03.05.2012  |  Supply chain

Indspark: Indspark: Innovation - en naturlig del af ansvarlig leverandørstyring

Innovation er et ord, der bliver flittigt brugt i disse tider, og det kan virke lidt ”slidt”. Men hvis ikke man får etableret en professionel innovationskultur, som en del af et ansvarligt leverandørstyrings-program, risikerer man at miste markedsandele.

Innovation er et ord, der bliver flittigt brugt i disse tider, og det kan virke lidt ”slidt”. Men hvis ikke man får etableret en professionel innovationskultur, som en del af et ansvarligt leverandørstyrings-program risikerer man at miste markedsandele. Hvorfor? Fordi verden som altid er i forandring, og kundernes miljømæssige holdninger ændrer sig.

Innovation – det 3. ben i ansvarlig leverandørstyring
Det har indtil nu været mest naturligt, at man som en del af et ansvarligt leverandørstyrings-program blandt andet kigger på, hvor i virksomhedens leverandørkæde risiciene ligger.

Den stigende globalisering og en hurtig distribution af information og uddannelse stiller store krav til virksomhedens og leverandørernes evne til at udvikle nye produkter, der vel at mærke er bæredygtige fra starten. Derfor skal man tænke innovation ind som en naturlig del af forsyningskæden. Især i samarbejdet med leverandørerne.

Der er især tre ting, som er vigtige i den forbindelse:

·    At man ikke betragter innovation som en midlertidig, ekstraordinær handling.

·    At alle i virksomheden er involveret i innovation. Det er således ikke kun R&D eller marketingafdelingen, som skal beskæftige sig med innovation. Også procurement og øvrige organisatoriske dele af forsyningskæden er vigtige.

·    At man ikke arbejder med innovation ud fra en projekt-tankegang, men i stedet ser det som en integreret del af virksomhedens professionelle kompetencer.

Husk sidespejlene
Mange virksomheder har en tendens til ”at flyde med”. Forstået på den måde at man kun kigger i bakspejlet, og derfor kun ser det, man har gjort og den succes, man har haft. Man prøver ureflekterende at fastholde eller udbygge sine kerneprodukter eller services. Problemet er, at alle ens konkurrenter gør det samme.

De virksomheder der har indset ovenstående har samtidig også indset, at det ikke er nok at kigge i bakspejlet. Der må også kigges i sidespejlene og indføre det jeg vil kalde for ”radikal innovation”. Jeg vil her ikke komme nærmere ind på hvilke yderligere elementer, der ligger i begrebet ”radikal innovation” men blot understrege, at bæredygtig (sustainable) innovation altid vil være radikal innovation fordi man, som oftest, laver radikalt om på sine kerneprodukter eller services for at leve op til kundernes forventninger. Logisk ikke? Men vigtigt i forhold til at innovation er en vigtig del af et ansvarligt leverandørstyrings program.
 

Tænk andre ind
Hvad vil det sige at have en innovativ innovationskultur? For mig handler det om at etablere en kultur, som støtter op om tilblivelsen af nye ideer og implementeringen af disse. Men det handler i høj grad også om at kunne tænke andre ind i processen. Det har aldrig været nemt, og det er nok derfor, at det for mange er en ny disciplin. For at lykkes må man både give og tage på begge sider. Om det så er en leverandør eller andre interessenter, så vil det være det samme. Konklusionen fra min side er, at hvis man skal kunne følge med i den internationale konkurrence må alle i virksomheden innovere. Man skal i høj grad inddrage leverandørerne. Det bør være en naturlig del af et ethvert ansvarligt leverandørstyringsprogram.

Mere fra Alis

Alis Sindbjerg Hemmningsen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere