21.08.2012  |  Kommunikation

Indspark: Indspark: Modeindustrien kan altid gøre mere

Indhold fra partner Hvad er dette?

Josefine Campbell ser tilbage på den netop overståede modeuge og konstaterer, at modeindustrien i stigende grad fokuserer på bæredygtighed, men også, at der er mange uløste problemer i branchen.

I forrige uge var der endnu engang modeuge i København, og bæredygtighed var denne gang tydeligere end før. Der er dog lang vej endnu.   

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Som noget nyt var der et par små-udstillinger om CSR i mode, og nogle få designere havde også valgt at italesætte bæredygtighed. Blandt andet David Andersen, der i sit showprogram åbner med artiklen ’We can always do better’ - en tekst der handler om designerens holdninger til bæredygtig og zero waste-tilgang.

Der er gang i bæredygtighedsagendaen i den internationale mode og tekstilindustri. På Nordic Fashion Summit, der blev afholdt på Operaen i København i maj, fortalte virksomheder som Gucci, Patagonia, Hornest by og H&M, hvad de gør for at blive mere bæredygtige. Eksempelvis ændrer Gucci deres emballage, så de kan transportere flere enheder per lastvogn. Mens man hos det hippe modemærke Hornest by kan filtrere sine online-indkøb efter, om det er organisk, hudvenligt, genbrugsmaterialer, vegansk og europæisk produceret. H&M fortalte blandt andet om deres målsætning for, at alt deres bomuld skal være organisk (bomuldsproduktion bruger blandt andet utroligt meget vand og C02). Et af de mest spændende indlæg var fra det førende trend researchbureau, WGSN, som præsenterede top ti bæredygtighedstrends i mode fra en ny rapport, som kan hentes gratis her.

Som verdens anden mest forurenende industri (efter olieindustrien) er der meget at tage fat på for modevirksomhederne. For mange af dem virker det dog helt uoverskueligt, da de fleste af virksomhederne er små og problemerne er store og mangfoldige. Men at det er svært betyder ikke, at det ikke kan betale sig at gå i gang. Eksempelvis kunne I.C. Companys have sparet mange penge og bekymringer, hvis de sidste år havde haft mere styr på deres værdikæde. Så havde de ikke have haft den store skandale med giftstoffer i kollektioner, som kostede dem dyrt, både i tillid fra forbrugere, brand value og kolde kontanter. 

Der er hjælp at hente for de virksomheder, der vil i gang. Ud over at bruge private rådgivere findes der også en Global Compact-vejledning specielt for mode- og tekstilvirksomheder. Den forklarer, hvad det betyder, hvorfor det er vigtigt, og hvordan man som mode- og tekstilvirksomhed følger Global Compacts 10 principper for CSR. Manualen kan hentes gratis her.

Ja, der er meget at tage fat på i en industri, hvis comme il fault er at ødelæge vandløb med blege- og farvestoffer, bruge billig arbejdskraft i kummerlige vilkår, stimulere overforbrug og få unge mennesker til at føle sig utilstrækkelige. Men der er flere spillere i modeindustrien, som er begyndt at vise, at det ikke behøver at blive ved på denne måde, og at mode både kan være sjovt, flashy og ansvarligt på samme tid.

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere