Nyhedsarkiv

Klima, miljø og energi

Danskerne køber markant mere vegetarisk og vegansk i Lidl

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl på Frederiksberg er nomineret til Frugt- og grøntprisen 2020

Lidl er nu nomineret til to prestigefyldte Fødevarepriser indenfor discount-kategorien: Lidl Hillerød blev nomineret til Mejeriprisen i slutningen af maj og nu er Lidl Frederiksberg på Dirch Passers Allé nomineret til Frugt- og grøntprisen. To gange tidligere har kæden vundet den prestigefyldte Frugt- og grøntpris.

Indhold fra partner

Samfund

Lidl tager alternative midler i brug for at hjælpe socialt udsatte i en corona-ramt påske

Normalt betyder påskehelligdagene, at nødhjælpsorganisationen Blå Kors kan hente overskudsmad fra Lidl til deres brugere. Men de ekstraordinære åbningsdage grundet corona denne påske betyder langt mindre overskudsmad. Derfor har Lidl i år besluttet at donere gavekort for 50.000 kr. til Blå Kors, så trængte familier alligevel kan få en pose madvarer til påskedagene.

Indhold fra partner

Kommunikation

Lidl-tiltag baner vejen for politisk diskussion af salg af energidrikke til børn

Fødevareminister Mogens Jensen lagde i dag vejen forbi Lidl på Dirch Passers Allé 1 på Frederiksberg i København for at indhente erfaringer og inspiration til politiske drøftelser af salget af energidrikke til børn og unge i Danmark.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl introducerer nye, genbrugelige Green Bags

Fra mandag d. 29 juli, tilbyder Lidl som den første discountkæde i Danmark sine kunder et genbrugeligt alternativ til frugt- og grøntposerne af plastik.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl: nu med 100 % Fairtrade-mærkede bananer

I løbet af 2019 skifter dagligvarekæden Lidl alle konventionelle bananer ud med bananer mærket med den anerkendte Fairtrade-certificering, der sikrer forbedrede lønninger, arbejdsmiljø og overgang til bæredygtigt landbrug i produktionslandene. Bananer er danskernes foretrukne frugt, og med Fairtrade-certificeringen sætter Lidl en ny milepæl i udviklingen af deres bæredygtige produktsortiment.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl og Waste Hunt vil fjerne affald fra naturen

Lidl og Waste Hunt indgår aftale om samarbejde for at rydde op i naturen og indsamle data om affald. Dagligvarekæden ser frem til at arbejde sammen med græsrodsorganisationen, som Lidl mener har et stort potentiale, og som kan bidrage med viden til at udvikle kædens plastikstrategi fremadrettet. Man håber, at samarbejdet vil skabe opmærksomhed om affald som ender i naturen, lyder det fra Lidl.

Indhold fra partner

Kommunikation

Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen

Lidl Danmark deltager i det internationale „Lidl soja-initiativ“, der forpligter Lidl Danmark og Lidl i Belgien, Holland, Sverige og Finland til at købe certifikater fra „Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) gennem direct trade - og i en størrelsesorden, der udligner Lidls pt. ikke certificerede behov på 71.000 t soja.

Indhold fra partner

Samfund

Køb julegodter i Lidl og støt Danske Hospitalsklovne

I år kan man købe julens søde sager med (lidt) bedre samvittighed. Lidl har nemlig besluttet, at for hvert produkt der sælges af dagligvarekædens eget mærke Favorina, som bl.a. er konfekt og kager, donerer kæden igen i år 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Kampagnen begynder 1. december og løber frem til jul.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl Hillerød er blandt de tre bedste mejeriafdelinger i Danmark

Lidl-butikken på Centervænget i Hillerød er blandt de tre finalister i kampen om at vinde Landbrug & Fødevarers årlige mejeripris i discount-kategorien. Det er ifølge souschef, Mette Vestergaard, hele teamets fortjeneste, og hun glæder sig over den fornemme nominering.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl planter 2.000 træer i samarbejde med Plant et Træ og Aarhus Kommune

Organisationen Plant et Træ og Lidl planter 2.000 træer i Aarhus Kommune. Træerne skal blandt andet være med til at forbedre biodiversiteten i området, og så er de et træk i Lidls fokus på at være tilstede og støtte op om gode tiltag i Aarhus Kommune, hvor kæden flytter sit hovedkontor til.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl klar med madkundskab på Facebook og Instagram

Skolekøkkenerne er lukkede, og det gør madkundskabsundervisningen i denne tid sværere. Lidl har allieret sig med videoudstyr og det danske kokkelandsholds kaptajn og er fra i morgen klar til at sende gratis hjemmeundervisning i madkundskab på Facebook og Instagram.

Indhold fra partner

Supply chain

Lidl Danmark arbejder med due diligence i forsyningskæden

Som en af verdens største detailhandelsvirksomheder er vi i Lidl bevidste om vores ansvar over for samfundet og miljøet.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Gør en forskel - ryd op i naturen på World Cleanup Day

En dag. En planet. Et mål. Sådan lyder budskabet fra organisationen Lets Do It, der står bag World Cleanup Day – et initiativ som sidste år fjernede 88.500 tons affald fra naturen på verdensplan. En dag om året samles folk over hele verden for at samle affald, og i år er Lidl hovedsponsor for JCI Danmarks aktiviteter på World Cleanup Day. I Danmark er målet at samle min. 3-4 gange så meget affald i forhold til sidste år.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl introducerer genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntplastikposen

Dagligvarekæden Lidl introducerer fra 2019 et genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntposerne. De såkaldte ”Green Bags” kan genanvendes mange gange, vaskes i hånden og kommer til at koste 5 DKK for to net. Heraf donerer Lidl 20 øre til samarbejdspartneren Plastic Change. Det nye produkt er seneste led i Lidls omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik.

Indhold fra partner

Kommunikation

Lidl er første discountkæde med eget MSC-certificeret tunmærke

Lidl tilbyder, som den første discountkæde i Danmark, tun på dåse under eget brand og med MSC-certificeringsmærket for bæredygtigt fiskeri. Initiativet er Lidls seneste i forbindelse med kædens tilslutning til FN’s Verdensmål for en bæredygtighed udvikling i verdenshavene. Tunproduktet NiXe cementerer MSC og Lidls tætte samarbejde og giver forbrugerne endnu en mulighed for at tage et aktivt valg, lyder det fra Lidl.

Indhold fra partner

Kommunikation

CSR-rapport: Lidl Danmark bæredygtighedsrapport 2015/2016

Lidl har med sine 110 danske butikker og over 10.000 butikker på verdensplan en stor geografisk spredning, som betyder, at vi kan glæde mange mennesker med vores dagligvarer. I vores daglige arbejde med handel tager vi et ansvar for mennesker, samfund og miljøet.

Indhold fra partner

Samfund

Over 47.000 Lidl-kunder donerede til ’Støt brysterne’

Hver gang en af Lidls kunder i oktober lagde en pakke kyllingebryst, en rose eller mini-rose og en pink sløjfe i indkøbskurven i løbet af ’Støt brysterne’-kampagnen, donerede de samtidig et beløb til Kræftens Bekæmpelse sammen med kæden.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl åbner sjette butik i Odense: Flytter ind i det nye Munkebjerg Park

Torsdag d. 18. juni slår Lidl dørene op til deres sjette butik i Odense. Butikken vil kunne ses fra Munkebjergvej og falder flot ind i det grønne boligområde i Munkebjerg Park med sit grønne tag og facade. Butikschef er Mette Rodam Andersen, som kommer med flere års butikserfaring og stort lokalt kendskab.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Supermarkedkæden Lidl hjælper Blå Kors med sikker genåbning af genbrugsbutikker

Når Blå Kors begynder at genåbne nogle af sine genbrugsbutikker sker det blandt andet med hjælp fra supermarkedkæden Lidl.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

Som den første dagligvarekæde i Danmark stopper Lidl nu salget af konventionelle, ferske kyllinger. Fremover vil det udelukkende være kyllinger med det statslige dyrevelfærdsmærke, Lidl-kunderne kan erhverve sig i kædens kølediske. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl og Too Good To Go udvider samarbejdet: 121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild

Fra den 7.november har madspildsvirksomheden Too Good To Go kunne bryste sig af at have indgået et landsdækkende samarbejde med dagligvarekæden Lidl. Discountkæden bliver den første med et landsdækkende initiativ mod madspild, hvor kunder kan købe poser med overskudsmad til en reduceret pris i samtlige af Lidls 121 butikker i Danmark. Samarbejdet er det største af sin slags i Too Good To Go’s levetid i Danmark.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl bekæmper madspild med Too Good To Go

Fra d. 8. april bliver Lidl den første discountkæde til at tilbyde deres kunder at være en del af fællesskabet Too Good To Go. Gennem Too Good To Go-appen kan forbrugerne være med til at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for god til at blive smidt ud.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl får bæredygtige hesterejer på hylderne som den første discountkæde i Danmark

Nu kan man hos Lidl, som den første dagligvarekæde indenfor discount i Danmark, købe bæredygtige hesterejer fra Nordsøen. Ved at vælge fiskeprodukter med MSC’s miljømærke, i form af den blå fisk, kan forbrugerne bidrage til sunde og bæredygtige fiskebestande i havene. Lidl og Marine Stewardship Council (MSC) fejrer sammen det nye certificerede produkt med en konkurrence.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Lidl kæmper for FN’s Verdensmål i samarbejde med Plastic Change og Marine Stewardship Council

Plastikforurening og rovdrift på ressourcer truer miljøet og livet i verdenshavene. Miljøorganisationen Plastic Change, den blå certificering af fisk, Marine Stewardship Council og dagligvarekæden Lidl danner derfor nu fælles front for at skabe en mere bæredygtig fremtid, med fokus på FN’s 2030 Verdensmål nr. 14, der handler om beskyttelse af livet i havet.

Indhold fra partner

Samfund

Nyt samarbejde: Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Julen står for døren, og traditionen tro fejrer mange danskere højtiden ved at hygge sig sammen omkring et bord med dejlig mad og drikke. Det gælder også familier, brugere og beboere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, som Lidl denne jul støtter ved at donere overskudsmad fra 18 af dagligvarekædens butikker landet over.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl fjerner alle plastikindkøbsposer fra butikkerne

Som den første butikskæde i Danmark fjerner Lidl nu plastikindkøbsposer fra alle danske Lidl-butikker.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere