Landets politikere tager ikke FN’s verdensmål alvorligt, konkluderer en rundspørge blandt Ingeniørforeningen, IDA’s medlemmer. Derfor lancerer IDA en karavane for at udbrede kendskabet til verdensmål og bæredygtighed.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab

Kom med til anden omgang i møderækken Connectivity Conversations, når Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) og BLUETOWN inviterer danske virksomheder, NGO’er, organisationer, fagbevægelsen, offentlige institutioner til at diskutere digitale løsninger.

Denne gang sætter vi fokus på bæredygtige digitale løsninger i fødevaresektoren og stiller spørgsmål som -

I hvilket omfang kan digitale løsninger bidrage til bæredygtig fødevareproduktion i det globale syd?

Kan digitale løsninger ruste agro-food sektoren til at modstå klimaændringer?

Kan digitale løsninger bidrage til at forbedre arbejdsvilkårene og skabe flere anstændige jobs?

Se program og tilmeld dig her

Repræsenterer du en mindre eller mellemstor virksomhed inden for eksportbranchen? Er du nysgerrig på, hvordan du kan høste forretningsmæssige gevinster med en strategisk tilgang til FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling?

Så kom til workshop faciliteret af DIEH og Nille Skalts, ekspert i virksomheders arbejde med bæredygtighed og forretningsudvikling.

På workshoppen vil du få konkrete redskaber til, hvordan du kan styrke din virksomhed gennem Verdensmålene, mens du samtidig gør en forskel ude i verden.

Workshoppen er udarbejdet i samarbejde med Dansk Erhverv og finansieret med støtte fra Udenrigsministeriet.

Tilmeld dig her

For yderligere information, kontakt projektleder Janine Dortmundt - jd@dieh.dk

Hvad er de, og hvordan fremmer de bæredygtig udvikling?

Dansk Initiativ for Etisk Handel inviterer virksomheder, NGO’er, CSR-eksperter, offentlige institutioner, fagbevægelsen og andre interessenter til morgenbriefing om svanemærkede investeringer. Start din morgen med en croissant og en kop kaffe og bliv klogere på, hvilke udfordringer og muligheder, der ligger i svanemærkede investeringer, og hvordan det bidrager til at fremme en bæredygtig udvikling.

På mødet får vi besøg af repræsentanter fra Miljømærkning Danmark og Merkur Bank, der vil fortælle mere om svanemærkede investeringer, hvad de kan, og hvorfor vi bør benytte os af dem. Oplæggene efterfølges af diskussion og erfaringsudveksling.

Se program og tilmeld dig her

Lær hvordan AMCS hjalp Danish Crown med at transportere flere grise end nogensinde før, samtidig med at de overholdte kravene for transport af levende dyr.

Danish Crown er en af verdens største eksportører af svinekød. De håndterer årligt 14 millioner slagtegrise i Danmark alene. I 2016 købte Danish Crown transport- og planlægningssystemet AMCS Livestock Planner og gjorde det tilgængeligt for alle deres transportører. Formålet var at reducere deres transportomkostningerne, få et bedre overblik over transporten, og ikke mindst at sikre en stabil forsyning af slagtegrise.

Udfordringen
Transport af levende dyr er ikke den nemmeste opgave. Der er mange krav, der skal overholdes, f.eks. er der naturligvis en begrænsning på hvor mange grise en lastbil må transportere på én gang i forhold til lastbilen og grisenes størrelse. Jo flere og større grise på et sted, jo større er smitterisikoen. Et andet krav er, at man altid skal kunne dokumentere hvor grisene kommer fra, og derudover kan hver enkelt landmand have krav til, hvornår deres grise skal afhentes. Disse variabler gjorde transportplanlægningen for Danish Crown meget kompleks inden AMCS kom ind i billedet.

Løsningen
Med AMCS' hjælp har Danish Crown sparet arbejdstid på selve planlægningen, og derved fået en bedre beregning af økonomien. F.eks. viser systemet ændringer øjeblikkeligt, og det giver en mere effektiv transport og udnyttelse af virksomhedens ressourcer.

Resultaterne
Danish Crown oplevede forbedringer med det samme efter at implementeringen var fuldført. Driften blev effektiviseret og omkostningerne blev reduceret med ca. 5 % årligt. Som Transport- og Logistikchef Henrik Ringskær udtalte: "Da 85 % af vores omkostninger ligger i transporten, er det vigtigt at have et stærkt planlægsningsredskab".

Hvis du vil vide mere

Business Background
EIT Climate-KIC (Knowledge and Innovation Community) is the EU’s largest public-private partnership addressing climate change through innovation. Our community consists of over 300 leading partners from business, academia, the public sector and NGOs. Our purpose is to help create a prosperous, inclusive, climate resilient society founded on a circular, zero-carbon economy.

We focus on levers of systemic change, looking for where innovation is most needed to accelerate deep decarbonisation (elimination of fossil fuels and negative carbon) and effective adaptation. EIT Climate-KIC is predominantly grant-funded by the European Institute for Innovation and Technology, a body of the European Union and acts as a platform to work across boundaries and across sectors, fostering innovation as a catalyst for transformation. We:

To make ourselves accessible to key actors and ‘challenge owners’, we work along four priority themes: urban transitions, sustainable land use, sustainable production systems, and decision metrics and climate finance. In all four areas, we place an emphasis on entrepreneurship and innovation design, on education as a driver of behavioural change through new skills and capabilities and on policy innovation. We run programmes for students, start-ups and innovators across Europe via centres in major cities and regions, convening a community of excellence in people and organisations.

We balance strategic innovation, aimed at renewing core business models, with a significant portfolio of bottom-up innovation – e.g. through our start-up accelerators – to learn, evaluate and continuously adjust our efforts to impact climate change. Ultimately, we aim to become a leader in systemic innovation that contributes to a paradigm shift from a linear, industrial production system to a circular, regenerative model, leveraging the power of our unique community of innovators and inspiring change beyond it.

Purpose of the role
As a member of the marketing communications team this position will develop and execute strategies, initiatives and activities to raise the profile of EIT Climate-KIC and maximise impact. The position will play an essential role in promoting Climate-KIC’s business strategy and achievements. This role will demonstrate an understanding of EIT Climate-KIC target audiences: students, entrepreneurs, and the private & public sector; and how to reach them.

Key responsibilities

Key working relationships

Qualifications

Experience

Key Skills

Qualities, Personal style and Approach

Additional information

Please note that candidates must have the right to work in the EU prior to applying for the position.

Our application and recruitment process

Climate-KIC values diversity and welcomes applications from all suitably qualified candidates regardless of age, gender, race, disability, sexual orientation, religion or ethnic background.

Your application should be written in English and consist of:

Please send your full application using the “apply now” button above. You should state your name and the role for which you are applying for in the subject line of the email. The deadline for receipt of applications is 23.59 GMT on the date published on the job advert.

We are pleased that we receive numerous applications for every position we advertise, but this means that we are unable to keep every applicant individually informed about the progress and outcome of their application. Receipt of your application will be acknowledged with a standard email which explains that if you do not hear from us within 3 weeks of the deadline with an invitation to interview, you should consider yourself unsuccesful on this occasion.

Candidates invited to a first interview, will be notified of the outcome and informed about next stages if they are successful.

NB/ This advertisement will be taken down from the website after the closing date so it is a good idea to copy and keep the text for reference to use should you be invited to interview.

We are:

Dynamic • Passionate • Engaging • Open • Inspiring • Excellent • Empowering

 

Tags: Climate-KIC

Kom og hør mere om hvordan din virksomhed kan identificere og håndtere menneskerettighedsudfordringer gennem jeres due diligence proces

Efter en veloverstået første workshop om forankringen af en menneskerettighedspolitik retter GCDKs arbejdsgruppe for menneskerettigheder nu blikket mod due diligence processen. Den anden workshop stiller derfor skarpt på identifikationen og håndteringen af menneskerettighedsudfordringer ude i virksomhederne. Advokat og medlem af Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) Thomas Trier Hansen sætter scenen ved at give et indblik i hvad menneskerettighederne er for en størrelse og hvilke krav der stilles til virksomheders identifikation og håndtering i forskellige kontekster. Herefter vil Director Malene Østergaard fra Danfoss fortælle om deres arbejde med at implementere en proces for deres menneskerettigheds due diligence. Dagen sluttes af med en workshop, der vil give deltagerne mulighed for at arbejde hands-on med processen og erfaringsdele på tværs. 

Workshoppen er forbeholdt medlemmer af Global Compact Netværk Danmark

Program

9.30-10.00: Registrering og let servering

10.00-10.30: Introduktion & Speed-Networking

10.30-12.00: Human Rights Due Diligence – kravene til jeres proces

Thomas Trier Hansen, Advokat hos Advokatfirmaet Trier Law & Medlem af MKI

Hvad er menneskerettigheder? Hvilke krav stilles der til din due diligence proces? Og hvordan spiller konteksten en rolle?

12.00-12.30: Frokost

12.30-13.15: Due diligence i praksis - Erfaringer fra en virksomhed

Malene Østergaard, Director, Danfoss

Hør om implementeringen og arbejdet med due diligence i en global virksomhed.

13.15-15.00: Workshop

Emil Lindblad Kernell, Adviser, Institut for Menneskerettigheder

Human Rights Due Diligence – the steps companies have to take (English session)

15.00-15.30: Opsamling

Hvad skal arbejdsgruppen fokusere på i 2019?

 

Deadline for tilmelding: den 12. november 2018

 

 

 

Fakta – Hvem er med i arbejdet?

  • Danfoss
  • Danfoss Drives
  • Erhvervsstyrelsen
  • GN Audio
  • Grundfos Holding
  • Lego Systems
  • Lemvigh-Müller
  • Lyskildebranchens Weee Forening
  • Miljøstyrelsen
  • UI International Demko
  • VELUX
  • Aalborg Universitet.

Sider

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere