11.11.2013 | Strategi & ledelse
Indspark: Ja tak til bæredygtig business
CSR skal være en del af virksomhedens DNA og tænkes sammen med kerneforretningen, men de små skridt tæller også.
Ulla Bechsgaard fremhæver i denne blog de virksomheder, som gør CSR til en del af virksomhedens DNA.
Bæredygtighed skal kunne ses på bundlinjen, og det går det rigtig skidt med, hvis vi skal tro en ny stor international undersøgelse.
Andelen af topchefer, som anser bæredygtig forretningsdrift som væsentlig for virksomhedens fremtid, er faldet markant siden 2010. Det viser en undersøgelse, som den internationale konsulentvirksomhed Accenture har gennemført for FN Global Compact.
1000 topledere i større virksomheder verden over har givet deres syn på sammenhængen mellem CSR og det at drive virksomhed. For tre år siden så 54 procent af erhvervslederne CSR som meget vigtig for deres virksomheds fremtidige succes. I dag er tallet nede på 45 procent.
Erhvervsmagasinet CSR konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at frugten af CSR-arbejdet udebliver. Resultatet er ærgerligt og understreger vigtigheden af, at CSR-arbejdet i virksomhederne kobles til forretningen.
Fakta om skribenten
- Ulla Bechsgaard er tværgående chefredaktør (ansv.) i mediehuset Horisont Gruppen, som udgiver en række erhvervsmagasiner blandt andre Erhvervsmagasinet CSR.
- Hun er uddannet journalist og har siden 1998 haft en række ledende stillinger inden for medierne.
Læs også: Frugten af CSR-arbejdet udebliver
Derfor trækker redaktionen igen og igen de virksomheder frem, som lykkes med at få bæredygtighed ind i forretningen og samtidig skabe resultater finansielt. Vi kan nævne Novo Nordisk og Unilever, hvis topchef Poul Polman for nylig blev hyldet med den prestigefulde Honor Prize på CSR Awards 2013.
Læs også: Codan er et forbillede
Erhvervsmagasinet CSR har tidligere fortalt om forsikringsselskabet Codan, som på forbilledlig vis har formået at inddrage kundernes input i udviklingen af CSR-strategien. Codan har en vision om at forsikre en bæredygtig fremtid med fokus på klima, sikkerhed og sundhed, og den vision har hjulpet Codan med at opnå de overordnede forretningsmål. For sin indsats modtog Codan velfortjent årets CSR Strategy Award 2013.
Jeg kipper med flaget for de virksomheder, der arbejder målrettet og systematisk med at gøre CSR til en del af forretningen. Ja tak til bæredygtig business!