07.06.2019  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Miljøorganisationer ruster sig til fremtiden

I en gratis guide deler fem NGO’er ud af læring om strategiske partnerskaber. NGO'erne har i et toårigt læringsforløb arbejdet på at rustet sig til fremtiden, hvor en stærkt involveret privat sektor forventeligt vil præge udviklingsarbejdet.

NGO’er kigger ind i en ny virkelighed. Fremtidsorienterede virksomheder har, bl.a. med udgangspunkt i FN’s verdensmål, fokus på hvordan de kan bidrage til løsninger på vores globale udfordringer som klimaforandringer og ressourceknaphed. Med virksomhederne som en del af ligningen bliver mulighederne langt større. Specielt hvis man som NGO forstår at gøre sig attraktiv som samarbejdspartner og udvikle projekter, der giver mening for verden og samtidig skaber værdi for virksomhederne. Det har fem NGO’er arbejdet på de seneste to år. 

”I forløbet har vi arbejdet med alt fra Business Case til rollefordeling og kommunikationsstrategi”, siger Lykke Valentin fra organisationen DIB og forsætter: ”det er ikke noget vi plejer at beskæftige os ret meget med, men vi bliver nødt til at lære at begå os på virksomhedernes præmisser, hvis vi skal være en attraktiv partner i et strategisk partnerskab”. 

Om DIB og de andre NGO’er i forløbet så skal danne partnerskaber med virksomheder i fremtiden, er endnu uvist. For trods læring er der stadig nogle barrierer, der har vist sig svære at overkomme. 

Den første barriere er selve etableringen af kontakten til virksomheden. En af de centrale pointer i guiden er, at et succesfuldt partnerskab starter med ”vi-følelse”. Det er oftest en lang proces at udvikle et strategisk partnerskab. Her er der et stort og vigtigt arbejde i at skabe tillid og fællesskab. Partnerskabet skal ikke være en sur pligt, men en kilde til energi, udvikling og inspiration. Dette er en ressourcekrævende proces, som de travle NGO’er har svært ved at prioritere.

En anden pointe i guiden er, at partnerskabsprojektet skal have en klar kobling til virksomhedens kerneforretning eller kerneværdier. Det lyder måske indlysende, men ikke desto mindre her man som NGO kan gå galt i byen. NGO’erne er ikke vant til at tænke ”business” og værdiskabelse set fra et virksomhedssynspunkt, og det kan være en svær balance mellem formål og profit. Derfor er det også afgørende, at begge parter indgår strategiske partnerskaber, med en bredere forståelse for værdiskabelse end blot den økonomiske. NGO’erne har meget at bidrage med i et partnerskab. De skal bare øve sig i at gøre det målbart og kommunikere det tydeligt til virksomhederne. 

Fakta:

  • Gratis guide, fyldt med ekspertråd, eksempler, erfaringer og konkrete redskaber til arbejdet med de det strategisk partnerskab findes her.
  • Guiden er som udgangspunkt henvendt til NGO’er, der ønsker at indgå strategiske partnerskaber med virksomheder.
  • Deltagende NGO'er i læringsforløbet er: Danish Forestry Extension, Ghana Venskab, DIB, Verdens Skove og VedvarendeEnergi. 

Mere fra Cathrine

Cathrine Bianca Christensen

Kommunikaitonspartner

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere