04.12.2012  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indspark: Mindre pop, varm luft og velgørenhed, tak!

I fremtiden skal CSR være ”A way of life”. Men vejen dertil er lang. Som branche må vi derfor gribe i egen barm og finde ud af, hvordan vi i fremtiden får udbredt budskabet om, hvor vigtig en rolle CSR bør spille, helt ind i bestyrelseslokalerne og helt til tops i direktionerne.

CSR kan i fremtiden blive dømt ude, fordi vi CSR-folk ikke er i stand til at formidle CSR med den seriøsitet og kompleksitet, det fortjener. Mange virksomheder betjener sig i dag af CSR-rådgivere og eksperter, der aldrig har stået på en klistret bomuldsmark i Uganda, der aldrig har smagt støvet på en fabrik i Kina, og som stadig taler om CSR 3.0 som om det er lig med NGO-donationer og børnearbejde.

Bestyrelsesformændene skal overbevises
CSR er ”A way of life”, der sikrer, at vi udvikler produktdesign med god holdbarhed, minimal miljøpåvirkning, og som kan genbruges. CSR er det ansvar, vi har over for alle mennesker, dyr og naturen. CSR er en konstant afvejning af fordele og ulemper, investeringer og forskning og evig stræben efter at lave forbedringer i nærsamfundet og globalt. Hvert lille skridt, vi tager inden for menneskerettigheder, miljø og arbejdsmiljø er en del af rejsen mod en bedre, bæredygtig verden.

Vi mangler dog stadig at overbevise bestyrelsesformændene om, at CSR kan betale sig på bundlinjen. Vi skal have CSR til at blomstre hos SMV’erne, i det offentlige og hos forbrugerne. Det handler ikke kun om ”orden i eget hus”, som vi sagde i de spæde CSR-dage. CSR skal være ”A way of life”. Hvordan når vi så langt?

Er ”Iconic hiring” vejen frem?
Hos PwC har de hyret et CSR-ikon. ”Iconic hiring” kalder de det. Man tager en farverig person, der kan sælge sand i Saudi-Arabien, sender ham ind til de grå mænd i bestyrelseslokalerne, hvor han danser og synger for at overbevise beslutningstagerne. Resultatet forventes at blive, at telefonerne hos PwCs tekniske CSR-team vil gløde. Altså  hos dem, der rent faktisk kan skrive en miljøpolitik eller lave en leverandøraudit. Måske. Hvis det virker.

Man sætter Mads Øvlisen i førersædet hos Klage- og Mæglingsinstansen. For når guruen på området står i spidsen for instansen, må den jo være god. En ven sagde engang, ”when people say it’s not about the money, it’s always about the money”. Når Mads Øvlisen siger, at Klageinstansen ikke er en gabestok, tænker jeg mit. Og hvem sætter fx spørgsmålstegn ved den målsætning, der handler om, hvorvidt virksomhederne køber autoriseret fairtrade kaffe? Et skræmmende eksempel på resultatet af lobbyisme og total uvidenhed.

Fokus på kompleksiteten
Er det dét, som CSR kommer til at være i fremtiden? ”Iconic hiring” og gabestokke? Kan fordelene ved at arbejde med CSR i sig selv ikke overbevise topledelsen?

Hvis CSR som ”A way of life” skal realiseres, må vi passe på, at CSR ikke bliver dømt ude på grund af for ivrige og uvidende kommunikatører. Vi taler meget om, at vi skal være blæredygtige. Men vi taler for lidt om, at kommunikatører skal forstå kompleksiteten i mange af de dilemmaer, CSR handler om. Vi har brug for en modstrøm til pop, varm luft og velgørenhed!

Mere fra Anne-Louise

Anne-Louise Thon Schur

Director, Head of Sustainability and International Development

I work for SDGlead as a Partner. I advise clients in the area of sustainability, CSR and international development. I have been working with major projects a number of different clients, e.g. one of the world’s largest toy manufacturer, a Big Pharma company, as well as companies within industries, such as oil, wind, technology, telecoms, dairy, discount retail and biotech. I advise the publi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere