Nyhedsarkiv

Menneskerettigheder

Opråb: Børnearbejde vokser under økonomisk nedgang

COVID-19-krisen er en katastrofe for millioner af børn. På verdensdagen mod børnearbejde den 12. maj sætter Fairtrade fokus på de farer, der truer børns velbefindende i en hverdag, hvor normale procedurer er sat ud af spil.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade: 25 års vækst og forsat vejen til bæredygtig handel

I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer. Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade er bæredygtighed på flere parametre

Begrebet bæredygtighed klinger i manges øre umiddelbart grønt. Men bæredygtighed rummer flere nuancer. Alle er de lige vigtige, og derfor arbejder Fairtrade med bæredygtighed ud fra både et miljømæssigt-, socialt-, og økonomisk perspektiv.

Indhold fra partner

Samfund

Forbrugertrend: Fairtrade hitter på verdensplan

Ny årsrapport fra Fairtrade International viser et markant højere salg af Fairtrade-mærkede varer på verdensplan sidste år. Det er især tre kategorier, der tegner stigningen, og som forbedrer forholdene for i alt 1,6 mio. bønder og arbejdere i 75 lande.

Indhold fra partner

Samfund

Salget af Fairtrade-varer stiger med 9 procent

Danskerne køber flere og flere Fairtrade-mærkede varer. De nyeste tal viser en vækst på 9 procent i forhold til året før. Det skyldes ubetinget to bestemte kategorier.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade til politikerne: Kom nu ind i kaffekampen!

Mindre end 1 procent af regionernes kaffeindkøb er etisk certificeret kaffe. I et forsøg på at hæve det niveau tager Fairtrade på rundtur til de politiske partier med en opfordring om at sætte offentlige kaffeindkøb på den politiske dagsorden.

Indhold fra partner

Kommunikation

Flot vækst til Fairtrade Mærket i 2014

Danskerne lagde flere Fairtrade-mærkede varer i indkøbskurven i 2014. De nyeste tal viser en flot vækst på 12 % i estimeret omsætning i forhold til året før. Og det er især en bestemt vare, der er populær!

Indhold fra partner

Supply chain

Fairtrade frigiver direkte økonomisk hjælp til bønder

Hent takeaway, køb dansk grønt og støt de lokale. Det er lige nu populært at bakke op om danske producenter og lokale erhvervsdrivende. Men fokus på nærhed bør ikke ske på bekostning af kvalitetsvarer fra andre verdensdele.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Seks gode grunde til at kaffe skal være Fairtrade-certificeret

For mange af os starter arbejdsdagen ikke rigtig før, vi har fået vores første kop kaffe. Men de færreste af os ved, at vores morgenkaffe afhænger af mere end 25 millioner småbønders hårde arbejde rundt omkring i verden.

Indhold fra partner

Samfund

Alt det du ikke ser under modeugen

I sidste uge fyldes hovedstadens gader med lidt flere modeller og stilbevidste mennesker end sædvanlig. Copenhagen Fashion Week havde igen meldt sin ankomst. Men den glamourøse tøjindustri har en bagside, som de færreste forbrugere ser. For langt hen ad vejen er branchen ikke i stand til at skabe ordentlige forhold for sine arbejdere.

Indhold fra partner

Supply chain

Sv. Michelsen Chokolade bliver Fairtrade

Kvalitet og samarbejde med Fairtrade går hånd i hånd. Sv. Michelsen Chokolades kunder bidrager til at sikre fremtidens høst af kakao og bedre vilkår for kakao-bønderne.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

I weekenden drak danskerne 30.000 kopper kaffe med et særligt formål

Vi elsker kaffe. Morgenkaffe, aftenkaffe, kaffe på arbejde... Men det er ikke kun kaffen i koppen, vi er vilde med. Vi viser også stor omtanke for de bønder, der dyrker bønnerne. Det bevidner weekendens store opbakning til Verdens Største Kaffepause om.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade inviterer kaffeelskere til Verdens Største Kaffepause

Kaffeelskere verden over opfordres til stå sammen i Verdens Største Kaffepause d. 13.-15. maj. Målet er at drikke 100 millioner kopper Fairtrade-kaffe for at bakke op om kaffebønderne i nogle af verdens fattigste lande.

Indhold fra partner

Kommunikation

Kendt chokoladegigant viser vejen

Blogindlæg fra Fairtrade-maerket.dk:

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Usynlige kvinder i chokolade-industrien

Debatten om ligestilling fylder, men når det handler om den chokolade vi lægger i indkøbskurven, er der stadig lang vej igen. En ny rapport fra Fairtrade International viser, at tusindvis af kvinder lever under stærkt kritisable forhold i kakaoindustrien.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Hvad er biodiversitet og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den

Biodiversitet er et ord, der for alvor har fået vinger i forbindelse med valgkampen. Men hvad er det egentlig, der tales om, når ordet flyver rundt mellem valgkandidaterne, hvorfor er den så vigtigt og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den?

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Når kvindekamp og klimaforandringer hænger sammen

Nogle kampe dør aldrig. Ligestillingskampen er en sådan kamp, som stadig er meget aktuel, og som markeres af FN den 15. oktober.

Indhold fra partner

Samfund

9 ud af 10 danskere kender Fairtrade

90% af danskerne kender Fairtrade. Det gør mærkningsordningen til den næstmest kendte i Danmark, kun overgået af det røde økologi-mærke. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Det er især unge mellem 18-24 år, som synes godt om Fairtrade.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

I dag går startskuddet til Verdens Største Kaffepause

I dag og resten af weekenden brummer kaffemaskinerne med en særlig lyd over hele verden – nemlig lyden af Verdens Største Kaffepause.

Indhold fra partner

Supply chain

Er frit valg altid det bedste?

Choice editing er allerede trend i udlandet - og nu kommer det for alvor til Danmark. Som første supermarkedskæde i Danmark har Irma lavet choice editing på Fairtrade-mærkede bananer.

Indhold fra partner

Kommunikation

Retfærdig behandling

Danmark halter bagefter mht. Fairtrade-by, som Aarhus har forladt.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere