31.07.2016 | Strategi & ledelse
Indspark: Nye blomster i landskabet af strategiske partnerskaber har rødder i CSR
Berlingske Business bragte i sidste uge en artikel som løftede sløret for en ny forretningsmodel, hvor partnerskab med NGO´er er fundamentet i forretningen. Men der er meget mere end god forretning i det nye initiativ.
De seneste år har der været et styrket fokus på strategiske partnerskaber, hvor NGO’er og virksomheder i fællesskab får udvikling og forretning til at spille bedre sammen. Antallet af partnerskaber vokser. Der findes ikke mange CSR konferencer, som ikke berører behovet eller muligheder for samarbejde. Og inden for de sidste måneder har Dansk Erhverv, Dansk Industri, Deloitte, Grundfoss, Coop Danmark, CARE og Røde Kors blandt andre, publiceret rapporter og guidelines, som sætter spot på erfaringer, muligheder og bedste praksisser.
Strategiske partnerskaber bygger bro
Jeg har i mere end 13 år arbejdet i FDB/Coop, og taget del i koncernens mange forskellige samarbejder med udviklings- og interesseorganisationer. Jeg har længe været en stærk fortaler for bedre og mere effektive måder at samarbejde, der dels styrker forretning og udvikling, dels bygger bro mellem virksomheder og interesseorganisationer. Helt grundlæggende er min holdning, at virksomheder og organisationer skal gøre det de er bedst til. Det handler om at gøre brug af de bedste kompetencer og ressourcer, uanset om de findes i virksomheder eller i interesse-/udviklingsorganisationer.
Den voksende interesse for strategiske partnerskaber er helt forventelig. Virksomheder er forpligtet til at begrænse deres negative påvirkninger på mennesker og miljø, og skal medvirke til en bæredygtig samfundsudvikling i retning mod internationale målsætninger. Det stimulerer virksomhedernes in-house kompetencer og relationer udadtil. Den samme udvikling skaber også nye muligheder for interesse- og udviklingsorganisationerne, som kan udøve nye roller, i takt med at de nye dagsordener toner frem på den politiske arena og i erhvervssektoren. Det er de grundlæggende mekanismer. Strategiske partnerskaber handler om at optimere adgangen og brugen af know-how, organisationer, relationer, logistik og infrastruktur.
Flere innovative forretningsmodeller i fremtiden
Der vil ofte være divergerende interesser og kanter i samarbejdsfladerne mellem virksomhed og udviklingsorganisationer. Men med det rigtige mindset findes der mange muligheder i det forretnings-orienterede landskab.
D. 28 juli bragte Berlingske Business en artikel om Goodwings.com, en ny dansk rejseportal med vokseværk til resten af verden (Læs artiklen her). Goodwings er et godt eksempel på en ny forretningsmodel, der baserer sig på partnerskaber - en forretningsmodel hvor interesse- og udviklingsorganisationer er integreret i virksomhedens rodnet. Goodwings er en bookingportal på samme måde som Booking.com eller Expedia, men med en helt anden social ansvarlig kant. Hver gang en privatperson eller virksomhed booker et hotel, skal halvdelen af fortjenesten placeres blandt de 13 interesse- eller udviklingsorganisationer som Goodwings samarbejder med. Således går pengene til bekæmpelse af folkesygdomme som kræft, hjerte-kar og diabetes, til oprydning af plast i verdenshavene, bevarelse af verdens dyr og skove, støtte til ofre i katastrofeområder eller bekæmpelse af fattigdom rundt om i verden. I Danmark alene rejser vi for 25 mia. kr. et tal der vokser år for år - hvilket giver organisationer nye indtægtsmuligheder.
De 13 organisationer som Goodwings har indgået partnerskab med, har via deres kommunikationskanaler kontakt med mere end 2 mio. danskere. Organisationerne overtager markedsførings-opgaven. De mange penge som rejsebranchen typisk bruger til reklamer på Google og facebook, bliver i stedet kanaliseret til godgørende formål. Således giver Goodwings adgang til de samme hoteller, til samme pris, men med en ny og højere samfundsansvarlig dimension.
Samfundsansvar giver luft under vingerne
Goodwings er et eksempel på en ny ansvarlig forretningsmodel, hvor et positivt aftryk på mennesker, miljø og samfund vokser i takt med markedet. En model, hvor udviklingsorganisationer og virksomheder får en fælles interesse i at drive forretning sammen. En model som strukturerer ressourcer og kompetencer på nye måder, omfordeler virksomhedens omkostninger til markedsføring, som så bliver en ny indtægtskilde for interesseorganisationerne. En model, der på en ny måde integrerer samfundsansvar i virksomhedens produkt og skaber et nyt omdrejningspunkt på et konkurrence-drevet marked. Rejsebranchen får bogstavelig talt fornyet luft under vingerne, og rejser mod en bedre verden.
Af Brian Sundstrup. Head of Partnerships, Goodwings.com
________________________________________________
Artikel i Berlingske Business findes i netversion her: http://www.business.dk/vaekst/ivaerksaettere-vil-goere-velgoerenhed-til-god-forretning
Strategi & ledelse
Indspark: Nøglen til flere bæredygtige forbrugsvalg ligger i ”det fælles”
Medarbejder