Ny konvention for ophugning af skibe
Efter flere års forhandlinger ser det nu ud til, at en plan for mere bæredygtig skibsfart er på vej til vedtagelse.
Den Internationale søfartsorganisation, IMO, nåede forleden til enighed om et udkast til en ny konvention for sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe.
Konventionen regulerer skibe fra vugge til grav. Den stiller krav til, hvilke stoffer der må bruges ved design af skibene, krav til at der i skibets operationelle liv føres en opdateret liste over hvilke farlige stoffer, der er i skibets konstruktion og krav til, at ophugningen foregår sikkert og miljømæssigt forsvarligt.
Skal hindre uforsvarlig ophugning i u-lande
Resultatet af den forløbne uges møde i IMOs miljøkomité skal således forebygge de uheldige eksempler på uforsvarlig ophugning af skibe i ulandene.
Jeg tror på, at denne konvention kan være med til at sikre, at der sker reelle ændringer i måden at ophugge skibe på, hvilket har været vores mål , siger Troels Lund Poulsen.
Som et helt nyt element i international regulering er ophugningslandene nu blevet forpligtiget til at sikre, at en række sikkerheds-, sundheds- og miljøhensyn overholdes, inden en ophugningsvirksomhed kan få en autorisation til at ophugge skibe.
Herudover er der et system, hvor der for hvert skib skal føres en liste over indholdet af de farlige stoffer, der indgår i skibets konstruktion, og der er udviklet bestemmelser om, at der for hvert skib, der skal ophugges, skal laves en ophugningsplan for selve ophugningen. Denne ophugningsplan er meget central i forbindelse med at sikre, at den konkrete ophugningsvirksomhed er i stand til at håndtere det pågældende skib sikkert og miljømæssigt ansvarligt.
Konventionen, som har været forhandlet siden 2005, skal vedtages endeligt på en diplomatkonference i maj 2009 i Hong Kong.