Københavnere skal deles om elbiler
Move About lancerede i november det første online delekoncept for elbiler i Danmark. I første omgang står otte elbiler parat til delebilister på to centrale lokationer i København. Projektet støttes af Københavns Kommune og Schneider Electric.
I november lancerede Move About det første delebilskoncept for elbiler i Danmark Ved at oprette et medlemskab på Move Abouts hjemmeside kan man fremover booke en elbil på time-, dags- eller weekendbasis. Konceptet lanceres i første omgang med otte elbiler i København, men allerede i første kvartal af 2010 vil antallet af elbiler være fordoblet og konceptet spredt til flere danske byer. Elbilerne er af mærket Think.
Hele konceptet går ud på at være så tæt på byens borgere som muligt. Folk skal helt alvorligt overveje, om de skal købe en bil eller bare være med i denne delebilsordning. Derfor er vores mål også inden 2015, at borgere i indre København højst skal gå 500 meter, før de kan sætte sig ind i en elbil fra Move About. Det skal være sjovt, nemt og lige til at være miljørigtig, siger Bendt Iversen, adm. direktør i Move Abouts danske afdeling.
Deleelbilerne kan være med til at nedsætte antallet af biler i byen, og så er elbilerne helt fri for partikelforurening.
Københavns bedste parkeringspladser
Ved præsentationen af de otte første elbiler indviede Københavns daværende Teknik- og Miljøborgmester, Klaus Bondam delekonceptet ved at køre den første tur. Men interessen var stor, så han var langt fra den eneste, der afprøvede en elbil. Københavns Kommune bakker op om konceptet ved at levere parkeringspladser på byens bedste placeringer.
Jeg er glad for, at københavnerne nu får mulighed for at køre i delebil og elbil på én gang. Det er to miljøvenlige former for bilisme, der tilsammen er med til at gøre København til en sundere og mindre forurenet by at bo i. Det er fantastisk at opleve, hvordan både københavnere og erhvervslivet går forrest, når det gælder innovation og handling indenfor klimaforbedringer, sagde Klaus Bondam.
Schneider Electric sponserer konceptet
Gennem sin sponsering af elbiler og levering af energirigtige løsninger til ladestationerne støtter
Schneider Electric konceptet. Schneider Electric er global specialist i energioptimering og firmaet bag det danske brand Lauritz Knudsen.
Ifølge Schneider falder konceptet omkring elbilerne fint i tråd med den platform, Schneider Electric arbejder ud fra både mht. energioptimering og effektiv udnyttelse af energien uden at man behøver at give køb på komforten i hverdagen.
De bedste samarbejdspartnere
Nogle vil indvende, at elbiler, der ikke oplades om natten udleder mere CO2 end andre biler.
Move About har, ifølge Markedschef Sune Grøntved, hele tiden søgt efter de bedste samarbejdspartnere for at få gang i konceptet og senere udvide det.
Den tekniske side af sagen herunder opladning ser vi ikke som vores opgave, hvis vi kan få et opladningssystem, som sørger for opladning om natten, så er vi med. Som det er nu, tilstræber vi det, bilerne er jo alligevel og at køre om dagen, siger han.
Selvfølgelig skal det være mere energirigtigt efterhånden, og det samarbejder vi med Schneider Electric om, men ét sted skal vi jo starte. Og i det mindste gør vi noget.
I Danmark er elbiler et sjældent syn, hvorimod der er gang i markedet i Norge, hvor Think produceres. Her kører ifølge Sune Grøntved ca. 2000 elbiler på vejene.
På Move Abouts hjemmeside kan man uden gebyr oprette et medlemskab, som koster 100 kr. om
måneden. Her kan man så booke en elbil for f.eks. 100 kr. for en time, 500 kr. per dag eller 800 kr. for hele weekenden. Som bruger får man et personligt elektronisk nøglekort, der låser elbilen op. Læs mere på www.moveabout.net.
Under COP 15 er bilerne blevet brugt til at transportere journalister og delegerede, ligesom de var smukt linet op uden for Forum i forbindelse med Bright Green.