnen til at tilfredsstille kundernes behov hele vejen rundt. Derfor er det også min klare vurdering, at ISO 9001 er blevet et endnu stærkere ledelsesredskab, som endnu flere virksomheder vil benytte i fremtiden og få stort udbytte af. Læs mere her

"Det handler i stigende grad om fokus på nye muligheder, innovation og evnen til at tilfredsstille kundernes behov hele vejen rundt". Standardiseringsdirektør Jesper Jerlang, Dansk Standard.

08.04.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

14.02.2024Dansk Standard

Sponseret

Ny standard for virksomheder til håndtering af klimaændringer

05.02.2024Dansk Standard

Sponseret

Ny lovgivning medfører skærpede krav til virksomheders energiledelse og stiller skarpt på CO2-udledning

14.12.2023Dansk Standard

Sponseret

Det nye bygningsdirektiv kalder på standarder

14.12.2023Dansk Standard

Sponseret

Standarder skal hjælpe med at indfri EU’s nye krav til bæredygtige produkter

27.11.2023Dansk Standard

Sponseret

Sådan gør du din virksomhed mere modstandsdygtig