Nyhedsarkiv

Klima, miljø og energi

KLS PurePrint vælger ny trykplade- og workflow-leverandør

KLS PurePrint har, som så mange andre danske trykkerier, stor fokus på bæredygtig produktion. De har valgt en anden tilgang end de fleste andre og læner sig op ad Cradle-to-Cradle certificeringen, hvilket de har haft stor succes med. Med valget af Agfas kemifri trykplade Adamas og Apogee workflow har de forbedret deres i forvejen stærke miljøprofil.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Thise Mejeri – økologisk og bæredygtigt

Mejeriet i Thise blev grundlagt i 1887 – og i 1988 blev det et af Danmarks første økologiske mejerier. På daværende tidspunkt var der næsten ingen andre, som turde at satse på økologien – hverken politikere, butikker eller mejeriselskaber. Men siden dengang har Thise Mejeri satset på kompromisløs økologisk kvalitet. Nu vil Thise Mejeri gerne være endnu mere ambitiøse i forhold til bæredygtighed.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

AARSTIDERNE vælger passionerede leverandører

I år er det 20 år siden, at Aarstiderne A/S blev stiftet. Kimen blev dog allerede lagt i 1996, da Thomas Harttung starter foreningen Barritskov Grøntsagshave efter at have været til Verdensøkologikonferencen i København.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Horsens og Odder får Danmarks første 100 % grønne turistguide

Nu kan turister, gæster og borgere i Horsens og Odder søge inspiration til både ferie og fritid i landets første hundrede procent bæredygtige turistguide fra Turistsamarbejdet Kystlandet, VisitHorsens og VisitOdder. Det er første gang, en dansk turistorganisation lancerer en turistguide af 100 % bæredygtige materialer. VisitHorsens og VisitOdder udgiver hvert år sit miljøvenlige katalog.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

PLASTIK OG BÆREDYGTIGE SLEEVES

Miljøstyrelsens emballagepulje har finansieret udarbejdelsen af projektet ’Dogmeregler for plastemballage til fødevarer’, som skal vise vejen til, hvordan vi kan skabe en cirkulær økonomi i tråd med den bæredygtige omstilling.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

ØKOLADEN HAR BEVÆGET SIG VIDERE TIL ØKOLOGI VERSION 2.0

Økoladen er firmaet bag en ambitiøs økologisk chokolade. Interessen for økologi og bæredygtighed opstod, da Jan Elmelund fik børn. Som så mange andre forældre, blev Jan mere opmærksom på, hvad børnene proppede i munden. Han har siden 2004 stået bag Økoladen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Bæredygtighed og Verdensmål i top på Folkemødet

Årets Folkemøde havde i år flere deltagere end nogensinde. Og endnu en gang var man begunstiget af helt perfekt vejr. Deltagerne som kom fra alle dele af landet og fra udlandet, havde mulighed for at høre og deltage i mere end 3.000 debatter i løbet af de fire dage. To af de emner som fyldte rigtig meget, var bæredygtighed i bred forstand, og FN's Verdensmål.

Indhold fra partner

Kommunikation

HVOR BÆREDYGTIGT KAN MAN LAVE TØJ?

”Vores mål er at prøve at se, hvor bæredygtigt man egentlig kan lave tøj – og lave det til en god forretning”, fortæller Frederik Bech, medstifter af den danske B2B-virksomhed Neutral, der tænker bæredygtighed ind i hele værdikæden. Deres slogan er ”We believe in being okay.”

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

EMBALLAGEN STØTTER OP OMKRING DET BÆREDYGTIGE PRODUKT

Den engelske virksomhed Ruby Cup sælger menstruationskopper – et moderne og miljøvenligt alternativ til hygiejnebind og tamponer. Bæredygtighed er en uadskillelig del af virksomhedens DNA, og da de skulle nå deres eget mål om kun at bruge bæredygtig emballage, faldt valget på KLS PurePrint.

Indhold fra partner

Samfund

Hjælp til børnehygge

I disse tider, hvor rigtig mange mennesker må gå derhjemme, kan tiden godt blive lang – ikke mindst for børnene. Derfor vil vi gerne hjælpe til at gøre tiden lidt mere hyggelig for både forældre og børn – til en rigtig god pris!

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Blue Circle Foods: Husk emballagen i din bæredygtighedsstrategi

Flere og flere virksomheder arbejder mod en grønnere strategi med omtanke for miljøet og de forhold, deres produkter produceres under.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Daniel Ryes bæredygtige bog om klimaflygtninge

Da Daniel Rye i 2013 tog til Syrien som fotograf, var det for at besøge en familie: ”Jeg ville finde ud af, hvad det er, der driver en ganske almindelig familie på flugt”, siger Daniel. Som bekendt blev denne opgave dengang ødelagt af 398 dage som gidsel.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål

Hvis man spørger journalist Jesper Tornbjerg hvordan vi opnår FN’s Verdensmål, ligger en del af svaret hos børn og unge. Serien af børnebøgerne ”Victoria og Verdensmålene” skal sætte gang i tankerne og debatten hos børn i alderen 9-12 år omkring de 17 Verdensmål. Børnene skal være med til at inspirere voksne til at tage handling for at værne om miljøet og sundheden.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

KØB HOS VIRKSOMHEDER, SOM TAGER MILJØ OG BÆREDYGTIGHED ALVORLIGT

GoGreen Danmark bygger bro mellem bæredygtige virksomheder og forbrugere, der vil handle med virksomheder, der tager ansvar for mennesker og miljø. Organisationen er en sammenslutning af store og små virksomheder, butikker, cafeer, hoteller mv. i foreløbig Storkøbenhavn, Helsingør og Fredensborg. Alle har fokus på bæredygtighed og arbejder med råvarer og produkter uden sprøjtemidler og skadelig kemi, med ordentlige forhold for de mennesker, der producerer varen, med at reducere klimabelastningen og tage ansvar for vores Jord.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

HARD ROCK CAFÉ I KAMP MOD MADSPILD

Hard Rock Café tilbyder sine gæster en TreatBox, så de kan tage overskydende mad med hjem. I den forbindelse har vi stillet General Manager Nick Pedersen 6 skarpe spørgsmål.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Cradle to Cradle bakkeservietter sparer årligt miljøet for 42 ton miljøaffald

McDonald’s i Danmark har årligt næsten 63 millioner gæster. Mange af dem får maden serveret på en bakke. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad servietten på bakken er lavet af. McDonald’s arbejder målrettet på at blive mere bæredygtige, og indledte derfor i 2016 et samarbejde med trykkerivirksomheden KLS PurePrint om at gøre bakkeservietterne mere miljøvenlige.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Case: Danmarks bæredygtige livsstilsmagasin er 100 % bionedbrydeligt

For andet år udkommer Danmarks nye bæredygtige livsstilsmagasin Sustain Yearly. En tyk og langtidsholdbar publikation med det formål at inspirere alle til at leve mere bæredygtigt i hverdagen. De bæredygtige ildsjæle baserer magasinet på Crowdfunding.

Indhold fra partner

Kommunikation

BÆREDYGTIGE BAKKESERVIETTER TIL MCDONALD’S

At tænke bæredygtighed ind i strategien er efterhånden et must-have for alle virksomheder. McDonald’s har i flere år arbejdet for at minimere deres miljøpåvirkning, og nu tager de endnu et skridt.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Fra kaffegrums til spiselige svampe

Når man laver kaffe, bruger man kun omkring 0,2% af kaffens næringsstoffer. Resten, de 99,8 %, bliver til kaffegrums som smides ud i skraldespanden. Dette mener Beyond Coffee er spild og ressourcer, og derfor indsamler de økologisk kaffegrums fra København og genanvender det til at gro spiselige svampe.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Opråb til forbrugerene - Tænk over hvordan dine fødevarer bliver produceret

Bæredygtighed betyder groft sagt, at du som menneske lever på jorden på en måde, som ikke går ud over dine børn og børnebørn.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Coop vælger bæredygtig emballage

Ansvarlighed har været udgangspunktet for Coop siden grundlæggelsen i 1896. De seneste år er traditionen for ansvarlighed blevet overført til ønsket om at udvikle bæredygtig emballage til deres produkter. For at påvirke deres leverandører til at tage udfordringen op, har de udgivet guiden ”Sammen kan vi skabe verdens mest bæredygtige emballage”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Urtekram skifter til plantebaserede emballager

I 2019 tager Urtekram endnu et skridt mod at blive mere miljøvenlige, når deres body care produkter skifter til plantebaserede emballager. ”Førhen blev vores body care emballager fremstillet af mineralsk olie, men det har vi i lang tid haft et stort ønske om at ændre”, udtaler Urtekram Brand Manager, Sofia Ganer og tilføjer: ”Derfor udskifter vi nu løbende vores body care plastemballager med plantebaserede flasker og tuber fremstillet af sukkerrør”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

INTERNATIONALE BRANDS GÅR CRADLE TO CRADLE

Forbrugere ønsker i stigende grad at handle sundt og ansvarligt, og forbrugere i både Mellemøsten, Asien, USA og Europa lægger mere og mere vægt på, at virksomheder kan fremvise dokumentation for bæredygtigheden.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Troldtekt – frontrunner inden for cirkulær økonomi, Cradle to Cradle

En lille vestjysk virksomhed, der siden 1935 har produceret akustikplader i træ og cement blev pludselig kendt i hele Danmark. Hvorfor? Fordi de valgte at fokusere på miljø og bæredygtighed.

Indhold fra partner

Kommunikation

KLS PUREPRINT TREDJE VIRKSOMHED I VERDEN MED PLATIN PÅ VEDVARENDE ENERGI OG CO2

Cradle to Cradle er en af verdens strengeste miljøcertificeringer. Det er et designkoncept, hvor produkter indgår i biologiske eller tekniske kredsløb og skaber værdi for både mennesker, miljø og økonomi. Det er det eneste tredjepartsverificerede miljømærke, som har kriterier inden for både miljø, sociale forhold, sundhed og økonomi. I modsætning til andre mærker, hvor det er produktet der er certificeret.

Indhold fra partner

Kommunikation

KLS PUREPRINT DELER UD AF ERFARING OM ARBEJDET MED VERDENSMÅLENE

For at udbrede og aktualisere FN’s Verdensmål over for danske virksomheder, har Dansk Initiativ for Etisk Handel udarbejdet en række cases med eksempler på danske virksomheder fra forskellige brancher, der på hver deres måde bruger Verdensmålene i deres forretning. KLS PurePrint er en af dem.

Indhold fra partner

Kommunikation

PARADIS - ØKOLOGISKE RÅVARER OG BÆREDYGTIGHED GÅR HÅND I HÅND

Paradis er en af Danmarks bedste og mest bæredygtige isproducenter. Nu styrkes deres image endnu mere gennem deres nye emballage-sleeves, som fremover vil være 100 % biologisk nedbrydelige – og helt fri for skadelige kemikalier og tungmetaller.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere