13.08.2014  |  Strategi & ledelse

Indkøbere vil samarbejde med konkurrenter for at løfte bæredygtighed

Mange indkøbere er parate til at samarbejde med deres konkurrenter for at fremme en bæredygtig forsyningskæde.

Når det kommer til at skabe bæredygtige løsninger, vil et stort flertal af indkøbere samarbejde med konkurrerende virksomheder, skriver det britiske medie Supply Management.

Supply Management (SM) har lavet en online meningsmåling, der viser, at 90 procent af de 60 deltagere i undersøgelsen er villige til at samarbejde for at skabe bæredygtighed.  

Læs også: Topchefer: Bæredygtighed er virksomheders nye kerneforretning

Konsekvenser ved samarbejde
SM’s egen jury stemte også om samme spørgsmål. Her var der et medlem, der ikke kunne se bort fra konsekvenserne ved at samarbejde med konkurrenter.

”Hvis du arbejder i en erhvervssektor, hvor det er det vidensbaserede, der gør forskellen, så ville det være umuligt bare at overveje det. Men for mere standardiserede produkter kunne det godt fungere, men jo mere standardiseret produktet er, jo mere stabil er forsyningskæden allerede", siger Jonathan Randles, gruppe indkøbschef hos tøjmærket Gap.

Læs også: Bæredygtighed skal sikre dansk mode

”Et samarbejde med konkurrenter for at skabe bæredygtighed vil kunne bringe udbytte for hele branchen"

Taras Fesen, indkøbschef i materiale-supportafdelingen i Konti

Stor villighed til at samarbejde
11 jurymedlemmer var villige til at samarbejde med konkurrenter, for at skabe en mere bæredygtig forsyningskæde.

”Et samarbejde med konkurrenter for at skabe bæredygtighed vil kunne bringe udbytte for hele branchen", siger Taras Fesen, indkøbschef i materiale-supportafdelingen i Konti, der er blandt de jurymedlemmer, der er villige til at indgå et samarbejde.

Bill Fyfe, leder af indkøb i National Trust for Scotland, mener også, at samarbejde med konkurrenter er en god ide.

”Vi samarbejder i øjeblikket med andre bevarelses organisationer ved indkøb af specialistydelser, selvom vi også konkurrerer med dem om vores besøgende”, siger han. 

-SSM

Mere fra Sarah

Sarah Stendorff Meier

Redaktionsassistent

Uddannelse: Bachelor i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet 2012-2015. Kandidatstuderende i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet. Fokusområder: socialstof, arbejdsmiljø, installationsbranchen og festivaler. 

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere