18.12.2012  |  Kommunikation

Indspark: Indspark: CSR på Facebook – fra klik til handling!

I eftermiddags faldt solariet ned på grund af alle vores seje fans, der har været inde på vores facebookside og klippe en snor.”

Sådan skrev Kræftens Bekæmpelse på kampagnesiden Sluk Solariet i november måned. Solariet havde hængt i 10.000 tynde snore højt over Operaens parkeringsplads i København. Og der var grund til jubel, for på forhånd var det slet ikke givet, at Facebook-brugerne ville tage imod invitationen: Gå ind på en side, som er oprettet til lejligheden, tryk på en rød knap, og klip dermed én af de 10.000 snore over.

Det ville jo have været ret pinligt, hvis ingen havde reageret. Men Kræftens Bekæmpelse troede på sin idé og løb samtidig den risiko, som altid er der, når man gør sig afhængig af andres velvilje. Det er som med alle andre former for bejleri: Der er en reel risiko for et nej. Og det er ikke mindst frygten for dette nej, som får mange virksomheder til at holde sig tilbage med overhovedet at spørge.

Alligevel sidder der sikkert mange CSR- og marketingschefer på danske virksomheder og tænker: Hvordan få vi selv engageret vores Facebook-fans og andre, som interesserer sig for vores arbejde? Og hvor meget kan vi egentlig få dem til?

Svaret er sådan set enkelt: Det kommer helt an på, hvad I beder dem om.  Jo større kravet om involvering er, desto mere relevant må opfordringen være. Involvering på Facebook kan gradbøjes efter denne skala:

  • Synes om – temmelig uforpligtende.
     
  • Skriv en kommentar – eksponerer brugeren mere. Kræver lidt tid og refleksion og dermed større engagement.
     
  • Del – det er langt sværere at få folk til at dele end bare at synes om. Med deling gør man sig aktivt til medejer af budskabet.
     
  • Anden Facebook-aktivitet – alle de handlinger, som er knyttet til Facebook-apps og kræver aktiv accept, f.eks. solarium-eventen.
     
  • Aktivitet på andre websider – det er slet ikke let at lokke folk ud af Facebook-universet. Facebook er først og fremmest et frikvarter, og at skulle ind på f.eks. en virksomheds eller organisations side er en afbrydelse.
     
  • Økonomisk donation  - held og lykke! Ganske få organisationer har succes med den øvelse på Facebook.
     
  • Aktivitet i den fysiske verden – den endelige test på involvering. Der er meget langt fra at være ”kliktivist” til at blive en aktør, som ændrer adfærd i hverdagen og måske endda møder op på aftalt tid og sted.

Der er en særlig appel i aktiviteter, der foregår on-line, men hvor forandringen sker i den fysiske verden. Solarium-eventen var først og fremmest en leg, men den illustrerede den styrke, som ligger i at binde den digitale  virkelighed sammen med den fysiske.

I den kommende tid vil vi se stadig flere virksomheder og organisationer, som sætter sig for at gøre Facebook-brugere til aktive allierede i arbejdet med samfundsansvar og bæredygtighed. For at få succes, må de leve op til i hvert fald disse tre krav:

  1. De skal have et brand, som Facebook-brugeren gerne vil forbindes med.
     
  2. De skal have en sag, som mange kan relatere til. Den må have stærk emotionel, etisk eller politisk appel.
     
  3. De skal sandsynliggøre, at den enkeltes handling har effekt. Det var ikke mindst her, at solarium-eventen var stærk. Som en af de 10.000 deltagere skrev lige efter braget: ”Det var så meget mit klip :-)”

www.humankind.dk/kliktivist har jeg samlet en række eksempler på virksomheder og organisationer, som er lykkedes med øvelsen, fordi alle tre betingelser har været opfyldt.

Mere fra Claes

Claes Amundsen

Director of Communication

Responsible for raising awareness and creating public support for the humanitarian work of Red Barnet / save the Children Denmark. Head of department and member of the management team.

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere