Autenticitet, naturfag og en grønnere fremtid
Nordea-Fonden har bevilliget 2,6 millioner kr. til udvikling af konceptet, hvor 60 klasser i udskolingen får mulighed for at arbejde med autentiske problemstillinger fra ARCs verden. F.eks. hvordan genanvender vi mere plast? Hvad skal vi gøre ved bio-affaldet? Skal vi sortere mindre men bedre? Henover syv uger arbejder eleverne i tæt kontakt med ARC, inden de til sidst udvælger klassens bedste løsning. Eleverne skal ikke bare være passive modtagere, men arbejde kreativt og målrettet med den nye viden som de får fra sparring med ARC
De 10 bedste klasser vil få hjælp af professionelle produktdesignere til at lave prototyper, som bliver udstillet i ARCs nye besøgscenter på Amager Bakke.
De 60 klasser vil blive rekrutteret fra udskolingen i ARCs ejerkommuner: Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby. Projektet løber frem til 2019.
Det er ikke kun ARC og eleverne som får glæde af konceptet. På Professionshøjskolen Metropol skal NEXT:GrEeNs model og resultater omsættes til undervisningsmateriale på læreruddannelsen, som forventes brugt af alle de studerende, der har naturfaglige undervisningsfag på mindst tre årgange, på Metropol - dvs. at omkring 240 studerende også får glæde af NEXT:GrEeN