Nyhedsarkiv

Klima, miljø og energi

Daniel Ryes bæredygtige bog om klimaflygtninge

Da Daniel Rye i 2013 tog til Syrien som fotograf, var det for at besøge en familie: ”Jeg ville finde ud af, hvad det er, der driver en ganske almindelig familie på flugt”, siger Daniel. Som bekendt blev denne opgave dengang ødelagt af 398 dage som gidsel.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål

Hvis man spørger journalist Jesper Tornbjerg hvordan vi opnår FN’s Verdensmål, ligger en del af svaret hos børn og unge. Serien af børnebøgerne ”Victoria og Verdensmålene” skal sætte gang i tankerne og debatten hos børn i alderen 9-12 år omkring de 17 Verdensmål. Børnene skal være med til at inspirere voksne til at tage handling for at værne om miljøet og sundheden.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

KØB HOS VIRKSOMHEDER, SOM TAGER MILJØ OG BÆREDYGTIGHED ALVORLIGT

GoGreen Danmark bygger bro mellem bæredygtige virksomheder og forbrugere, der vil handle med virksomheder, der tager ansvar for mennesker og miljø. Organisationen er en sammenslutning af store og små virksomheder, butikker, cafeer, hoteller mv. i foreløbig Storkøbenhavn, Helsingør og Fredensborg. Alle har fokus på bæredygtighed og arbejder med råvarer og produkter uden sprøjtemidler og skadelig kemi, med ordentlige forhold for de mennesker, der producerer varen, med at reducere klimabelastningen og tage ansvar for vores Jord.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

HARD ROCK CAFÉ I KAMP MOD MADSPILD

Hard Rock Café tilbyder sine gæster en TreatBox, så de kan tage overskydende mad med hjem. I den forbindelse har vi stillet General Manager Nick Pedersen 6 skarpe spørgsmål.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Cradle to Cradle bakkeservietter sparer årligt miljøet for 42 ton miljøaffald

McDonald’s i Danmark har årligt næsten 63 millioner gæster. Mange af dem får maden serveret på en bakke. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad servietten på bakken er lavet af. McDonald’s arbejder målrettet på at blive mere bæredygtige, og indledte derfor i 2016 et samarbejde med trykkerivirksomheden KLS PurePrint om at gøre bakkeservietterne mere miljøvenlige.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Case: Danmarks bæredygtige livsstilsmagasin er 100 % bionedbrydeligt

For andet år udkommer Danmarks nye bæredygtige livsstilsmagasin Sustain Yearly. En tyk og langtidsholdbar publikation med det formål at inspirere alle til at leve mere bæredygtigt i hverdagen. De bæredygtige ildsjæle baserer magasinet på Crowdfunding.

Indhold fra partner

Kommunikation

BÆREDYGTIGE BAKKESERVIETTER TIL MCDONALD’S

At tænke bæredygtighed ind i strategien er efterhånden et must-have for alle virksomheder. McDonald’s har i flere år arbejdet for at minimere deres miljøpåvirkning, og nu tager de endnu et skridt.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

BIONEDBRYDELIG EMBALLAGE SKAL UNDERSTREGE KVALITET OG MILJØBEVIDSTHED

Bon Appetit Group, der leverer convenience food til bl.a. supermarkeder og luftfartsselskaber, sætter en stor ære i at bruge danske råvarer og fremstille kvalitetsprodukter. Men i virksomheden ved man godt, at det i sig selv ikke altid er nok. Den gode historie skal også formidles.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

TREATBOX – EN GODBID TIL DIG OG EN HJÆLPENDE HÅND TIL KLODEN

Fold, fyld og spis. En ny emballageløsning, der skal minimere madspild, ser dagens lys hos KLS PurePrint. TreatBox gør det nemmere at tage rester med sig, når man er på restaurant, café eller i firmaets kantine. Det er godt for gæsternes maver, klodens ressourcer og restauranternes image.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Coop vælger bæredygtig emballage

Ansvarlighed har været udgangspunktet for Coop siden grundlæggelsen i 1896. De seneste år er traditionen for ansvarlighed blevet overført til ønsket om at udvikle bæredygtig emballage til deres produkter. For at påvirke deres leverandører til at tage udfordringen op, har de udgivet guiden ”Sammen kan vi skabe verdens mest bæredygtige emballage”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Urtekram skifter til plantebaserede emballager

I 2019 tager Urtekram endnu et skridt mod at blive mere miljøvenlige, når deres body care produkter skifter til plantebaserede emballager. ”Førhen blev vores body care emballager fremstillet af mineralsk olie, men det har vi i lang tid haft et stort ønske om at ændre”, udtaler Urtekram Brand Manager, Sofia Ganer og tilføjer: ”Derfor udskifter vi nu løbende vores body care plastemballager med plantebaserede flasker og tuber fremstillet af sukkerrør”.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

INTERNATIONALE BRANDS GÅR CRADLE TO CRADLE

Forbrugere ønsker i stigende grad at handle sundt og ansvarligt, og forbrugere i både Mellemøsten, Asien, USA og Europa lægger mere og mere vægt på, at virksomheder kan fremvise dokumentation for bæredygtigheden.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Troldtekt – frontrunner inden for cirkulær økonomi, Cradle to Cradle

En lille vestjysk virksomhed, der siden 1935 har produceret akustikplader i træ og cement blev pludselig kendt i hele Danmark. Hvorfor? Fordi de valgte at fokusere på miljø og bæredygtighed.

Indhold fra partner

Kommunikation

KLS PUREPRINT TREDJE VIRKSOMHED I VERDEN MED PLATIN PÅ VEDVARENDE ENERGI OG CO2

Cradle to Cradle er en af verdens strengeste miljøcertificeringer. Det er et designkoncept, hvor produkter indgår i biologiske eller tekniske kredsløb og skaber værdi for både mennesker, miljø og økonomi. Det er det eneste tredjepartsverificerede miljømærke, som har kriterier inden for både miljø, sociale forhold, sundhed og økonomi. I modsætning til andre mærker, hvor det er produktet der er certificeret.

Indhold fra partner

Kommunikation

KLS PUREPRINT DELER UD AF ERFARING OM ARBEJDET MED VERDENSMÅLENE

For at udbrede og aktualisere FN’s Verdensmål over for danske virksomheder, har Dansk Initiativ for Etisk Handel udarbejdet en række cases med eksempler på danske virksomheder fra forskellige brancher, der på hver deres måde bruger Verdensmålene i deres forretning. KLS PurePrint er en af dem.

Indhold fra partner

Kommunikation

PARADIS - ØKOLOGISKE RÅVARER OG BÆREDYGTIGHED GÅR HÅND I HÅND

Paradis er en af Danmarks bedste og mest bæredygtige isproducenter. Nu styrkes deres image endnu mere gennem deres nye emballage-sleeves, som fremover vil være 100 % biologisk nedbrydelige – og helt fri for skadelige kemikalier og tungmetaller.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

GODE RÅD TIL AT KOMME I GANG MED FN’S VERDENSMÅL

FN’s verdensmål får meget opmærksomhed i disse dage. Med 17 mål og 169 delmål kan det dog virke som en uoverskuelig opgave for virksomheder at bruge målene i CSR-strategien. Men det kan lykkes. Det kræver bare, at man går systematisk til værks og tager et skridt ad gangen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

KLS Pureprint er partner i det biologiske hus

Det Biologiske Hus er et helt nyt bæredygtigt dansk huskoncept med boliger af høj kvalitet bygget af biologiske overskudsmaterialer fra landbrugsindustrien.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Horsens og Odder får Danmarks første 100 % grønne turistguide

Nu kan turister, gæster og borgere i Horsens og Odder søge inspiration til både ferie og fritid i landets første hundrede procent bæredygtige turistguide fra Turistsamarbejdet Kystlandet, VisitHorsens og VisitOdder. Det er første gang, en dansk turistorganisation lancerer en turistguide af 100 % bæredygtige materialer. VisitHorsens og VisitOdder udgiver hvert år sit miljøvenlige katalog.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

PLASTIK OG BÆREDYGTIGE SLEEVES

Miljøstyrelsens emballagepulje har finansieret udarbejdelsen af projektet ’Dogmeregler for plastemballage til fødevarer’, som skal vise vejen til, hvordan vi kan skabe en cirkulær økonomi i tråd med den bæredygtige omstilling.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

ØKOLADEN HAR BEVÆGET SIG VIDERE TIL ØKOLOGI VERSION 2.0

Økoladen er firmaet bag en ambitiøs økologisk chokolade. Interessen for økologi og bæredygtighed opstod, da Jan Elmelund fik børn. Som så mange andre forældre, blev Jan mere opmærksom på, hvad børnene proppede i munden. Han har siden 2004 stået bag Økoladen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Bæredygtighed og Verdensmål i top på Folkemødet

Årets Folkemøde havde i år flere deltagere end nogensinde. Og endnu en gang var man begunstiget af helt perfekt vejr. Deltagerne som kom fra alle dele af landet og fra udlandet, havde mulighed for at høre og deltage i mere end 3.000 debatter i løbet af de fire dage. To af de emner som fyldte rigtig meget, var bæredygtighed i bred forstand, og FN's Verdensmål.

Indhold fra partner

Kommunikation

HVOR BÆREDYGTIGT KAN MAN LAVE TØJ?

”Vores mål er at prøve at se, hvor bæredygtigt man egentlig kan lave tøj – og lave det til en god forretning”, fortæller Frederik Bech, medstifter af den danske B2B-virksomhed Neutral, der tænker bæredygtighed ind i hele værdikæden. Deres slogan er ”We believe in being okay.”

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

EMBALLAGEN STØTTER OP OMKRING DET BÆREDYGTIGE PRODUKT

Den engelske virksomhed Ruby Cup sælger menstruationskopper – et moderne og miljøvenligt alternativ til hygiejnebind og tamponer. Bæredygtighed er en uadskillelig del af virksomhedens DNA, og da de skulle nå deres eget mål om kun at bruge bæredygtig emballage, faldt valget på KLS PurePrint.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

SE LIVE HVORDAN MILJØURET TIKKER!

Vi ved godt, at CO2-udslippet finder sted lige her og nu, men omfanget kan det godt være lidt svært at forestille sig. På Worldometers.info bliver det skræmmende livagtigt. Her kan du nemlig LIVE følge med i verdens udvikling i tal, og f.eks. se, hvor meget vand vi bruger sekund for sekund, eller hvordan CO2-udslippet vokser og vokser.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

HORMONFORSTYRRENDE STOFFER I EMBALLAGE

Pap- og papiremballage til fødevarer findes alle steder, men forskere ved meget lidt om, hvilke kemikalier der findes i dem, og hvordan de kan påvirke vores helbred. Det skal der gøres noget ved, siger professor Anne Marie Vinggaard fra DTU, som sammen med andre forskere har udviklet en ny analysemetode. Emballage fra KLS PurePrint er 100 % fri for skadelige kemikalier og tungmetaller.

Indhold fra partner

USA overrasker - Officiel amerikansk anbefaling af Cradle to Cradle

På trods af et ændret miljøfokus i den amerikanske regering, har den amerikanske myndighed med ansvaret for miljøbeskyttelse, US Environmental Protection Agency (EPA), anerkendt Cradle to Cradle Certified ™ Product Standard på højeste niveau på sin nye liste over anbefalinger af standarder og miljømærker til offentlige bæredygtige indkøb.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere