Nyhedsarkiv

Strategi & ledelse

Greta Thunberg vækker os til live – hvad med din virksomhed, gør den?

Purpose er blevet normen. Flere og flere brands markerer standpunkter og investerer i kampagner med samfundsmæssigt sigte. Tager skridtet op på talerstolen og taler om deres indignation. Men virker det? Lægger vi overhovedet mærke til det?

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Kaffe med god samvittighed

I Danmark kan vi godt lide kaffe, men hvad gør vi egentlig af alt det overskydende kaffegrums? Ugens B Corp, Kaffe Bueno, indsamler kaffegrumset, skaber nye produkter og sparer klimaet for op til 37 ton metan om året.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Profit er et fattigt mål for succes

Ugens B Corp, Skagerak, vægter socialt ansvar og bæredygtighed lige så højt som profitten. ”Vi beviser, at det betaler sig at gøre sig umage,” siger Skageraks direktør, Jesper Panduro. De mener, at succes skal redefineres for at nå en bæredygtig verden.

Indhold fra partner

Kommunikation

En stærk samfundsambition skaber succes

Et brand skal have en samfundsambition. Det var ét af hovedbudskaberne til SB Nordic-konferencen for et par uger siden. Virksomheder skal skille sig ud og at tage et standpunkt, også selvom de vælger nogle potentielle kunder fra ved at gøre det.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Hjælper din virksomhed forbrugere med at gøre verden til et bedre sted?

Forbrugerne råber om hjælp, viser et nyt studie fra Futerra. 88% svarer, at de vil have virksomhederne til at inddrage dem i deres bæredygtighedsrejse. Forbrugerne vil være aktive medspillere og ikke passive fans.

Indhold fra partner

Samfund

Midtvejsvalg 2018: Virksomheder opfordrer til at deltage i demokratiet

I dag er der midtvejsvalg i et historisk splittet USA. Fløjene for og imod præsident Trump er tegnet skarpt op, og det har fået amerikanske virksomheder til at indtage nye og markante roller i både valgkamp og -handling for at gøre en positiv forskel.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Hvorfor agerer virksomheder aktivistisk – hvor kommer energien fra, og hvad får de ud af det?

Aktivisme er en bevægelse, der i udpræget grad er drevet at modige topledere. Stærke, værdibaserede ledere med et markant anderledes verdenssyn og holdning til virksomhedens rolle og forpligtelse. De deler en ambition om, at virksomheder skal give mere, end de tager! Den ikoniske virksomhedsaktivist, Patagonias grundlægger Yvon Chouinard udtrykker det således:“I have a little different definition of evil than most people. When you have the opportunity and the ability to do good and you do nothing, that’s evil. Evil doesn’t always have to be an overt act. It can be merely the absence of good.”

Indhold fra partner

Samfund

The Rise of Corporate Activism

De er især drevet af visionære CEO’s og globale virksomheder, der bruger deres position til at ændre samfundet.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Hotelophold der gør en verden til forskel

En hotelbookingportal med 365.000 hoteller i hele verden, hvor kunderne kan spare penge og samtidig støtte projekter, som gavner miljø og samfund. Ugens B Corp, Goodwings, vil gøre rejsebranchen bæredygtig ved at udfordre gængse normer og forretningsgange

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Samfundsansvar bliver ledelsens license to operate

Danske ledere har sat samfundsansvar på dagsordenen, og de har al mulig grund til at fortsætte rejsen. Så kort kan anbefalingerne fra oplægsholderne på det seneste CfL-Klubhusmøde sammenfattes. Samfundsansvar bliver virksomhedernes license to operate.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

B Lab og United Nations Global Compact udvikler onlineplatform for SDG-fokuseret impact

En ny onlineplatform, som er under udvikling, vil løfte B Labs B Impact Assessment. Dermed kan virksomheder over hele verden styre deres impact i forhold til FN’s Verdensmål i januar 2020.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

En læderjakke kan godt være ’one of a kind’ mange gange

Modevirksomheden Better World Fashion befinder sig i en branche, hvor det skal gå hurtigt og trends skifter med årstiderne. Men alligevel har Ugens B Corp formået at blive kåret som en virksomhed, der miljømæssigt er bedst for verden. To gange.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

To virksomheder, én vision - Goodwings og Kaffe Bueno bliver B Corps

B Corp-bevægelsen er blevet to danske medlemmer rigere. Goodwings og Kaffe Bueno er blevet B Corp-certificeret, og de er derfor nu officielt en del af det gode selskab af virksomheder, der redefinerer succes i erhvervslivet.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

B Corp virksomheder vækster voldsomt

B Corp er en certificeringsordning der undersøger alt lige fra medarbejderfordele til miljøpåvirkning. Og faktisk vækster B Corp-virksomheder 28 gange hurtigere end gennemsnittet samtidig med, at de står i spidsen for positive samfundsforandringer.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Tre former for corporate activism

Ser man på Corporate Activism, tegner der sig tre former. Læs med her og bliv inspireret til, hvordan du kan inkorporere aktivisme i din virksomhed.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Når naivitet ændrer en industri

Innocent er blevet kaldt naive mange gange, fordi de har fastholdt deres standpunkt: Ingen tilsætningsstoffer – kun frugt og grønt. Ugens B Corp, Innocent, viser, hvordan kompromisløshed kan ændre industrier. Også selvom man bliver kaldt naiv undervejs.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Er det en ledelsesopgave at redde verdenshavene?

Anders Barsøe er direktør i en mellemstor dansk virksomhed, og så vil han redde verdenshavene. Det lyder som en ledelsesopgave af dimensioner, men det er ikke desto mindre den mission, han og resten af Letz Sushi, har sat sig i spidsen for.

Indhold fra partner

Kommunikation

Fra fluen på væggen til myggen i soveværelset

Virksomhedernes ansvar for at øge vores bevidsthed og skabe rum for handling var en af hovedtemaerne til årets Sustainable Brands Nordic-konference for nogle uger siden i København.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Fra samfundsansvar til ansvarlig forretning

Verden kalder på større ansvarlighed. Det er en af de største markedsmæssige trends, men der er stadig langt fra holdninger til handlinger. Vær med, når CfL i samarbejde med konsulenthuset MäRK, hjælper din virksomhed på vej.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Tre ord enhver leder bør kende

Du behøver ikke at befinde dig i toppen for at være leder. Alle kan tage ansvar for noget og få det til at ske. Uanset om du befinder dig i en topposition eller ej, kan du sagtens opfordre dem, der omgiver dig til at være den bedste udgave af sig selv.

Indhold fra partner

Kommunikation

Corporate Activism – hvordan bliver virksomheden aktivist?

Aktivistiske virksomheder er de, der med hele deres væsen og væren stræber efter forandring, italesætter uretfærdigheder og står i spidsen for aktivt at ændre de tilstande, der går mod deres grundlæggende værdier. Virksomheder, der taler højt om deres call to action, også når det gør ondt forretningsmæssigt. Virksomheder der skaber tydelige anledninger til at aktivere og mobilisere medarbejdere og kunder til handling. Lyder det som noget for dig? Hvis ja, hvad kræver det så, og hvordan bliver din virksomhed aktivistisk?

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Virksomheder er verdens nye aktivister

Fremtidens succesfulde virksomheder tør italesætte uretfærdigheder, kriser og politiske dagsordner. De taler højt om den forandring, de ønsker at skabe. De er det, vi kalder aktivistiske virksomheder! Se hvilke aftryk nogle af de mest markante har sat på verden, og hvorfor det er blevet en succes – også for forretningen.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere