Nyhedsarkiv

Klima, miljø og energi

Lidl og Waste Hunt vil fjerne affald fra naturen

Lidl og Waste Hunt indgår aftale om samarbejde for at rydde op i naturen og indsamle data om affald. Dagligvarekæden ser frem til at arbejde sammen med græsrodsorganisationen, som Lidl mener har et stort potentiale, og som kan bidrage med viden til at udvikle kædens plastikstrategi fremadrettet. Man håber, at samarbejdet vil skabe opmærksomhed om affald som ender i naturen, lyder det fra Lidl.

Indhold fra partner

Kommunikation

Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen

Lidl Danmark deltager i det internationale „Lidl soja-initiativ“, der forpligter Lidl Danmark og Lidl i Belgien, Holland, Sverige og Finland til at købe certifikater fra „Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) gennem direct trade - og i en størrelsesorden, der udligner Lidls pt. ikke certificerede behov på 71.000 t soja.

Indhold fra partner

Samfund

Køb julegodter i Lidl og støt Danske Hospitalsklovne

I år kan man købe julens søde sager med (lidt) bedre samvittighed. Lidl har nemlig besluttet, at for hvert produkt der sælges af dagligvarekædens eget mærke Favorina, som bl.a. er konfekt og kager, donerer kæden igen i år 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Kampagnen begynder 1. december og løber frem til jul.

Indhold fra partner

Samfund

Lidl giver 1.040 familier overskudsmad

Pinsen står for døren og et stigende antal danskere har ikke et budget, der rækker til at hygge sig med god mad ved højtiderne. Derfor donerer Lidl overskudsmad til 1.040 trængte familier her i pinsen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl er første discountkæde, der fjerner skjulte buræg

I november 2015 fjernede dagligvarekæden Lidl alle buræg fra hylderne og nu er også alle de skjulte buræg fjernet fra Lidls egne produkter. Lidl er den første discountkæde i Danmark, der er helt fri for buræg i egne varer.

Indhold fra partner

Samfund

122.258 pantkroner til Danske Hospitalsklovne

Fra 1. december og frem til jul samlede Lidl Danmark sammen med Lidls kunder ind til Danske Hospitalsklovne ved hjælp af pantflasker. Kunderne donerede ikke mindre end 61.129 kr. ved Lidls flaskeautomater og Lidl fordoblede dette beløb.

Indhold fra partner

Medarbejder

Lidl forærer biler til butikschefer

49 bilnøgler skiftede i sidste uge hænder, da Lidl belønnede sine butikschefer med spritnye Skodaer. Belønningen sker i forbindelse med at butikscheferne har gennemgået og bestået Lidls nye lederudviklingsforløb.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Udelukkende bæredygtige bananer i Lidl

Som en del af Lidls øgede satsning på økologiske produkter og certificerede varemærker forhandler dagligvarekæden nu udelukkende bananer, der enten er Rainforest Alliance eller Fair Trade mærket. Det betyder, at man som kunde altid kan være sikker på, at bananer fra Lidl er dyrket efter bæredygtige principper.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl åbner energirigtigt kæmpelager

Den 29. august indviede dagligvarekæden Lidl og klima-, energi- og -bygningsminister Rasmus Helveg Petersen Lidl’s nye 40.000 m2 store og energivenlige centrallager i Køge.

Indhold fra partner

Kommunikation

Lidl er første discountkæde med eget MSC-certificeret tunmærke

Lidl tilbyder, som den første discountkæde i Danmark, tun på dåse under eget brand og med MSC-certificeringsmærket for bæredygtigt fiskeri. Initiativet er Lidls seneste i forbindelse med kædens tilslutning til FN’s Verdensmål for en bæredygtighed udvikling i verdenshavene. Tunproduktet NiXe cementerer MSC og Lidls tætte samarbejde og giver forbrugerne endnu en mulighed for at tage et aktivt valg, lyder det fra Lidl.

Indhold fra partner

Kommunikation

CSR-rapport: Lidl Danmark bæredygtighedsrapport 2015/2016

Lidl har med sine 110 danske butikker og over 10.000 butikker på verdensplan en stor geografisk spredning, som betyder, at vi kan glæde mange mennesker med vores dagligvarer. I vores daglige arbejde med handel tager vi et ansvar for mennesker, samfund og miljøet.

Indhold fra partner

Samfund

Over 47.000 Lidl-kunder donerede til ’Støt brysterne’

Hver gang en af Lidls kunder i oktober lagde en pakke kyllingebryst, en rose eller mini-rose og en pink sløjfe i indkøbskurven i løbet af ’Støt brysterne’-kampagnen, donerede de samtidig et beløb til Kræftens Bekæmpelse sammen med kæden.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl sælger nu grisekød fra GMO- og antibiotikafrit opdræt

Kød fra grise opdrættet med speciel GMO-fri foder og uden brug af antibiotika er nu at finde i køledisken i Lidls butikker landet over.

Indhold fra partner

Samfund

Lidl donerer 20 ton tøj til flygtninge i Danmark

Mange af de flygtninge, der i øjeblikket ankommer til Danmark, har ikke andet tøj end det, de har på kroppen. Som en håndsrækning til de mange flygtninge har dagligvarekæden Lidl netop doneret hele 176 paller med tekstilvarer til Røde Kors’ asylcentre.

Indhold fra partner

Samfund

Lidl tager buræg af hylderne i alle kædens 98 butikker

Det er nu ikke længere muligt at købe buræg i Lidls butikker i Danmark. Dagligvarekæden har som den første discountkæde i Danmark valgt, at buræg ikke længere er en del af sortimentet. Også de ”skjulte” buræg i Lidls øvrige produkter bliver udfaset.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl er nomineret til CSR Environment Prize 2015

Lidl er blandt de tre nominerede, når CSR Awards uddeler CSR Environment Prize den 7. oktober 2015.

Indhold fra partner

Kommunikation

Nu kan din flaskepant skabe smil hos landets indlagte børn

Dagligvarekæden Lidl har netop indgået partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne. Den treårige aftale, som også omfatter pantdonationer fra Lidls kunder betyder, at hospitalsklovnene kan sprede glæde hos flere børn på landets børneafdelinger.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Lidl oplever stor succes med sunde kasselinjer

I mere end et år har Lidl som den eneste landsdækkende dagligvarekæde i Danmark tilbudt deres kunder frisk frugt, nødder og andre sundere snack-alternativer ved kasselinjen. Kunderne har taget så godt imod tiltaget, at Lidl har fordoblet indsatsen.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Lidl kæmper for FN’s Verdensmål i samarbejde med Plastic Change og Marine Stewardship Council

Plastikforurening og rovdrift på ressourcer truer miljøet og livet i verdenshavene. Miljøorganisationen Plastic Change, den blå certificering af fisk, Marine Stewardship Council og dagligvarekæden Lidl danner derfor nu fælles front for at skabe en mere bæredygtig fremtid, med fokus på FN’s 2030 Verdensmål nr. 14, der handler om beskyttelse af livet i havet.

Indhold fra partner

Samfund

Nyt samarbejde: Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Julen står for døren, og traditionen tro fejrer mange danskere højtiden ved at hygge sig sammen omkring et bord med dejlig mad og drikke. Det gælder også familier, brugere og beboere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, som Lidl denne jul støtter ved at donere overskudsmad fra 18 af dagligvarekædens butikker landet over.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl fjerner alle plastikindkøbsposer fra butikkerne

Som den første butikskæde i Danmark fjerner Lidl nu plastikindkøbsposer fra alle danske Lidl-butikker.

Indhold fra partner

Samfund

Rekorddonation til Danske Hospitalsklovne fra Lidl og kunder

564.203 DKK. Det er det rekordstore beløb, som Lidl sammen med kunderne har samlet ind til Danske Hospitalsklovne op til jul. For Danske Hospitalsklovne betyder donationen, at klovnene kan nå ud til endnu flere børn på landets børneafdelinger.

Indhold fra partner

Supply chain

Lidl lancerer ambitiøse manifester for bæredygtighed

Dagligvarekæden Lidl præsenterer nu seks manifester, som giver forbrugerne mulighed for at orientere sig om Lidls holdninger til bæredygtigt indkøb af: Kakao, kaffe, te, fisk og skaldyr, palmeolie og animalske produkter.

Indhold fra partner

Samfund

Lidl giver branchen baghjul og vinder årets Frugt- og Grøntpris

Vinderen af årets Frugt- og Grøntpris er dagligvarekæden Lidl. Prisen uddeles af Landbrug og Fødevarer og gives til den danske discountkæde, der har den bedste frugt- og grøntafdeling.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidls gaslastbil kører på eget affald

Organisk affald fra Lidls butikker bliver omdannet til biogas. Dagligvarekædens nye CO2-neutrale lastbil er biogascertificeret og kører på gas. På den måde skabes et effektivt grønt kredsløb.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Lidl udfordrer branchen i kampen mod madspild

Dagligvarekæden Lidl går nu for alvor ind i kampen mod madspild med en række nye initiativer, som skal begrænse madspild både i kædens 95 danske butikker og i kundernes egen husholdning. Lidl introducerer blandt andet et nyt koncept, hvor målsætningen er at hjælpe kunderne til kun at købe den mængde madvarer, de har brug for – også selv om en vare er på tilbud. Et interessant og vigtigt initiativ, lyder det fra eksperter. ”Som en stor international detailkæde har vi naturligvis et ansvar for at begrænse den mængde mad, vores butikker smider ud. Det er der sådan set ikke noget nyt i. Det har vores butikspersonale haft fokus på i mange år. Det nye er, at vi går mere målrettet til værks og har søsat nogle nye initiativer, som hjælper kunderne til at begrænse deres eget madspild” forklarer administrerende direktør, Finn Tang, fra Lidl Danmark.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere