22.05.2018  |  Strategi & ledelse

Lidl kæmper for FN’s Verdensmål i samarbejde med Plastic Change og Marine Stewardship Council

Indhold fra partner Hvad er dette?

Plastikforurening og rovdrift på ressourcer truer miljøet og livet i verdenshavene. Miljøorganisationen Plastic Change, den blå certificering af fisk, Marine Stewardship Council og dagligvarekæden Lidl danner derfor nu fælles front for at skabe en mere bæredygtig fremtid, med fokus på FN’s 2030 Verdensmål nr. 14, der handler om beskyttelse af livet i havet.

Dagligvarekæden Lidl annoncerer i dag et samarbejde med miljøorganisationen Plastic Change og Marine Stewardship Council. Samarbejdet er Lidls seneste tiltag i bestræbelserne på fortsat at udvikle sin CSR-strategi, som skal sikre Lidls bidrag til FN’s 17, 2030 Verdensmål for en bæredygtig fremtid for vores klode, og alle der bebor den. Samarbejdet markeres med en informationskampagne, som opfordrer til genbrug af indkøbsposer. Kunder får fratrukket 2,5 kr. på indkøb over 150 kr., hvis kunden selv medbringer egen bærepose.

Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust, fortæller om det nye samarbejde med Plastic Change og MSC:

”I Lidl vil vi redefinere dansk discount, og som dagligvarekæde ønsker vi at tage medansvar for at skabe en bæredygtig udvikling for det samfund, vi er en del af. CSR-strategien er vores røde tråd og vision for vores daglige arbejde med handel, og med den for øje træffer vi – med vejledning fra vores nye samarbejdspartnere Plastic Change og Marine Stewardship Council – bæredygtige valg med respekt for jordens ressourcer.”

20 % reduktion af plastemballage inden 2025, fuld fokus på genanvendelige materialer og 100 % bæredygtig certificering på fisk- og skaldyrsprodukter er alle eksempler på tiltag, som dagligvarekæden Lidl arbejder med på denne agenda.

Lidl i front mod plastik i verdenshavene
Lidl har for nyligt lanceret en omfattende og ambitiøs plastikstrategi for 2025, som ikke er gået uset hen. Særligt kædens arbejde for Verdensmål nr. 14: Livet i havet modtages positivt af miljøorganisationen og samarbejdspartneren Plastic Change. Stifter af Plastic Change, miljøbiolog Henrik Beha Pedersen, fortæller her, hvorfor det er vigtigt, at virksomheder som Lidl viser vejen frem:

”Plastik skaber allerede nu store problemer for miljøet i verdenshavene. Men i skyggen af klimaforandringerne, der med rette har krævet verdens opmærksomhed, er mængden af plastik i havet vokset og vokset, så det i dag kan fremstå som en uoverskuelig udfordring. Vi har haft en forbrugsfest med plastik, og nu kommer tømmermændene,” siger han og tilføjer:

Det meste af det plastik, vi har udledt til naturen, siden vi begyndte at anvende materialet, flyder stadig rundt derude. I dag er en lang række af planetens miljøer forurenet af plastik, og hvis vi ikke gør noget nu, risikerer vi, at der en dag vil være mere plastik end fisk i havet.”

Lidls plastikstrategi har blandt andet til formål at reducere kædens plastforbrug med 20 % på egne mærker i sortimentet til 2025. Desuden er kæden begyndt at udfase alle engangsindkøbsposer af plastik. Det glæder Henrik Baha Pedersen:

”For at vi kan komme problemerne med plastik i havet til livs, skal der ske en holdningsændring til plastik generelt og på alle niveauer i samfundet. Vi har alle en rolle at spille i forhold til at begrænse mængden af plastik, som risikerer at ende i havet. Som virksomhed kan Lidl trække udviklingen i den rigtige retning, og derfor er deres plastikstrategi et vigtigt skridt, fordi den kan være med til at skabe positive indkøbsmønstre og måske endda holdningsændringer hos deres kunder og samarbejdspartnere,” siger han og tilføjer:

”Plastik definerer vores kultur. Vi må ikke lade den definere vores fremtid.”

Kun certificeret bæredygtig fisk i kølediskene
Ifølge FN afhænger over tre milliarder menneskers levebrød af biodiversiteten i verdenshavene. FN melder samtidig, at mange fiskebestande er truet af massiv overfiskning og ikke er i stand til at reproducere sig i samme hastighed, som de fanges.

Dette har Lidl valgt at gå imod. Som konsekvens heraf er alle vildtfangne frosne og friske, ferske fisk og- skaldyr af eget varemærke i Lidls sortiment certificeret og mærket med det blå MSC-mærke.

MSC-mærket betyder, at Lidls kunder kan være sikre på, at det produkt, de køber, er fra vilde bestande fanget bæredygtigt af et certificeret bæredygtigt fiskeri. Kun fisk og skaldyr fra fiskere, der lever op til MSC’s strenge standard for bæredygtighed, kan sælges med MSC-mærkets blå fisk. Disse fiskerier sikrer, at fisk fanges i mængder, der tillader, at fiskebestanden og de økosystemer, de er afhængige af, forbliver sunde og produktive for fremtiden.

Ansvarlige certificeringer som MSC-mærket er et helt centralt tema i Lidls indkøbspolitik:

”Som virksomhed påtager vi os i vores daglige virke et miljømæssigt ansvar, som en vigtig del af vores forretningsprincipper, og vi arbejder løbende på at optimere sortimentet, så vores kunder har et bredt udvalg af certificerede produkter at vælge imellem. Vi er i den sammenhæng meget glade og stolte over vores samarbejde med MSC,” siger indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström. Han tilføjer:

Vi ved, at vi som virksomhed sætter et aftryk på miljøet – derfor er vi også fast besluttet på at gøre en indsats. Med vores seneste tiltag på CSR-området tager vi de næste af mange skridt i den rigtige retning.”

Kommunikations- og marketingchef for MSC Danmark, Majken Møller, tilføjer:

”Overfiskning og rovdrift på havenes ressourcer er et stort problem, som vi er nødt til at adressere for fortsat at kunne opretholde sunde fiskebestande globalt og lokalt. Hos MSC sætter vi stor pris på det arbejde, Lidl gør for at beskytte verdens vilde fiskebestande og for deres opbakning til verdensmålene - særligt ved deres indsats i forhold til mål nr. 14: Livet i havet, som støtter MSC’s arbejde for at 20 % af fangsten fra verdens have skal komme fra fiskerier, der er engageret i MSC programmet i 2020,” siger hun og fortsætter:

”Lidls tilgang til indkøb af fisk og skaldyr viser, at de vægter bæredygtighed højt, og vi tror på, at det er gennem principper som disse, at samfundet og virksomhederne aktivt bidrager til at nå verdensmålene for bæredygtig udvikling.”

I marts offentliggjorde Lidl deres plastikstrategi for 2025. Du kan læse pressemeddelelsen herom via Lidls presserum: bit.ly/2G3DX5z.

Som en del af en informationskampagne får kunderne fratrukket 2,5 kr. på indkøb over 150 kr., hvis kunden selv medbringer egen bærepose fra i dag og indtil den 23 juni 2018. Uanset valg af bærepose opfordrer Lidl kunderne til at genbruge bæreposerne så mange gange som muligt.

Læs mere på:
Du kan læse hele Lidls CSR-strategi via Lidls hjemmeside: lidl.dk/ansvarlighed. Her finder du også en oversigt over de certificeringer og ansvarlige mærker, der er at finde i Lidls sortiment.

FN’s 17 Verdensmål for en bæredygtig fremtid: verdensmaalene.dk

Plastic Change: plasticchange.dk

MSC: msc.org

Faktaboks

  • 30 % af verdens fiskebestande er overfiskede
  • I gennemsnit er der 13.000 stykker plastikaffald på hver kvadratkilometer i havet
  • 12 % af verdens fangst af fisk og skaldyr er i dag fra MSC certificeret fiskeri
  • Verdenshavene rummer et fantastisk dyreliv og udgør levebrødet for over 3 mia. mennesker.

*Kilde www.verdensmaalene.dk/maal/14 og www.blåfisk.dk

Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Om MSC
Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC-mærket er kendetegnet af en blå fisk.

For at blive solgt med MSC’s blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

Kontaktinfo:

Plastic Change

Henrik Beha Pedersen

Stifter/leder

+45 2288 1615

hbp@plasticchange.org

MSC:

Majken Møller
Kommunikations- og marketingchef, Danmark

+45 53 55 50 08

majken.moller@msc.org

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere