Mere intern CSR
Selvom en virksomhed ikke skilter med en offentlig CSR-politik betyder det ikke nødvendigvis at de ikke arbejder med det internt. Det skriver di.dk.
En undersøgelse fra kommunikations- og analysebureauet Cohn & Wolfe, tidligere omtalt her på csr.dk viste, at ud af 100 store danske virksomheder havde kun knap to ud af tre en offentligt tilgængelig CSR-politik. Langt flere virksomheder arbejder i midlertidig med deres sociale ansvar, de vælger bare at holde det ude af offentlighedens søgelys. Det siger Dansk Industri.
Mange virksomheder har indtil videre ikke ønsket at skilte med, at de arbejder med CSR-politik men foretrukket at arbejde med det på de indre linjer, forklarer Dansk Industris underdirektør, Anders Ladefoged, der kender flere virksomheder hvor netop dette er tilfældet. Det er der formentlig ligeså mange årsager til, som der er virksomheder, men selvom det ikke er umiddelbart synligt, så er CSR altså tilstede. Det understreges også af en undersøgelse fra maj i år foretaget af netop DI, hvor en fjerdedel af de 557 selskaber i organisationens virksomhedspanel rent faktisk forventer at øge deres indsats på området i løbet af de nærmeste år.
Det giver god fornuft. Dels kan man få en konkurrencefordel ved at integrere sociale, miljømæssige og etiske hensyn i sin forretningsmodel, og dels er der konkrete besparelser at hente særligt inden for miljøområdet, siger Anders Ladefoged.
Fra regnskabsåret 2009 skal virksomhederne desuden, som følge af sidste års ændring af regnskabsloven, rapportere om deres sociale ansvar, og dermed må det forventes at synligheden af CSR bliver endnu større.
-AK