Nyhedsarkiv
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner
Supply chain

Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent.
Indhold fra partner
Supply chain

Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket, men kan ikke finde varerne i butikkerne
En ny analyse viser, at danskerne har stort kendskab til Fairtrade-mærket og forbinder det med høj grad af troværdighed. Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Dit valg af julegodter har indflydelse på klimaet
Nogle af os har måske også uroen over klimaændringerne liggende i baghovedet, men mange er i tvivl om, hvordan de selv kan gøre en forskel. Men f.eks. har de valg, du tager med julegodterne, indflydelse på klimaet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny klimaguide skal gøre bønder mere modstandsdygtige over for klimaforandringer
I anledning af World Environment Day den 5. juni udgiver Fairtrade en ny klimaguide. Guiden er baseret på 8.500 bønders erfaringer de seneste tre år. Målet er at ruste flere bønder til effektivt at tilpasse sig og afbøde konsekvenserne af klimaændringer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Økologiske bananer skaber omsætningsrekord hos Fairtrade
2019 blev et rekordår for mærkningsordningen Fairtrade i Danmark. Fairtrade vækstede hele 12 procent, og det skyldes blandt andet det øgede fokus fra politikere, dagligvarebutikker og hos forbrugerne på at købe bananer uden farlige sprøjtegifte.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Usynlige kvinder i chokolade-industrien
Debatten om ligestilling fylder, men når det handler om den chokolade vi lægger i indkøbskurven, er der stadig lang vej igen. En ny rapport fra Fairtrade International viser, at tusindvis af kvinder lever under stærkt kritisable forhold i kakaoindustrien.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Hvad er biodiversitet og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den
Biodiversitet er et ord, der for alvor har fået vinger i forbindelse med valgkampen. Men hvad er det egentlig, der tales om, når ordet flyver rundt mellem valgkandidaterne, hvorfor er den så vigtigt og hvordan arbejder Fairtrade for at bevare den?
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde
Fairtrades nye risikokort sætter fokus på de største risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de områder, Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan risikovurdering og samarbejde med lokale producenter er afgørende i ansvarlige forsyningskæder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Netto lancerer Fairtrade-roser i sortimentet
Netto har føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne.
Indhold fra partner
Supply chain

Ny rapport: Konstante kriser truer fremskridt for Fairtrade-bønder
Fairtrade-bønder har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-certificerede. Det viser en ny rapport, som også peger på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, hvis fremskridtene ikke skal gå tabt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny undersøgelse advarer: Fairtrade-bønder trues i stigende grad af klimaforandringer
De fortsatte konsekvenser af globale klimaforandringer udgør en alvorlig risiko for den globale landbrugsproduktion og truer levevilkårene for millioner af Fairtrade-bønder rundt om i verden. Det viser en ny undersøgelse fra Fairtrade.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Kakaopriser falder 25 % i Elfenbenskysten
Faldet i prisen på kakao i Elfenbenskysten er med til at underminere vejen til en højere indkomst for vestafrikanske kakaobønder, mener Fairtrade. EU-regulering af kakaoindustrien kan være et vigtigt skridt på vejen til at opnå leveløn for kakaobønderne.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Opråb: Børnearbejde vokser under økonomisk nedgang
COVID-19-krisen er en katastrofe for millioner af børn. På verdensdagen mod børnearbejde den 12. maj sætter Fairtrade fokus på de farer, der truer børns velbefindende i en hverdag, hvor normale procedurer er sat ud af spil.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fairtrade: 25 års vækst og forsat vejen til bæredygtig handel
I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer. Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fairtrade er bæredygtighed på flere parametre
Begrebet bæredygtighed klinger i manges øre umiddelbart grønt. Men bæredygtighed rummer flere nuancer. Alle er de lige vigtige, og derfor arbejder Fairtrade med bæredygtighed ud fra både et miljømæssigt-, socialt-, og økonomisk perspektiv.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Hold fast, og lad os stå sammen
Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Ny kampagne: Den grønne omstilling kan også være gul
Når Fairtrade-mærket Danmark i denne uge blænder op for en ny digital kampagne, er det for at sætte fokus på de grønne tiltag, som mærkningsordningen er med til at løfte hos verdens småproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dansk rekordvækst i salg af Fairtrade-vanilje
På den positive og smagfulde side er vanilje et krydderi, der forsøder ikke mindst julen. Men det eksotiske krydderi har mange skyggesider – børnearbejde, notorisk ustabile priser, korruption og tyveri. Derfor glæder det Fairtrade, at danskerne i 2021 købte Fairtrade-vanilje som aldrig før.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fairtrade-mærket vil gøre verdensmålene til hverdagsvaner med ny kampagne
I de kommende uger vil Fairtrade-mærket i samarbejde med sine licenshavere inspirere danskerne til i højere grad at implementere verdensmålene i hverdagens forbrug.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Svenskerne er foran danskerne, når det kommer til køb af bæredygtigt producerede blomster
På Valentinsdag er blomster ofte lig med en kærlighedserklæring. Og mens danskerne har ændret mange indkøbsvaner under coronakrisen - til både mere økologi og kvalitet, går blomstermarkedet stadig fri. I Sverige er historien en anden.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade frigiver direkte økonomisk hjælp til bønder
Hent takeaway, køb dansk grønt og støt de lokale. Det er lige nu populært at bakke op om danske producenter og lokale erhvervsdrivende. Men fokus på nærhed bør ikke ske på bekostning af kvalitetsvarer fra andre verdensdele.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Seks gode grunde til at kaffe skal være Fairtrade-certificeret
For mange af os starter arbejdsdagen ikke rigtig før, vi har fået vores første kop kaffe. Men de færreste af os ved, at vores morgenkaffe afhænger af mere end 25 millioner småbønders hårde arbejde rundt omkring i verden.
Indhold fra partner
Samfund

Alt det du ikke ser under modeugen
I sidste uge fyldes hovedstadens gader med lidt flere modeller og stilbevidste mennesker end sædvanlig. Copenhagen Fashion Week havde igen meldt sin ankomst. Men den glamourøse tøjindustri har en bagside, som de færreste forbrugere ser. For langt hen ad vejen er branchen ikke i stand til at skabe ordentlige forhold for sine arbejdere.
Indhold fra partner