11.05.2016  |  Strategi & ledelse

Kan man outsource socialt ansvar?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Virksomheder der har viljen til socialt ansvar, men mangler tid og kompetencer, bør overveje et partnerskab med en socialøkonomisk virksomhed, mener arbejdsgiverorganisation.

Skal vi lykkes med at inkludere udsatte ledige på arbejdsmarkedet, skal vi blive bedre til at skabe rummelige arbejdspladser med de rigtige rammer og arbejdsopgaver. Virksomheder der har viljen, men mangler tid og kompetencer, bør overveje et partnerskab med en socialøkonomisk virksomhed.

Det mener arbejdsgiverorganisationen Kooperationen, som på konferencen CSR i Praksis d. 2/6 inviterer til et seminar om socialøkonomiske partnerskaber. Her vil tre socialøkonomiske virksomheder Settlementet, Specialisterne og Huset Venture Nordjylland give eksempler på, hvordan partnerskaber kan skabe værdi for både den socialøkonomiske og ordinære virksomhed, og ikke mindst for de personer, der igennem partnerskabet bringes tættere på arbejdsmarkedet.

Bæredygtig Co-Creation
På Vesterbro i København har Settlementet hjulpet udsatte borgere i mere end 100 år. Blandt andet igennem socialøkonomiske aktiviteter i sidegaden Saxogade, der skal hjælpe det enkelte menneske til at udfolde sit potentiale i et fællesskab.  I dag arbejder den sociale organisation på at nytænke sine socialøkonomiske koncepter, så man i større grad samarbejder tæt med både private og offentlige aktører.  

Settlementet har i den forbindelse netop fået støtte fra Realdania til at udvikle Saxogade version 2.0: En socialt ansvarlig og miljømæssig bæredygtig handels- og cafégade, der med sine aktiviteter skaber arbejdspladser for socialt udsatte borgere og fremmer salget af miljømæssigt og socialt ansvarlige varer. 

Med Saxogade 2.0 er Settlementet i gang med at udvikle en model for Co-Creation, hvor de indgår partnerskaber med private handelsvirksomheder og sammen udvikler bæredygtige socialøkonomiske koncepter. Med butikkerne skabes arbejdspladser og forløb for udsatte ledige, hvilket Settlementet tager sig af, mens de private virksomheder kan koncentrere sig om at drive og udvikle kerneforretningen. 

En win-win situation ifølge direktør Margrethe Wivel:  

”Vi giver vores private samarbejdspartnere en attraktiv mulighed for at drive butik med et stærkt socialt brand, hvor Settlementet understøtter og fremmer det sociale aspekt. Alle gør det, som de er bedst til: Samarbejdsvirksomheden står for det kommercielle produkt, mens vi, Settlementet, står for det sociale, og sammen er vi med til at skabe det rummelige arbejdsmarked.” 

Eksperter i socialt ansvar
Saxogade 2.0 er et eksempel på, hvordan socialøkonomisk virksomhed på samme tid kan skabe social og forretningsmæssig værdi.

Socialøkonomiske virksomheder er not-for-profit virksomheder, hvis primære formål er at skabe samfundsmæssig (social, sundhedsmæssig, miljømæssig og/eller kulturel) værdi. Virksomhederne får i disse år med rette stor opmærksomhed for deres evne til at inkludere udsatte grupper på arbejdsmarkedet og i samfundet. 

Ofte skyldes de positive resultater virksomhedernes viden om og forståelse for målgruppens særlige ressourcer og behov. Med dette som udgangspunkt er virksomhederne dygtige til at skabe arbejdsmæssige opgaver og rammer, hvor personer med komplekse udfordringer kan gøre brug af deres kompetencer og udvikle sig arbejdsmæssigt.

Og nu synes også ordinære private virksomheder at have fået øjnene op for værdien i et partnerskab med en socialøkonomisk virksomhed. For nyligt har både videnscenteret CABI, Jyske Bank og Virksomhedsforum for Socialt Ansvar beskrevet, hvordan socialøkonomiske virksomheder anvendes som rekrutteringskanal, videnspartner eller underleverandør af ordinære virksomheder, der ønsker at involverer sig i at løse samfundsmæssige problemer.

Udviklingspotentiale i partnerskaber
Den stigende opmærksomhed om socialøkonomiske partnerskaber kommer ikke bag på Kooperationen, der er arbejdsgiver- og interesseorganisation for kooperative og socialøkonomiske virksomheder. Her ser man socialøkonomiske virksomheder som oplagte samarbejdspartnere for ordinære virksomheder, der ønsker at tage et socialt ansvar. Direktør Susanne Westhausen:

"Jeg tror, at der er mange flere virksomheder, der gerne vil tage et socialt ansvar end de, der i dag gør det. Men måske synes de ikke, at de har den nødvendige viden og kompetencer, eller også orker de ikke det, de oplever som tung administration i forbindelse med ansættelser på særlige vilkår. Så hvorfor ikke indgå et tæt samarbejde med nogle, der virkelig kan og vil denne særlige opgave? Så kan virksomheden fortsætte med at koncentrere sig om sin kernedrift."

Hun mener dog stadig godt at baren for, hvordan der skabes social værdi igennem partnerskaber, kan sættes endnu højere:

”Vi kan se en stor udvikling i de partnerskaber, der indgås. Det giver rigtig god mening, at ordinære virksomheder tager del i at løse samfundsudfordringer ved at handle socialøkonomisk, og at de i den forbindelse måske også hjælper den socialøkonomiske leverandør med forretningsudvikling mv.  Men det bliver rigtigt interessant, når de to virksomheder samarbejder endnu tættere.

Fx varetager den socialøkonomiske virksomhed Huset Venture Nordjylland in-house opgaver omkring køkken, lager og logistik for IKEA i Aalborg.  Partnerskabet bringer udsatte ledige ind på arbejdsmarkedet igennem etableringen af udviklingsforløb og minifleksjobs i Huset Venture Nordjylland. Det langsigtede mål er en ansættelse i Ikea eller i en anden lignende virksomhed.

I dette tilfælde fungerer partnerskabet altså som et trin mod det ordinære arbejdsmarked for den udsatte ledige, samtidig med at det kan være en rekrutteringskanal for den ordinære virksomhed.”

Værdi på bundlinjen
Ifølge Kooperationen skal et socialøkonomisk partnerskab gerne være en ”win-win-win model”, der skaber værdi og mening for både den ledige samt den socialøkonomiske og ordinære virksomhed. Her bliver det springende punkt at finde de arbejdsopgaver i den ordinære virksomhed, der med fordel kan løses med en socialøkonomisk tilgang.

Specialisterne er et eksempel på en socialøkonomisk virksomhed, der har gjort netop dette til sit speciale.  Virksomheden skaber jobmuligheder for personer med en diagnose inden for autismespektret ved at løse opgaver, hvor disse personers særlige kompetencer giver ekstra værdi.  

Da HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, stod foran et massivt arbejde med at omdøbe og omstrukturere tusindvis af dokumenter i deres journaliseringssystem, måtte de hente hjælp udefra og tog kontakt til Specialisterne.

Den helt rette mand til opgaven viste sig at hedde Jean-Pierre: En ung mand med autisme, som kommunen havde ønsket at sende på førtidspension. Men det var Jean-Pierre ikke klar til. Han ville arbejde, og det har han fået mulighed for hos Specialisterne, hvor han er tilknyttet som IT-konsulent. 

Hos HOFOR vidste det sig at være det helt rigtige at hyre en specialist.

”Det arbejde Jean-Pierre har udført, er simpelthen så værdifuldt for os, og vil spare os både tid og besvær fremover,” siger Helene Christensen, Jean-Pierres kontaktperson og opgavestiller i HOFOR.

”Jean-Pierre omdøbte dokumenter og oprettede sager i så høj fart, at vi havde svært ved at nå at følge med og give ham opgaver nok. På to dage oprettede han 700 sager i Captia.” Samtidigt hørte Jean-Pierre lydbøger for bedre at kunne bevare koncentrationen om de store mængder af data, han sad og flyttede rundt på.

Konference sætter fokus på partnerskaber
CSR i Praksis-konferencen d. 2. juni, som videns- og netværksinitiativet CSR LINK står bag, sætter som en del af årets tema ”Drivere for SMV’ernes CSR” bl.a. fokus på partnerskaber med socialøkonomiske virksomheder. På et af dagens seminarer præsenterer Kooperationen tre forskellige cases på, hvordan et partnerskab med en socialøkonomisk virksomhed kan mere end at styrke brandet over for kunder og medarbejdere, men være en vej til at effektivisere opgaveløsningen og udvikle forretningen i nye retninger.

Konferencen sætter med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe fokus på SMV’ernes engagement i CSR gennem gæstetaler, paneldebat, seminarer og masser af konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencen byder på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.

Se program og tilmelding  her.

Se også:

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere