26.09.2011  |  Kommunikation

Novo Nordisk og Coop er CSR-områdets mediedarlings

Når medierne skriver CSR-nyheder, er det Coop, Novo Nordisk og Danfoss, der løber med den positive omtale, viser ny undersøgelse. Se også hvem der får flest medie-tæsk for CSR-arbejdet.

Når de landsdækkende dagblade skriver om CSR, er det Coop, Novo Nordisk og Danfoss, der er de mest positivt omtalte virksomheder. Det viser en Infomedia-undersøgelse, som kortlægger medieomtalen i de tre landsdækkende morgenaviser Berlingske, Jyllands-Posten og Politiken fra 2006-2011.

Coop tager førstepladsen i kampen om de positive CSR-artikler, hele 76 procent af omtalen af virksomhedens CSR-arbejde, er af positiv karakter. Novo Nordisk er den anden mest positivt omtalte virksomhed (68 procent), mens Danfoss snupper tredjepladsen på listen over CSR-medie-darlings, der ofte bliver fremhævet som ’best practice’ eksempler, når det handler om deres evne til at agere ansvarligt over for deres omgivelser.

Lundbeck Og Danica Pension syndebukke
I den anden ende af skalaen finder man Danica Pension, Lundbeck og Jysk som de virksomheder, der er de mest udskældte. Lundbeck og Danica Pension deler den kedelige førsteplads som de virksomheder, der får mest negativ CSR-omtale: Hele 73 procent af deres samlede omtale er kritisk vinklet. For Lundbecks vedkommende, skal det dog nævnes, at sagen om virksomhedens salg af lægemidlet Nembutal, der bruges til henrettelser i USA, er skyld i en meget stor del af den negative omtale.

Cheminova, Dong Energy og Bestseller føjer sig desuden til rækken af mediernes ’CSR-syndebukke’, hvor andelen af negativ omtale udgør mere end 50 procent af virksomhedens samlede CSR-omtale.

Skat + antikorruption = dårlig presse
De positive CSR-historier har sværest ved at trænge i gennem i medierne, når de omhandler ’anti-korruption’, ’skat’ og ’arbejdstagerrettigheder’. Tre ud af fire artikler som handler om anti-korruption er kritisk vinklet. Novo Nordisk, Missionpharma, Carlsberg og Arla er blandt de virksomheder, der har haft uheldige sager, som har givet udslag i kritik i medierne.

Den negative omtale af virksomheders skattebetalinger er også et tema, der får en hård medfart i debatten. Hele 67% af de artikler der drejer sig om CSR og skat er negative omtaler, der enten er kritiske overfor særlige virksomheder eller kritiske i forhold til, om temaet ’skat’ overhovedet bør betragtes som en del af virksomheders sociale ansvar.

 

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere