20.11.2015  |  Samfund

Lidl tager buræg af hylderne i alle kædens 98 butikker

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det er nu ikke længere muligt at købe buræg i Lidls butikker i Danmark. Dagligvarekæden har som den første discountkæde i Danmark valgt, at buræg ikke længere er en del af sortimentet. Også de ”skjulte” buræg i Lidls øvrige produkter bliver udfaset.

Nu er det ikke længere muligt at finde buræg i køledisken hos Lidl. Lidl er den første discountkæde i Danmark, der fjerner buræggene og som nu udelukkende har skrabeæg, frilandsæg og økologiske æg på hylderne i køledisken.

Ud over at stoppe salget af buræg, har Lidl også valgt at udfase buræg i andre produkter, der findes i butikkerne – de såkaldte ”skjulte” buræg. På nuværende tidspunkt er de skjulte buræg udfaset i over 65 procent af Lidls egne produkter, der indeholder æg. Målet er, at Lidl bliver 100% fri for buræg, men allerede nu er der altså en lang række af Lidls egne produkter, der er blevet fri for buræg.

”Som virksomhed har vi et ansvar for, at de produkter vi sælger, bliver produceret under ordentlige forhold. Vi ved, at flere og flere danskere fravælger buræggene, og vi har derfor vurderet, at tiden er inde til, at vi fjerner buræg fra hylderne i Lidl. Samtidig har vi igennem længere tid arbejdet målrettet på at udfase buræg i vores øvrige produkter, så her er vi også godt på vej,” siger Lidls administrerende direktør, Finn Tang.

Dyrenes Beskyttelse bakker op om Lidls beslutning om ikke længere at føre buræg i butikkerne:

”Det er stærkt gået af Lidl. Burhøns har en rigtig dårlig dyrevelfærd. De forhold de lever under strider på alle måder mod deres natur. At Lidl nu tager ansvar og medvirker til at hæve dyrevelfærden, kan vi kun bifalde. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at forbrugerne vil gøre det samme”, siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse.

Dyrevelfærd og særligt spørgsmålet om buræg er de seneste år blevet et emne, som ligger danskerne på sinde. Og ifølge tal fra Dyrenes Beskyttelse mener 86 % af den danske befolkning, at detailhandel og fødevareproducenter har et ansvar for, at dyrevelfærden er i orden i de fødevarer, de sælger.

Det er en holdning, som Lidl deler og dagligvarekæden ønsker også at være med til at sikre en fornuftig fremtid for mennesker, miljø og samfund. Under mottoet ”På Vej Mod I Morgen” sætter dagligvarekæden blandt andet fokus på at udvikle og implementere samfundsansvarlige aktiviteter både økonomisk, socialt og miljømæssigt. At Lidl fjerner buræg fra sortimentet er et led i denne strategi.

Om Lidl:

  • Med næsten 10.000 butikker i 26 europæiske lande er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
  • Lidl åbnede sin første danske butik i 2005 og har i dag 98 dagligvarebutikker og flere end 2.250 medarbejdere i Danmark.

Seneste tiltag:

  • I november 2015 fjernede Lidl som den første discountkæde i Danmark buræg fra hylderne.
  • I februar 2015 lancerede Lidl sundhedsuniverset Lidl fit, som er et gratis tilbud til alle, der ønsker at leve lidt sundere i hverdagen og gerne vil inspireres med opskrifter og træningsøvelser fra Lidl fits ambassadør Birgitte Nymann.
  • I januar 2015 åbnede Lidl Europas grønneste dagligvarebutik, beliggende på Sjælør Boulevard i Valby. Butikken er som den eneste dagligvarebutik i Europa tildelt den højeste certificeringsgrad inden for byggestandarden LEED (Leadership in Energy & Environmental Design). Projektet var ligeledes nomineret til årets CSR Environment Prize 2015. Butikken er et pilotprojekt, hvor Lidl fremover vil teste nye, innovative og klimavenlige tiltag og inspirere andre til at bygge bæredygtigt.
  • Lidl introducerede i foråret 2013 en sund kasselinje i alle kædens danske butikker og var dermed den første discountkæde, der helt fjernede slik og andre søde sager fra kassen. I marts 2014 udvidede Lidl tiltaget til at omfatte to kasselinjer i samtlige butikker.

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere