Byggematerialeproducenten Alfix har systematiseret sit arbejde med ansvarlighed, og selvom man ifølge direktør Anders Bertelsen Toft ofte ikke er de billigste, så giver strategien mening både finansielt, værdimæssigt og menneskeligt. Og forretningen vokser.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab

Ping IT

pingit.dk/

  • info@pingit.dk
  • (+45) 9815 4777
  • Vandmanden 24, 9200 Aalborg SV, Danmark

Branche/Sektor:

IT-sektoren

Om

Ping IT Services er født ud af den cirkulære økonomi. Vores fundament baseret på at opkøbe, istandsætte, genbruge og genanvende mest muligt af det IT-udstyr, som private og offentlige virksomheder løbende udfaser. Det bringer os, vores kunder og partnere på forkant med omverdenens krav om bæredygtig udvikling som vejen mod en reel bæredygtig verden.

Hos Ping IT arbejder v…

Læs mere  

Om

Ping IT Services er født ud af den cirkulære økonomi. Vores fundament baseret på at opkøbe, istandsætte, genbruge og genanvende mest muligt af det IT-udstyr, som private og offentlige virksomheder løbende udfaser. Det bringer os, vores kunder og partnere på forkant med omverdenens krav om bæredygtig udvikling som vejen mod en reel bæredygtig verden.

Hos Ping IT arbejder vi ud fra et værdisæt, som har fokus på både måden vi agerer, samhandler og udvikler vores forretning på:

  • Valuable:

Værdi er mange ting. Det dækker ikke alene over den værdi vi kan tilføre ved køb, salg og services, men også den værdi vi kan tilføre mennesker, samarbejder og omgivelser.

  • Sustainable:

Bæredygtighed er en markant del af Ping ITs fundament. Bæredygtighed betyder for os både en respekt og hensyntagen til miljø, men i lige så høj grad til mennesker og virksomheder.

  • Secure:

Hos Ping IT er sikkerhed vitalt for indgåelse af aftaler og handler. Datasikkerhed er sat i højsædet, og de procedurer og processer vi er baseret på grundlag af, har til formål at varetage den hardware og de fortrolige data, som ligger på alle typer af databærende medier vi handler og håndterer. Vi er ISO 27001:2013 certificeret, og ISAE 3402 komplementær.

 

B Corp-bevægelsen er blevet to danske medlemmer rigere. Goodwings og Kaffe Bueno er blevet B Corp-certificeret, og de er derfor nu officielt en del af det gode selskab af virksomheder, der redefinerer succes i erhvervslivet.

En hotelbookingplatform og en biotech-startup, der udnytter kaffegrumsets potentiale. Goodwings og Kaffe Bueno har umiddelbart ikke meget tilfælles. Og dog. For begge virksomheder er nu blevet B Corp-certificeret, og har dermed bevis på, at de begge efterlever de mest ambitiøse bæredygtighedsmål for virksomheder.

Vil ændre virksomheders DNA

Goodwings og Kaffe Bueno har begge indarbejdet bæredygtighed ind i alt, hvad de foretager sig, men på forskellige måder. Goodwings er en hotelbookingplatform, som samarbejder med NGO’er fra hele verden og donerer 50% af deres overskud til velgørenhed.

”Vi blev B Corp-certificeret, fordi ønsker at være en del af den bevægelse, som forener miljømæssig og social ansvarlighed med profit. Komponenterne udelukker ikke hinanden, og vores forretning er bygget op på samme måde. Vi er for-profit, men vores DNA består af et brændende ønske om at gøre en forskel. Vi har fundet en skalérbar metode, og det hjælper B Corp-certificeringen os med at fortælle,” siger Christian Møller-Holst, CEO for Goodwings.

Kaffe Bueno er en biotech virksomhed, der udnytter kaffegrums til at lave flere former for produkter, fra bageri til kosmetik, og bidrager dermed til at forlænge kaffens værdikæde og sparer miljøet for det metan, kaffegrumset udleder, når det nedbrydes. ”Kaffe Bueno tager del i kampen mod madspild og bidrager til at nedbringe drivhusgasserne i kaffens værdikæde. Og at blive B Corp er kæmpe stort for os i Kaffe Bueno, fordi vores virksomhed blev grundlagt med bæredygtighed i kernen af alt, hvad vi foretager os,” siger Alejandro Franco, Co-founder hos Kaffe Bueno.

Virksomheder har kun en ret til at eksistere, hvis de hjælper samfundet med at blomstre.

Nille Skalts, der har grundlagt den danske B Corp-bevægelse, er stolt af at kunne byde velkommen til Goodwings og Kaffe Bueno:

”Vi er meget glade for, at Goodwings og Kaffe Bueno nu tilslutter sig B Corp-bevægelsen. Vi tror på, at virksomheder en væsentlig løftestang til samfundsudvikling og det er muligt både at være godt selskab og skabe god forretning. Profit er ikke et mål i sig selv. Det skal have et formål at tjene penge, og virksomheder skal sætte markante, positive aftryk på det omgivende samfund. Goodwings og Kaffe Bueno er gode eksempler på, at det kan lade sig gøre.”

Hvad er B Corp?

B Corp er en global bevægelse af virksomheder med et fælles mål: at redefinere det, der skaber succes i erhvervslivet. B Corps bruger kerne- forretningen som løftestang til at skabe positiv samfundsforandring til fordel for verden og for bundlinjen. Ud over en bevægelse er B Corp-bæredygtighed eksemplificeret i en global standard.

B Impact Assessment er et globalt udbredt og anerkendt værktøj, der gør det let for virksomheder at måle, sammenligne og forbedre deres samfundsimpact. En virksomhed kan lade sig B Corp-certificere og dermed bevise, at de lever op til en række ambitiøse samfunds- og miljømæssige standarder og udviser en ekstraordinær grad af ansvarlighed og gennemsigtighed. +40.000 virksomheder har målt bæredygtighed med B Impact Assessment og +2.600 har fået tildelt B Corp certificering.

Læs mere om Kaffe Bueno >>

Læs mere om Goodwings >>

Læs mere om B Corp >>

Tags: MäRK, B Corp, B Corp-bevægelse, B-corp, Certificerede virksomheder, Certificeringsordning, Circular Economy, Cirkulær, Digital platform, Fly, Goodwings, Hotel, Kaffe, Kaffe Bueno, Kosmetik

Vil du gerne have endnu bedre styr på din leverandørkæde, men mangler du inspiration, indblik i risici eller konkrete redskaber? Kurset ledes af af Steve Homer, Managing Director, SMHProjects Limited, CSR and private agri-standards consultancy.

DIEH Træning for indkøbere: Tilmeld dig Responsible Buying (food)

Vil du gerne have endnu bedre styr på din leverandørkæde, men mangler du inspiration, indblik i risici eller konkrete redskaber?
 

Så tilmeld dig DIEHs træning i ansvarlige indkøb for indkøbere i fødevarbranchen.
 

Kurset ledes af af Steve Homer, Managing Director, SMHProjects Limited, CSR and private agri-standards consultancy. Gennem oplæg og øvelser vil du få ny indsigt i, hvordan du kan prioritere og gennemgå din indkøbspraksis samt få konkrete redskaber til bedre at forstå, hvilken potentiel effekt din indkøbspraksis har, foretage risikovurdering og arbejde for at minimere negativ indvirkning på arbejdsforhold.


Kurset henvender sig primært til indkøbere i virksomheder og organisationer.


Bemærk at kurset er på engelsk.
 

(For indkøbere i non-foods refererer vi til træningen med Muriel Johnson den 26. marts)

Sidste frist for tilmelding: 26. februar 2019. 

 
Pris
: 750 kr. for medlemmer og 2.900 kr. for ikke-medlemmer. Prisen inkluderer kursusmaterialer, frokost og snacks.


Underviser: Steve Homer

Tags: DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

Vil du gerne have endnu bedre styr på din leverandørkæde, men mangler du inspiration eller konkrete redskaber? Så tilmeld dig DIEHs nyeste træning i ansvarlige indkøb. Kurset ledes af Muriel Johnson, ekspert i etisk handel og tidligere Social Complian

Vil du gerne have endnu bedre styr på din leverandørkæde, men mangler du inspiration eller konkrete redskaber?


Så tilmeld dig DIEHs nyeste træning i ansvarlige indkøb.


Kurset ledes af Muriel Johnson, ekspert i etisk handel og tidligere Social Compliance Manager for Marks & Spencer. Gennem oplæg og øvelser vil du få ny indsigt i, hvordan du kan prioritere og gennemgå din indkøbspraksis samt få konkrete redskaber til bedre at forstå, hvilken potentiel effekt din indkøbspraksis og hvilke produkter du skal være særligt opmærksom på. Du vil også blive klogere på risikovurdering, og hvordan man minimerer negativ indvirkning på arbejdsforhold.


Kurset henvender sig primært til indkøbere i virksomheder og organisationer.


Bemærk at kurset er på engelsk.

(For indkøbere i fødevarebranchen refererer vi til træningen med Steve Homer den 27. marts)

Sidste frist for tilmelding: 26. februar 2019. 


Pris: 750 kr. for medlemmer og 2.900 kr. for ikke-medlemmer. Prisen inkluderer kursusmaterialer, frokost og snacks.


Underviser: Muriel Johnson

Tags: DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

Få overblik over, hvordan SMV’er kan realisere deres cirkulære forretningsmodeller gennem udviklingsprogrammer og støtteordninger

Vugge til Vugge ApS rådgiver virksomheder om nye cirkulære forretningsmodeller og er senest blevet godkendt som rådgiver i det landsdækkende projekt ’Øget vækst via cirkulære forretningsmodeller i SMV’er’ også kaldet CØ SMV.

I projektet er 22 virksomheder ud af de 70 ansøgere blevet bevilget en plads i det første forløb, som har kick-off i slutningen af februar 2019. Deltagerne kan få rådgivning til en værdi af op til 100.000 kroner. Inden da skal virksomhederne vælge, hvilken rådgiver de vil gå videre med.

– Vi er klar til at hjælpe dem, der vil vælge os. Vi har stor erfaring med de værktøjer og obligatoriske leverancer, der er til CØ-SMV forløbet. Vi kender dem indgående fra andre projekter og har faktisk selv været med til at udvikle nogle af dem. Det betyder, at virksomheder, der vælger os, vil kunne få en effektiv konsulentydelse, siger Annette Hastrup, der er CEO i Vugge til Vugge ApS.

Læs også: Cradle to Cradle har værktøjerne til et cirkulært Danmark https://csr.dk/cradle-cradle-har-v%C3%A6rkt%C3%B8jerne-til-et-cirkul%C3%A6rt-danmark

Mange forskellige støttemuligheder

De mange ansøgere, der ikke fik en plads i første runde af CØ-SMV projektet behøver ikke resignere. Der kommer tre hold mere, og næste ansøgningsfrist er 22. maj 2019. Desuden er der også andre muligheder for støtte.

– Vi holder os opdaterede om, hvilke regionale og nationale funding-muligheder der løbende udbydes. Dermed kan vi hjælpe kunderne med at udnytte puljerne optimalt og søge dem, der er mest relevante, siger Annette Hastrup.

Vugge til Vugge har lavet en oversigt på hjemmesiden med aktuelle deadlines og en beskrivelse af de forskellige muligheder. Det er bl.a.:

Se flere detaljer, tilskudsbeløb, ansøgningsfrister mv. på Vugge til Vugges hjemmeside:

https://vuggetilvugge.dk/ydelser/cirkulaer-forretningsudvikling/funding/

Vugge til Vugge har tidligere været rådgiver i mere end 30 konsulentforløb i projekter, som Rethink Business, Nye Grønne Forretningsmodeller og Grøn Vækst via Grønne Forretningsmodeller. Desuden har Vugge til Vugge på bare tre år gennemført mere end 30 Cradle to Cradle certificeringer af mere end 100 produkter for 15 virksomheder. Flere er på vej.

Tags: Vugge til Vugge ApS, Cirkulære forretningsmodeller, SMV, Cirkulær økonomi, Cradle to Cradle certificeringer, Rethink Business, Nye Grønne Forretningsmodeller, Grøn Vækst via Grønne Forretningsmodeller

Kurset viser dig, hvordan I kan bruge et miljøledelsessystem til at arbejde struktureret med FN's bæredygtighedsmål og til at identificere, hvilke mål der er relevante for din virksomhed, samt hvordan I arbejder med risikostyring og løbende forbedringer.

Oversigt
Med gennemgang af miljøledelsesstandarden arbejder vi med, hvordan jeres ledelsessystem kan støtte og give værdi til jeres dagsorden for bæredygtighed. Ligeledes giver kurset dig indsigt i, hvordan I styrker jeres leverandørstyring og indkøb. Kurset veksler mellem oplæg og dialog mellem kursusdeltagerne med udgangspunkt i konkrete mål og cases.

Målgruppe
Kurset henvender sig til dig, der er ansvarlig for sustainability i din virksomhed og arbejder for at integrere FN’s bæredygtighedsmål i jeres forretning. Du er Strategiansvarlig, QHSE-chef, Public Affairs-konsulent, HR-partner eller Regulatory Affairs Manager.

Kurset giver dig

Underviser
Lone Alstrup, chefkonsulent I Dansk Standard, har mere end 20 års erfaring med ledelsesrådgivning og implementering af ledelsessystemer på QHSE-områderne i danske virksomheder. Lone har arbejdet for interesseorganisationer og store danske emballagevirksomheder samt Hofor og Ørsted. Hvis du har spørgsmål til kurset, er du velkommen til at kontakte Lone på lal@ds.dk.

Tags: Dansk Standard

På kurset lærer du, hvordan miljø- og arbejdsmiljøledelse kan integreres med hinanden og hvordan du dermed opnår synergier og frigør ressourcer.

Oversigt
Kurset giver dig viden om hvordan det integrerede ledelsessystem kan opbygges, samt hvordan I arbejder med løbende forbedringer og risikostyring på miljø- og arbejdsmiljøområdet. Du får eksempler på, hvordan jeres ledelsessystem kan understøtte arbejdsmiljøorganisationen og jeres interne dialog.

Undervisningen er en blanding mellem oplæg, cases og dialog med dine medkursister.

Målgruppe
Kurset er tilrettelagt for dig, der er ansvarlig for arbejdet med virksomhedens miljø- og/eller arbejdsmiljø og ønsker at integrere jeres strategi, metoder og arbejdsgange for at opnå yderligere værdi for virksomheden. Miljøchef, Arbejdsmiljøchef, Produktionschef, miljøkoordinator, arbejdsmiljørepræsentant, QHSE.

Kurset giver dig

Underviser
Lone Alstrup, chefkonsulent I Dansk Standard, har mere end 20 års erfaring med ledelsesrådgivning og implementering af ledelsessystemer på QHSE-områderne i danske virksomheder. Lone har arbejdet for interesseorganisationer og store danske emballagevirksomheder samt Hofor og Ørsted. Hvis du har spørgsmål til kurset, er du velkommen til at kontakte Lone på lal@ds.dk.

Tags: Dansk Standard

I forlængelse af to nye standardiseringsområder vedrørende cirkulær økonomi og bæredygtig finansiering skal der udarbejdes standarder inden for bæredygtig udvikling. Begge arbejdsområder har fokus på de 17 verdensmål.

Cirkulær økonomi
Den internationale standard skal fungere som et konkret redskab for virksomheder og organisationer til at håndtere miljømæssige, økonomiske og sociale udfordringer inden for rammerne af bæredygtig udvikling og FN’s verdensmål. Standarden giver desuden værktøjer til, hvordan man kan måle, om man lever op til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

Bæredygtig finansiering
En international standard vil skabe enighed om, hvad der er bæredygtig finansiering, og understøtte en ansvarlig og troværdig praksis for investeringer på det globale finansmarked. Samtidig vil standarden synliggøre, hvordan finansielle institutioner integrerer ESG-faktorer (miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer) i deres beslutningsproces for investeringer, og bidrage til, at investorer kan træffe informerede og ansvarlige investeringsvalg.

Det får du ud af mødet

Tags: Dansk Standard

Sider

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere