InterfaceFLOR som grøn rollemodel
WWF Sverige lider ikke af berøringsangst over for virksomheder. På Earth Hour-konferencen 2010 var tæppevirksomheden InterfaceFLOR inviteret til at holde et indlæg om Mission Zero, der går ud på at gøre virksomheden miljøneutral i 2020. I den efterfølgende paneldebat deltog bl.a. IKEA.
Der er ingen modsætning mellem bæredygtighed og forretningsmæssighed. De to begreber går hånd i hånd. Det var hovedbudskabet i Lindsey Parnells tale om, hvordan InterfaceFLOR, som han er topchef for i Europa, Indien, Mellemøsten og Afrika, betragter bæredygtig forretning.
InterfaceFLOR er et internationalt forbillede for især fremstillingsvirksomheder, der vil være grønne. Virksomhedens grundlægger og bestyrelsesformand besluttede i 1995, at virksomheden skulle lægge sin produktion helt om, og at den efter 25 år ikke længere skulle sætte sig et eneste miljøspor. Det er nu 15 år siden, og ifølge Lindsey Parnell er mere end halvdelen af målet nået.
Halvvejs mod nul
”Vi har reduceret udledningen af drivhusgasser med 71 pct. siden 1995 og sparet 405 mio. dollars ved omlægningen til miljøvenlig produktion, hvilket er beviset på, at der er gode penge i at være grøn,” fortæller Lindsey Parnell. De sparede omkostninger går direkte ned på den økonomiske bundlinje.
Under gennemgangen af InterfaceFLORs omlægningsprogram til miljøvenlig produktion, der indeholder syv forskellige indsatsområder, lagde Lindsey Parnell især vægt på virksomhedens fast forward-program, der går ud på at engagere medarbejderne.
”Det er den enkelte medarbejder og medarbejderne i grupper, der skal gennemføre virksomhedens forbedrede arbejdsrutiner til daglig, og dermed også dem der ved, hvad det er bedst at gøre. Derfor har vi gennem mange år opfordret medarbejderne til at tænke over og foreslå forbedringer i produktionen og i alle andre forretningsprocesser, fortæller Parnell.
”Det giver resultater at inddrage medarbejderne i miljøarbejdet i form af tilfredse og stolte medarbejdere og forbedrede økonomiske resultater,” fastslår Parnell.
Miljøforbedringer indgår i medarbejdernes bonusprogrammer og kan dermed mærkes på den månedlige lønudbetaling.
IKEA har næsen i miljøsporet
”Vi er efter en længere periode på flere år med forberedende arbejde og konkrete miljøprojekter blevet klar til at gå ud og fortælle offentligheden om vores erfaringer,” siger Thomas Bergmark, sustainability manager i IKEA Group.
IKEA har et tæt samarbejde med WWF Sverige om miljø. Der er dannet et selvstændigt selskab til at tage hånd om det omfattende samarbejde mellem Sveriges største virksomhed med over 200.000 medarbejdere og WWF Sverige.
Indtil videre har IKEA eksempelvis arbejdet med at udfase brugen af ineffektive glødelamper og i stedet udvikle mere energieffektive lyskildeløsninger baseret på kompaktlysstofbelysning (CFL), halogen og lysdioder (LED). CFL i en specifik produktserie er beregnet til at give energibesparelser på op til 80 pct. og holde op til ti gange længere end glødepærer.
IKEA har et langsigtet mål om, at alle bygninger skal forsynes med vedvarende energi, og at energieffektiviteten skal forbedres med 25 pct. i forhold til 2005. Der skal derfor blandt andet monteres ekstra isolering i varehusene for at spare på energien til opvarmning og køling.
Der findes også adskillige andre planer, blandt andet en om, at alle IKEAs lagre, varehuse, distributionscentre, fabrikker og kontorer skal opvarmes og afkøles ved hjælp af vedvarende energikilder, fx vind-, vand- og solkraft, biobrændstoffer og jordvarmeenergi.
- LL