Nyhedsarkiv

Supply chain

Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket, men kan ikke finde varerne i butikkerne

En ny analyse viser, at danskerne har stort kendskab til Fairtrade-mærket og forbinder det med høj grad af troværdighed. Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Dit valg af julegodter har indflydelse på klimaet

Nogle af os har måske også uroen over klimaændringerne liggende i baghovedet, men mange er i tvivl om, hvordan de selv kan gøre en forskel. Men f.eks. har de valg, du tager med julegodterne, indflydelse på klimaet.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Ny klimaguide skal gøre bønder mere modstandsdygtige over for klimaforandringer

I anledning af World Environment Day den 5. juni udgiver Fairtrade en ny klimaguide. Guiden er baseret på 8.500 bønders erfaringer de seneste tre år. Målet er at ruste flere bønder til effektivt at tilpasse sig og afbøde konsekvenserne af klimaændringer.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Økologiske bananer skaber omsætningsrekord hos Fairtrade

2019 blev et rekordår for mærkningsordningen Fairtrade i Danmark. Fairtrade vækstede hele 12 procent, og det skyldes blandt andet det øgede fokus fra politikere, dagligvarebutikker og hos forbrugerne på at købe bananer uden farlige sprøjtegifte.

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Usynlige kvinder i chokolade-industrien

Debatten om ligestilling fylder, men når det handler om den chokolade vi lægger i indkøbskurven, er der stadig lang vej igen. En ny rapport fra Fairtrade International viser, at tusindvis af kvinder lever under stærkt kritisable forhold i kakaoindustrien.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Hvad er biodiversitet og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den

Biodiversitet er et ord, der for alvor har fået vinger i forbindelse med valgkampen. Men hvad er det egentlig, der tales om, når ordet flyver rundt mellem valgkandidaterne, hvorfor er den så vigtigt og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den?

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Når kvindekamp og klimaforandringer hænger sammen

Nogle kampe dør aldrig. Ligestillingskampen er en sådan kamp, som stadig er meget aktuel, og som markeres af FN den 15. oktober.

Indhold fra partner

Samfund

9 ud af 10 danskere kender Fairtrade

90% af danskerne kender Fairtrade. Det gør mærkningsordningen til den næstmest kendte i Danmark, kun overgået af det røde økologi-mærke. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Det er især unge mellem 18-24 år, som synes godt om Fairtrade.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

I dag går startskuddet til Verdens Største Kaffepause

I dag og resten af weekenden brummer kaffemaskinerne med en særlig lyd over hele verden – nemlig lyden af Verdens Største Kaffepause.

Indhold fra partner

Supply chain

Ny rapport: Konstante kriser truer fremskridt for Fairtrade-bønder

Fairtrade-bønder har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-certificerede. Det viser en ny rapport, som også peger på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, hvis fremskridtene ikke skal gå tabt.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Ny undersøgelse advarer: Fairtrade-bønder trues i stigende grad af klimaforandringer

De fortsatte konsekvenser af globale klimaforandringer udgør en alvorlig risiko for den globale landbrugsproduktion og truer levevilkårene for millioner af Fairtrade-bønder rundt om i verden. Det viser en ny undersøgelse fra Fairtrade.

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Kakaopriser falder 25 % i Elfenbenskysten

Faldet i prisen på kakao i Elfenbenskysten er med til at underminere vejen til en højere indkomst for vestafrikanske kakaobønder, mener Fairtrade. EU-regulering af kakaoindustrien kan være et vigtigt skridt på vejen til at opnå leveløn for kakaobønderne.

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Opråb: Børnearbejde vokser under økonomisk nedgang

COVID-19-krisen er en katastrofe for millioner af børn. På verdensdagen mod børnearbejde den 12. maj sætter Fairtrade fokus på de farer, der truer børns velbefindende i en hverdag, hvor normale procedurer er sat ud af spil.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade: 25 års vækst og forsat vejen til bæredygtig handel

I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer. Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade er bæredygtighed på flere parametre

Begrebet bæredygtighed klinger i manges øre umiddelbart grønt. Men bæredygtighed rummer flere nuancer. Alle er de lige vigtige, og derfor arbejder Fairtrade med bæredygtighed ud fra både et miljømæssigt-, socialt-, og økonomisk perspektiv.

Indhold fra partner

Samfund

Forbrugertrend: Fairtrade hitter på verdensplan

Ny årsrapport fra Fairtrade International viser et markant højere salg af Fairtrade-mærkede varer på verdensplan sidste år. Det er især tre kategorier, der tegner stigningen, og som forbedrer forholdene for i alt 1,6 mio. bønder og arbejdere i 75 lande.

Indhold fra partner

Samfund

Salget af Fairtrade-varer stiger med 9 procent

Danskerne køber flere og flere Fairtrade-mærkede varer. De nyeste tal viser en vækst på 9 procent i forhold til året før. Det skyldes ubetinget to bestemte kategorier.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade til politikerne: Kom nu ind i kaffekampen!

Mindre end 1 procent af regionernes kaffeindkøb er etisk certificeret kaffe. I et forsøg på at hæve det niveau tager Fairtrade på rundtur til de politiske partier med en opfordring om at sætte offentlige kaffeindkøb på den politiske dagsorden.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Dansk rekordvækst i salg af Fairtrade-vanilje

På den positive og smagfulde side er vanilje et krydderi, der forsøder ikke mindst julen. Men det eksotiske krydderi har mange skyggesider – børnearbejde, notorisk ustabile priser, korruption og tyveri. Derfor glæder det Fairtrade, at danskerne i 2021 købte Fairtrade-vanilje som aldrig før.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade-mærket vil gøre verdensmålene til hverdagsvaner med ny kampagne

I de kommende uger vil Fairtrade-mærket i samarbejde med sine licenshavere inspirere danskerne til i højere grad at implementere verdensmålene i hverdagens forbrug.

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

Svenskerne er foran danskerne, når det kommer til køb af bæredygtigt producerede blomster

På Valentinsdag er blomster ofte lig med en kærlighedserklæring. Og mens danskerne har ændret mange indkøbsvaner under coronakrisen - til både mere økologi og kvalitet, går blomstermarkedet stadig fri. I Sverige er historien en anden.

Indhold fra partner

Supply chain

Fairtrade frigiver direkte økonomisk hjælp til bønder

Hent takeaway, køb dansk grønt og støt de lokale. Det er lige nu populært at bakke op om danske producenter og lokale erhvervsdrivende. Men fokus på nærhed bør ikke ske på bekostning af kvalitetsvarer fra andre verdensdele.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Seks gode grunde til at kaffe skal være Fairtrade-certificeret

For mange af os starter arbejdsdagen ikke rigtig før, vi har fået vores første kop kaffe. Men de færreste af os ved, at vores morgenkaffe afhænger af mere end 25 millioner småbønders hårde arbejde rundt omkring i verden.

Indhold fra partner

Samfund

Alt det du ikke ser under modeugen

I sidste uge fyldes hovedstadens gader med lidt flere modeller og stilbevidste mennesker end sædvanlig. Copenhagen Fashion Week havde igen meldt sin ankomst. Men den glamourøse tøjindustri har en bagside, som de færreste forbrugere ser. For langt hen ad vejen er branchen ikke i stand til at skabe ordentlige forhold for sine arbejdere.

Indhold fra partner

Supply chain

Sv. Michelsen Chokolade bliver Fairtrade

Kvalitet og samarbejde med Fairtrade går hånd i hånd. Sv. Michelsen Chokolades kunder bidrager til at sikre fremtidens høst af kakao og bedre vilkår for kakao-bønderne.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

I weekenden drak danskerne 30.000 kopper kaffe med et særligt formål

Vi elsker kaffe. Morgenkaffe, aftenkaffe, kaffe på arbejde... Men det er ikke kun kaffen i koppen, vi er vilde med. Vi viser også stor omtanke for de bønder, der dyrker bønnerne. Det bevidner weekendens store opbakning til Verdens Største Kaffepause om.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fairtrade inviterer kaffeelskere til Verdens Største Kaffepause

Kaffeelskere verden over opfordres til stå sammen i Verdens Største Kaffepause d. 13.-15. maj. Målet er at drikke 100 millioner kopper Fairtrade-kaffe for at bakke op om kaffebønderne i nogle af verdens fattigste lande.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere