Nyhedsarkiv

Klima, miljø og energi

Ministerbesøg og biodiversitet

Med en vision om at skabe Danmarks grønneste industriområde deltager KLS PurePrint i samarbejde med bl.a. Chr. Hansen og Hvidovre kommune i naturprojektet på Avedøre Holme, hvor ca. 6 hektar eller 60.000 m2 er blevet sået til med vilde blomster og braklagt til fordel for bier og insekter.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Michelin-kokke revolutionerer babymad: Økologiske danske råvarer i bæredygtig emballage

Malene Jochumsen og Jennifer Glarsing-Momberg kan bedst beskrives som to Michelin-mødre på en mission. De vil gøre det muligt at give småbørn et færdiglavet måltid produceret i Danmark, med den rette ernæring, baseret på danske økologiske råvarer – og så har de fokus på bæredygtighed.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Ny bogserie: Grøn Omstilling for Virksomheder

Danske virksomheder står overfor en af de største forandringer i nyere tid, måske siden industrialiseringen. Grøn omstilling og cirkulær økonomi kommer til at forandre alt for virksomhederne – deres markedssituation, produkter og forretningsmodeller.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Producentansvar fra emballage på vej

Der indføres i EU et nyt og udvidet producentansvar på emballage med virkning fra 1. januar 2025, som skal sikre genanvendelsen af emballage. Med det får produkt-producenterne ansvaret for, at deres emballage kan genanvendes. Med virkning fra 2021 skal ”Single-Use-Plastic” direktivet inklusive mærkningsordning implementeres.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fra kaffegrums til spiselige svampe

Når man laver kaffe, bruger man kun omkring 0,2% af kaffens næringsstoffer. Resten, de 99,8 %, bliver til kaffegrums som smides ud i skraldespanden. Dette mener Beyond Coffee er spild og ressourcer, og derfor indsamler de økologisk kaffegrums fra København og genanvender det til at gro spiselige svampe.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Opråb til forbrugerene - Tænk over hvordan dine fødevarer bliver produceret

Bæredygtighed betyder groft sagt, at du som menneske lever på jorden på en måde, som ikke går ud over dine børn og børnebørn.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Coop vælger bæredygtig emballage

Ansvarlighed har været udgangspunktet for Coop siden grundlæggelsen i 1896. De seneste år er traditionen for ansvarlighed blevet overført til ønsket om at udvikle bæredygtig emballage til deres produkter. For at påvirke deres leverandører til at tage udfordringen op, har de udgivet guiden ”Sammen kan vi skabe verdens mest bæredygtige emballage”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Urtekram skifter til plantebaserede emballager

I 2019 tager Urtekram endnu et skridt mod at blive mere miljøvenlige, når deres body care produkter skifter til plantebaserede emballager. ”Førhen blev vores body care emballager fremstillet af mineralsk olie, men det har vi i lang tid haft et stort ønske om at ændre”, udtaler Urtekram Brand Manager, Sofia Ganer og tilføjer: ”Derfor udskifter vi nu løbende vores body care plastemballager med plantebaserede flasker og tuber fremstillet af sukkerrør”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

INTERNATIONALE BRANDS GÅR CRADLE TO CRADLE

Forbrugere ønsker i stigende grad at handle sundt og ansvarligt, og forbrugere i både Mellemøsten, Asien, USA og Europa lægger mere og mere vægt på, at virksomheder kan fremvise dokumentation for bæredygtigheden.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Samarbejde med startups kan sikre bæredygtig vækst hos veletablerede virksomheder

Et stigende krav til bæredygtig omstilling fra kunder, medarbejdere, lovgivere og samarbejdspartnere presser virksomheder med konventionelle forretningsmodeller. Men hvordan kommer man fra ’take-make-waste’ til nye, bæredygtige forretningsmodeller? Man skaber et miljø omkring sin virksomhed, der tiltrækker innovative startsups, som man kan lære noget af. Det er budskabet i en ny bog om bæredygtige corporate-startup miljøer.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Blockchain og unikke QR-koder på emballagen

Forbrugerne søger i stigende grad produkter, som de har tillid til, som stemmer overens med deres værdier og hvor de føler, der er ærlighed og gennemsigtighed bag produktet. Ikke mindst når det vedrører bæredygtighed.

Indhold fra partner

Supply chain

Mangel på råvarer

Mangel på materialer er et stort globalt problem. Hver tredje virksomhed på tværs af brancher oplever længere leveringstider og forhøjede priser. Inflationen er øget midlertidigt som følge af stigende råvarepriser.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

KLS PurePrint vælger ny trykplade- og workflow-leverandør

KLS PurePrint har, som så mange andre danske trykkerier, stor fokus på bæredygtig produktion. De har valgt en anden tilgang end de fleste andre og læner sig op ad Cradle-to-Cradle certificeringen, hvilket de har haft stor succes med. Med valget af Agfas kemifri trykplade Adamas og Apogee workflow har de forbedret deres i forvejen stærke miljøprofil.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Thise Mejeri – økologisk og bæredygtigt

Mejeriet i Thise blev grundlagt i 1887 – og i 1988 blev det et af Danmarks første økologiske mejerier. På daværende tidspunkt var der næsten ingen andre, som turde at satse på økologien – hverken politikere, butikker eller mejeriselskaber. Men siden dengang har Thise Mejeri satset på kompromisløs økologisk kvalitet. Nu vil Thise Mejeri gerne være endnu mere ambitiøse i forhold til bæredygtighed.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

AARSTIDERNE vælger passionerede leverandører

I år er det 20 år siden, at Aarstiderne A/S blev stiftet. Kimen blev dog allerede lagt i 1996, da Thomas Harttung starter foreningen Barritskov Grøntsagshave efter at have været til Verdensøkologikonferencen i København.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Horsens og Odder får Danmarks første 100 % grønne turistguide

Nu kan turister, gæster og borgere i Horsens og Odder søge inspiration til både ferie og fritid i landets første hundrede procent bæredygtige turistguide fra Turistsamarbejdet Kystlandet, VisitHorsens og VisitOdder. Det er første gang, en dansk turistorganisation lancerer en turistguide af 100 % bæredygtige materialer. VisitHorsens og VisitOdder udgiver hvert år sit miljøvenlige katalog.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

PLASTIK OG BÆREDYGTIGE SLEEVES

Miljøstyrelsens emballagepulje har finansieret udarbejdelsen af projektet ’Dogmeregler for plastemballage til fødevarer’, som skal vise vejen til, hvordan vi kan skabe en cirkulær økonomi i tråd med den bæredygtige omstilling.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

ØKOLADEN HAR BEVÆGET SIG VIDERE TIL ØKOLOGI VERSION 2.0

Økoladen er firmaet bag en ambitiøs økologisk chokolade. Interessen for økologi og bæredygtighed opstod, da Jan Elmelund fik børn. Som så mange andre forældre, blev Jan mere opmærksom på, hvad børnene proppede i munden. Han har siden 2004 stået bag Økoladen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Prisvindende figurmalingsvirksomhed tænker bæredygtigt

The Army Painter er historien om en virksomhed, der for 14 år siden startede med baggrund i en stor entusiasme for spil med miniature figurer, og som nu er førende inden for fremstilling af maling til brætspils- og krigsspilsfigurer.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Region Sjælland: Bæredygtighed spiller en større rolle end nogensinde før

I Danmark vil vi gerne være forgangsland, når der måles på bæredygtighed, og flere og flere danske virksomheder, organisationer og skoler tænker i bæredygtige alternativer, herunder også de offentlige organisationer.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Bæredygtighed skal også være business

Steffen Max Høgh er en af de førende eksperter inden for bæredygtighed. Udover en grundlæggende interesse for bæredygtighed, startede han selv i 2014 kontormøbel virksomheden 3R Kontor – hvor de tre R’er står for Reuse (genbrug), Recycle (genanvendelse) og Refursish (istandsættelse). Tanken var at hjælpe virksomheder med at skærpe deres sociale ansvar (CSR) og igangsætte den cirkulære økonomi i praksis.

Indhold fra partner

Samfund

Hjælp til børnehygge

I disse tider, hvor rigtig mange mennesker må gå derhjemme, kan tiden godt blive lang – ikke mindst for børnene. Derfor vil vi gerne hjælpe til at gøre tiden lidt mere hyggelig for både forældre og børn – til en rigtig god pris!

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Blue Circle Foods: Husk emballagen i din bæredygtighedsstrategi

Flere og flere virksomheder arbejder mod en grønnere strategi med omtanke for miljøet og de forhold, deres produkter produceres under.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Daniel Ryes bæredygtige bog om klimaflygtninge

Da Daniel Rye i 2013 tog til Syrien som fotograf, var det for at besøge en familie: ”Jeg ville finde ud af, hvad det er, der driver en ganske almindelig familie på flugt”, siger Daniel. Som bekendt blev denne opgave dengang ødelagt af 398 dage som gidsel.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål

Hvis man spørger journalist Jesper Tornbjerg hvordan vi opnår FN’s Verdensmål, ligger en del af svaret hos børn og unge. Serien af børnebøgerne ”Victoria og Verdensmålene” skal sætte gang i tankerne og debatten hos børn i alderen 9-12 år omkring de 17 Verdensmål. Børnene skal være med til at inspirere voksne til at tage handling for at værne om miljøet og sundheden.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

KØB HOS VIRKSOMHEDER, SOM TAGER MILJØ OG BÆREDYGTIGHED ALVORLIGT

GoGreen Danmark bygger bro mellem bæredygtige virksomheder og forbrugere, der vil handle med virksomheder, der tager ansvar for mennesker og miljø. Organisationen er en sammenslutning af store og små virksomheder, butikker, cafeer, hoteller mv. i foreløbig Storkøbenhavn, Helsingør og Fredensborg. Alle har fokus på bæredygtighed og arbejder med råvarer og produkter uden sprøjtemidler og skadelig kemi, med ordentlige forhold for de mennesker, der producerer varen, med at reducere klimabelastningen og tage ansvar for vores Jord.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

HARD ROCK CAFÉ I KAMP MOD MADSPILD

Hard Rock Café tilbyder sine gæster en TreatBox, så de kan tage overskydende mad med hjem. I den forbindelse har vi stillet General Manager Nick Pedersen 6 skarpe spørgsmål.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere