ISO 26000 udgives i november
ISO 26000 Social Responsibility har nu været igennem en sidste udarbejdelsesfase og er godkendt til udgivelse som international standard. ISO sigter mod udgivelse primo november.
ISO 26000 Social Responsibility, der giver organisationer vejledning i implementeringen af samfundsmæssigt ansvar, er efter en vellykket sidste udarbejdelsesfase godkendt til udgivelse som international standard. ISO sigter mod udgivelse primo november.
Fra hensigt til handling
Det vellykkede resultat skyldes i høj grad de positive forhandlingsresultater, som blev opnået på det afsluttende møde i København i maj i år, hvor der blev indgået nogle banebrydende kompromiser, som bl.a. førte til, at Kina og en række mellemøstlige lande endte med at ændre en oprindelig negativ stemme til en positiv stemme. ISO's generalsekretær, Rob Steele hyldede den "eksemplariske indsats" fra de eksperter, der har udarbejdet standarden ved at sige: "ISO 26000 vil hjælpe organisationer, for hvem det er mere end blot "en god idé" at agere samfundsmæssigt ansvarligt, til at implementere samfundsmæssigt ansvar på en praktisk måde, der er rettet mod præstationen. Standarden vil være et vigtigt værktøj til at hjælpe organisationer med at bevæge sig fra gode hensigter om samfundsmæssigt ansvar til gode handlinger."
Fra dansk side ønsker standardiseringsdirektør Jesper Jerlang, Dansk Standard - der varetager de danske interesser i ISO - erhvervslivet og samfundet til lykke:
Nu har vi et fælles grundlag. En standard, der opstiller nogle fælles forventninger, som virksomheder og organisationer over hele verden kan orientere sig efter, og som giver dem en målestok for og en tjekliste på, hvad de skal tage stilling til, og hvad de bør gøre, før de kan tillade sig at sige, at de opfører sig samfundsmæssigt ansvarligt. Vi undgår dermed de mange forskellige krav, som ellers stilles til underleverandører fra virksomheder rundt om i verden.
ISO 26000 vil give en harmoniseret og globalt relevant vejledning til private og offentlige organisationer af enhver art. Standarden er resultatet af international konsensus mellem eksperter, der repræsentanter seks forskellige interessentgrupper, og den er udformet til at fremme implementering af best practice, hvad angår samfundsmæssigt ansvar på verdensplan. I standarden er der opnået global enighed om:
- Definitioner og principper for samfundsmæssigt ansvar
- De hovedemner, der bør behandles, når man ønsker at implementere samfundsmæssigt ansvar
- Vejledning i at integrere samfundsmæssigt ansvar i alle organisationens aktiviteter
En afstemning blandt ISO's nationale standardiseringsorganisationer fra hele verden om det endelige forslag til den internationale standard (FDIS) ISO 26000 blev afsluttet den 12. september. Forslaget blev godkendt af 93 procent af de lande, der afgav stemme, og fik stor opbakning fra de samarbejdsorganisationer, der også deltog i udarbejdelsen, hvorved vejen blev banet for udgivelse som en fuldgyldig international standard.
Kæmpearbejdsgruppe bag arbejdet
Udarbejdelsen af ISO 26000 blev påbegyndt i 2005. Projektet blev gennemført af ISO's arbejdsgruppe for samfundsmæssigt ansvar (ISO/WG SR), der består af mange forskellige interessenter, herunder eksperter og observatører fra ISO's 99 medlemslande hvoraf de 69 er udviklingslande samt 42 offentlige og private organisationer. Seks hovedinteressentgrupper var repræsenteret: erhvervsliv, myndigheder, arbejdstagere, forbrugere, NGOer, samt en gruppe sammensat af serviceerhverv, rådgivere, forskning og undervisning m.fl. Desuden var deltagerne nogenlunde ligeligt fordelt med hensyn til geografi og køn. Alt i alt deltog 400 mennesker, hvilket gjorde arbejdsgruppen til ISO's største nogensinde.
ISO-arbejdsgruppen blev ledet af Brasilien og Sverige i et såkaldt twinningsamarbejde. Formand Jorge E.R. Cajazeira, Brasilien, erklærede som reaktion på afstemningen om det endelige forslag (FDIS): "En dag vil organisationer kigge på ISO 26000 og sige "Hvordan har vi kunnet overleve i erhvervslivet uden samfundsmæssigt ansvar?" Og det hele skyldes et hold af drømmere, der prøvede at forestille sig præcis, hvordan fremtiden kunne være, og derefter arbejdede hårdt i fem år for at opfylde denne vision. Jeg er stolt af at have deltaget i at lede en sådan drøm."
Viceformand Staffan Söderberg, Sverige, udtalte: "Fem års arbejde og vi har konsensus om en 100 sider lang vejledning i samfundsmæssigt ansvar, der indeholder syv principper, syv hovedemner og syv trin til implementering. En standard er aldrig bedre end den proces, den er udarbejdet i, og det er i høj grad takket være udviklingsprocessen med mange forskellige interessenter, der er anvendt til ISO 26000, at vi har opnået et afstemningsresultat med så stort flertal for den endelige tekst. Nu overdrager vi dette fantastiske dokument til dem, der virkelig skaber forandring de mennesker, der anvender standarder."
Dansk standard muliggør certificering
ISO 26000 indeholder en frivillig vejledning og er ikke en specifikation beregnet til tredjeparts certificering som ISO 9001 og ISO 14001. I Danmark er der derfor en national standard på vej, DS 26001, der netop er en ledelsessystemstandard for SR baseret på ISO 9001 og emnerne i ISO 26000. Den danske standard muliggør certificering af tredjepart.
Vejledningen i ISO 26000 gør brug af best practice, der er udarbejdet af eksisterende initiativer til samfundsmæssigt ansvar i den offentlige og private sektor. Den er i overensstemmelse med og supplerer relevante erklæringer og konventioner mellem FN og medlemsorganisationerne, særligt Den Internationale Arbejdsorganisation (International Labour Organization - ILO), som ISO har et samarbejdsaftale med for at sikre ensartethed med ILO-standarder for arbejdsmarkdsforhold. ISO har også underskrevet samarbejdsaftaler med FN's Global Compact og med OECD med henblik på at styrke samarbejdet om udarbejdelsen af ISO 26000.
-KPE