Lidl giver branchen baghjul og vinder årets Frugt- og Grøntpris

Vinderen af årets Frugt- og Grøntpris er dagligvarekæden Lidl. Prisen uddeles af Landbrug og Fødevarer og gives til den danske discountkæde, der har den bedste frugt- og grøntafdeling.

Butikschef Casper Nielsen med frugt- og grøntansvarlig Jonas Simonsen i Lidls butik på Bondovej i Odense.

Med en klokkeklar, strømlinet og effektiv forsyningskæde og fokus på at levere Danmarks bedste frugt og grønt til forbrugerne, distancerede Lidl sig klart fra konkurrenterne, og blev vinderen af Frugt- og Grøntprisen 2015. Juryen lagde i bedømmelsen vægt på, at Lidl har ekstra fokus på kunderne fra det første frø plantes i jorden hos avlerne, til efter indkøbsposen er landet på køkkenbordet, hjemme hos forbrugeren.

Syv discountbutikker var indstillet til prisen og tre butikker blev efterfølgende nomineret, herunder Lidls butik på Bondovej i Odense. Butikken har blandt andet haft uanmeldt besøg af juryen, der skulle vurdere, hvordan frugt- og grøntafdelingen så ud og fungerer i det daglige. Og dommerne var meget positive.

Dommerne sagde i deres begrundelse, at der var grund til at fejre Lidl som en kæde, der udmærker sig på netop friskhed inden for kategorien frugt og grønt. Dommerne valgte Lidl som vinder af året Frugt- og Grøntpris, fordi Lidl udmærker sig ved, at udvalget af frugt og grønt også er bredt, selvom Lidl befinder sig i kategorien discount. Derudover fremhævede dommerne, at Lidl også inspirerer de kunder, der går op i sundhed via Facebook-communitiet Lidl Fit blandt andet med appetitvækkende opskrifter med masser af grønt.

Hos Lidl på Bondovej i Odense sørger man også for, at frugt- og grøntafdelingen får ekstra opmærksomhed:

”Vi tager udgangspunkt i kundernes behov, når det gælder vores frugt- og grøntafdeling. Det er helt fra at se på vejrudsigten og bestille ekstra salat hjem, hvis det bliver sol og grillvejr, til at vi i butikken har fire medarbejdere, der er dedikeret til frugt- og grøntafdelingen og som er klar til at svare på kundernes spørgsmål og fortælle om varernes oprindelse. Og så er kunderne glade for, at vi tager udgangspunkt i sæsonerne, når vi udvælger vores sortiment”, siger Casper Nielsen, der er butikschef i den vindende butik på Bondovej i Odense.

Juryen applauderede især Lidl for deres arbejde med at finde avlere, som kæden kan vokse sammen med. Det er også med til at åbne op for nye afsætningsmarkeder for de danske avlere. Derudover blev der lagt vægt på, at Lidl får leveret frisk frugt og grønt syv dage om ugen, og at der er friskhedskontrol i butikken hver time, hvor en medarbejder er allokeret til at tjekke, at alt nu også lever op til Lidls strenge kvalitetskrav til både friskhed og fødevaresikkerhed. Det er med til at sikre, at forbrugerne altid får en god oplevelse med Lidls frugt og grøn.

”Det er et kæmpe skulderklap til hele Lidls organisation, at vi vinder årets Frugt- og Grøntpris og vi er stolte af, at vores hårde arbejde med at sikre, at Lidl har Danmarks bedste frugt- og grøntafdeling bogstaveligt talt har båret frugt”, siger Lidl Danmarks administrerende direktør, Finn Tang.

I bedømmelsen lagde dommerne også vægt på, at Lidl sælger udvalgte frugt- og grøntvarer i løssalg, dels for at minimere madspild, men også for at tilgodese f.eks. studerende og singlers indkøbsbehov. Lidl har også integreret kasselinjer med sundere alternativer som nødder, grovkiks og frisk frugt og grønt – noget som særligt de danske børnefamilier har hilst hjertelig velkommen, når de daglige indkøb foretages midt i ulvetimen.

Om Frugt- og Grøntprisen 2015

Det er andet år i træk at Frugt- og Grøntprisen uddeles af Landbrug og Fødevarer med Plan Danmark, DLG Food og Dansk Gartneri som partnere. 15 dagligvarekæder har været indstillet til prisen og heraf blev seks butikker udvalgt og nomineret i to kategorier: Bedste frugt- og grøntafdeling i discount og bedste frugt- og grøntafdeling i super-/hypermarked.

Frugt- og Grøntprisens jury

  • Pernille Bech Jørgensen, Sæson/Dansk Gartneri
  • Jan Kristensen, DLG Foods
  • Malene Mosbæk, Madkulturen
  • Lærke Kirstine Lund, Landbrug & Fødevarer

Om Lidl

  • Med næsten 10.000 butikker i 26 europæiske lande er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
  • Lidl introducerede i foråret 2013 en sund kasselinje i alle kædens danske butikker og var dermed den første discountkæde, der helt fjernede slik og andre søde sager fra kassen. I marts 2014 udvidede Lidl tiltaget til at omfatte to kasselinjer i samtlige butikker.
  • I februar 2015 lancerede Lidl sundhedsuniverset Lidl fit, som er et gratis tilbud til alle, der ønsker at leve lidt sundere i hverdagen og gerne vil inspireres med opskrifter og træningsøvelser fra Lidl fits ambassadør, Birgitte Nymann

Se mere om Lidl Fit på: https://www.facebook.com/LidlFit?fref=ts eller på: www.lidl.dk

01.12.2023Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

30.10.2023Lidl Danmark

Sponseret

Nyt undervisningsforløb skal inspirere folkeskoleelever til at lave mad med madspildsvarer

25.09.2023Lidl Danmark

Sponseret

Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl

06.12.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl og Hjernesagen: sammen om både hverdag og fest

31.10.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder

12.09.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day