10.05.2021  |  Klima, miljø og energi

Nu har Elis offentliggjort CSR-rapporten for 2020

Indhold fra partner Hvad er dette?

I 2020 har Elis (tidl. Berendsen) sendt ca. 250 medarbejdere på danskkurser som alternativ til afskedigelser samt indkøbt 90 % socialt og miljømæssigt bæredygtigt sengelinned og håndklæder fra deres største linnedleverandør. Se mere i den nye CSR-rapport.

Fokus på bæredygtighed i en krisetid
Corona har sat dybe spor i erhvervslivets økonomi, men nogle virksomheder holdt alligevel fast i CSR-ambitionerne i 2020 – f.eks. viser en Rambøll-undersøgelse, at 2 ud af 3 store industrivirksomheder fortsatte den bæredygtige omstilling sidste år. Elis’ nye CSR-rapport viser, at landets førende tekstilservicevirksomhed også fastholdt fokusset på bæredygtighed i en krisetid. Som tekstilleverandør til størstedelen af landets hoteller og restauranter var Elis naturligt ramt af den faldende turisme, nedlukningerne og de fortsatte corona-restriktioner blandt virksomhedens kunder i 2020 – ligesom de mange hjemsendte og hjemmearbejdende danskere sidste år gav et fald i omsætningen i Elis’ hygiejneafdeling, der forsyner arbejdspladser med blandt andet toiletpapir, sæbe og håndaftørring. Hos Elis brugte de virksomhedens CSR-strategi som rettesnor for deres kriseledelse. 1 af de 3 ledestjerner i Elis’ CSR-strategi er, at Elis skal være et fleksibelt sted at arbejde og kåres som Danmarks bedste arbejdsplads senest i 2030 – og kriseåret krævede i dén grad fleksibilitet af Elis, der tilpassede medarbejdernes arbejdsvilkår for at fastholde dem. Elis’ administrerende direktør Henrik Luxhøj fortæller:

"Da Mette Frederiksen lukkede landet ned i marts, var vi ikke et øjeblik i tvivl om, at vores vigtigste agenda var at fastholde vores medarbejdere, der er hjertet i vores forretning. Det var samtidig det socialt ansvarlige valg, da mange af vores vaskerimedarbejdere kommer fra kanten af arbejdsmarkedet, og nogle af dem har fundet fodfæste efter lang tids ledighed. Vi tog bl.a. imod lønkompensation og ordningen om arbejdsfordeling, og vi investerede i at opkvalificere ca. 250 medarbejdere på danskkurser, da vi har 46 forskellige nationaliteter ansat, som nu har fået et stærkere sprog”, siger Henrik Luxhøj og fortsætter:

”Sidste år fik vi også i stor skala afprøvet og opsamlet værdifuld viden om, hvordan vi med hjemmearbejde, forskudte arbejdstider og Teams-møder kan skabe balance i medarbejdernes arbejds- og privatliv. Vi fik en ny politik, der gør hjemmearbejde mere tilgængeligt, og vi igangsatte det mest ambitiøse lederuddannelsesprogram i virksomhedens historie. Så i 2020 rykkede vi milevidt på vores ledestjerne om at blive en fleksibel arbejdsplads med fokus på sundhed og trivsel”.

Læs Elis’ CSR-rapport 2020 her

Vil opnå cirkulære tekstiler
I FN’s Sustainable Development Report 2020 ligger Danmark på 2. pladsen over de lande, som er nået mest i mål med verdensmålene – men Danmark ligger desværre også i den helt høje ende, når det kommer til, hvor meget vi forbruger og producerer af affald. I 2020 blev Elis nomineret til både Verdensmålsprisen og DI Prisen for virksomhedens strategiarbejde med fokus på verdensmålene. Og i CSR-rapporten kan du også læse om, hvordan Elis sidste år rykkede tættere på deres ledestjerne om at opnå 100 % cirkulære tekstiler i 2030.

”I 2020 fik vi implementeret en metode til at måle vores samlede mængde af kasserede tekstiler, og vi startede et samarbejde med Reused Remade, der får syet vores kasserede linned om til nye muleposer, som sælges i butikker. Vi indførte en ny metode til leverandørscreening, som kan styrke de miljømæssige og sociale forhold i vores værdikæde. Og over 90 % af det sengelinned og de håndklæder, som vi indkøbte hos vores største linnedleverandør Beirholm i 2020, havde certificeringer udover Oeko-Tex Standard 100 – langt størstedelen var certificeret med både EU-Blomsten, Oeko-Tex Made in Green og BCI-indkøbt bomuld”, siger Elis’ CSR-chef Louise Elver.

Mennesker først – især i en krise
Elis’ 3. ledestjerne er at opnå 100 % ansvarlig transport i 2030. Derfor har Elis bl.a. fokus på at udskifte sin bilpark med grønne køretøjer, levere forskellige produkttyper samlet til den enkelte kunde og uddanne chaufførerne i energirigtig kørsel. I CSR-rapporten fortæller Elis åbent om, at indsatsen for denne ledestjerne blev forsinket i 2020.

”I 2020 fik vi et nyt samlet logistik-set-up i region Nordjylland, og vi besluttede, at vi i år implementerer et flådestyringssystem, der kan monitorere kørselsadfærden i vores biler. Men med den nuværende infrastruktur er der ikke nok steder, hvor grønne køretøjer kan lade op, og under corona var vores fokus fremfor alt at fastholde vores medarbejdere, så vi måtte udskyde større investeringer – derfor blev vores indsats for denne ledestjerne forsinket i 2020. I et kriseår satte vi mennesker først – og når vi ser tilbage på 2020, er vi fremfor alt stolte af, at vi stod sammen om at passe på vores kunder, hinanden og vores virksomhed”, siger Louise Elver.

Læs Elis’ CSR-rapport 2020 her

Om Elis’ ledestjerner
Elis har 3 ledestjerner, som sætter kursen for virksomhedens CSR-indsats frem mod 2030:

  1. At opnå 100 % cirkulære tekstiler
  2. At være et fleksibelt sted at arbejde og blive kåret som Danmarks bedste arbejdsplads
  3. At opnå 100 % ansvarlig transport

Mere fra Elis Danmark A/S

Elis Danmark A/S

www.elis.com

Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere