Nordisk fokus på sociale medier
De nordiske forbrugerombudsmænd vil nu kigge nærmere på den markedsføring der sker via sociale medier - herunder Facebook.
De nordiske forbrugerombudsmænd fra Finland, Færøerne, Island, Sverige, Norge og Danmark besluttede på et fællesnordisk møde i Oslo for nylig at kigge nærmere på markedsføringen på sociale medier, herunder Facebook med henblik på at tage et fællesnordisk standpunkt.
Ombudsmændene ønsker i første omgang at få et større overblik over, hvilke markedsføringsformer der findes på de forskellige sociale medier. Herefter vil der blive foretaget en vurdering af, om de lever op til gældende regler for elektronisk markedsføring.
”Sociale medier er en del af hverdagen, og det er en attraktiv kontekst for virksomheder at markedsføre sig i. Derfor er det vigtigt at få klarlagt markedsføringsreglerne, så vi opnår den bedst mulige forbrugerbeskyttelse,” siger den danske forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Forbrugerombudsmændene vil desuden i særlig grad se på de problemstillinger, der angår børn og unge, som færdes på sociale medier.
-MS