Nyhedsarkiv

Kommunikation

Hvorfor kan vi ikke få kunderne med?

Hvorfor er det så svært at få forbrugere til at prioritere bæredygtighed, når de spiser, drikker, rejser, køber tøj, mad, møbler osv.? Tyve CSR-folk var til et seminar, der ledte efter svar, og fandt – måske – et par stykker.

Strategi & ledelse

Arla: Klima skal ind i mælkeprisen

Mælkebønder, der gør en indsats for at reducere CO2-udledninger, vil om få år blive belønnet med højere betaling for den mælk de sælger til mejerikoncernen Arla.

Medarbejder

“Du er nødt til at finde en måde, der faktisk ændrer systemet”

Et samarbejde mellem virksomheder og en global faglig organisation er på langt sigt den løsning, som H&M mener kan føre til ordentlig løn og ordentlige forhold for syersker i hele verden.

Samfund

Systemforandringer kan ikke klares af én virksomhed alene

Samarbejde, partnerskaber og fælles indsats er den eneste vej til en mere bæredygtig ver- den. Men selv de bedste eksempler kan have svært ved at finde ud af, om de reelt har gjort en forskel.

Samfund

Nyt institut vil samle støtten til de bæredygtige iværksættere

Vi ved for lidt om, hvem de er og hvad de har brug for. Kortlægning og etablering af et samlingspunkt for viden skal gøre livet lettere for bæredygtige iværksættere.

Samfund

Teknologi redder ikke verden

Teknologi er udråbt til at have en særlig rolle at spille i forholdt til Verdensmålene og bæredygtighed. Den kan bare ikke noget selv. Der skal mennesker og samarbejder til.

Strategi & ledelse

Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Kommunikation

Coop er kongen af bæredygtige brands

Kan 7.400 forbrugere tage fejl? Ikke når de i tre ud af de sidste fire år kører Coop som det mest bæredygtige brand i Danmark.

Klima, miljø og energi

Modebranchens cirkulære udfordring og løsninger

Øget brug og genbrug af både det enkelte stykke tøj og tøjets materialer er kernen i at gøre modebranchen cirkulær. Det kræver ambitioner, mange aktører og masser af intelligent sortering.

Strategi & ledelse

Hvad skal vi gøre med plastik?

På ganske få år er plastiks ry og rygte gået fra ”verdens bedste materiale” til ”gigantisk miljøskurk”. Det er næppe helt fair, og som med de fleste emner er der en anden og mere nuanceret historie. En som også giver virksomheder retning på deres arbejde med plastik.

Strategi & ledelse

New tool helps small businesses connect with the SDGs

Developing and testing a new SDG-tool as part of her thesis in sustainable design engineering, Josefine Lange Strandgaard made the goals more tangible for participating companies. And she nearly won a tech award.

Strategi & ledelse

Hurtigere og langsomme partnerskaber er begge vigtige

Hvad er bedst til at lave systemiske forandringer: hurtige partnerskaber med dem, der i forvejen løber forrest eller de langsommere, hvor man har alle med, høj som lav? Louise Koch fra Dell Technology deler sine erfaringer fra IT-branchen.

Samfund

15 ESG-nøgletal som alle bør bruge

Børsen i København vil have alle virksomheder til at rapportere på ESG, og de kan starte med de 15 nøgletal som er i det overblik Nasdaq Nordic, Finansforeningen og FSR frigav på Folkemødet i dag.

Strategi & ledelse

’Man kan se lyset i øjnene på dem’

McKinsey fortalte på årets VL-døgn om deres arbejde med omkring 300 danske virksomhedsledere og Verdensmålene. Resultatet er en trinvis guide, som måske kan slå døren ind til og hjælpe topledelser.

Samfund

Modebranchens vækst og bæredygtighedsindsats matcher dårligt

Modebranchen skal oppe sig, hvis bæredygtighedsindsatsenikke skal overhales af den stigende efterspørgsel og produktion. Så det dur ikke at op mod 40 procent af virksomhederne nærmest ikke er i gang med en omstilling.

Samfund

En skitse af fremtidens fødevarebranche

Gigantiske udfordringer skal besvares med svimlende mængder af innovation og et helt nyt og mere mangfoldigt udbud af fødevarer.

Kommunikation

Fem vindere, en million euro og lidt crowdfunding oven i

H&M Foundation delte d. 3. april for fjerde gang en million euro mellem årets fem bedste innovationsideer, der kan gøre mode mere bæredygtig. Og hvis andre vil være med er der nu en crowdfunding-løsning, hvor man kan hjælpe sin yndlingsidé på vej.

Klima, miljø og energi

Cirkulær økonomi er ikke det egentlige mål

Cirkulær økonomi er ikke det egentlige mål. Cirkulær økonomi er et helt centralt element med helt centrale værktøjer i det, man kalder regenerative samfund. Men hvad er så det?

Samfund

Nye tider: bæredygtighed og store bonusser passer dårligt sammen

Erhvervsmediet Finans har talt med to ledelseseksperter om fremtiden for hardcore bonusprogrammer, når virksomheder forventes at udvise samfundsansvar.

Samfund

Dell bevæger sig langsomt mod at få forretning tænkt med i filantropiske projekter

Kan teknologi gøre verden mere bæredygtig? Kan IT-selskaber? De kan i hvert fald prøve. Det gør Dell i bl.a. Indien.

Samfund

Styrken i at mange går sammen

Rederiet J. Lauritzen har haft stort udbytte af at deltage i det maritime anti-korruptions- netværk, som siden 2012 har skabt dybe forandringer i et afgrænset system.

Kommunikation

Her er den: CSR-guide til Folkemødet 2019

Folkemødet 2019 er et overflødighedshorn af bæredygtighed og verdensmål. CSR.dk præsenterer et udvalg. (Opdateres løbende).

Samfund

”Kom hellere i gang for det går ikke væk”

Verdensmålene og klimaaftale er udtryk for et globalt paradigmeskift. Det er ikke en trend. Så virksomhederne må hellere se at komme i gang og hvis de så ellers gad at blande sig i debatten?

Strategi & ledelse

Danhostel vil have verdensmål på alle vandrehjem

De 17 verdensmål skal gøres håndgribelige og integreres i den daglige drift på Danmarks 63 Danhostels

Samfund

Måske er mejerier slet ikke i ko-branchen

Teknologi gør helt nye metoder til fødevareproduktion mulige, og menneskeheden har brug for at gribe de muligheder. Det bliver en helt ny tidsalder.

Kommunikation

Reporting giants share their experiences

The number of companies engaging in CSR reporting is clearly growing. Two of Denmark’s heavy hitters on the reporting scene shares their thoughts of how to do it in a way that creates value for the business.

Klima, miljø og energi

Cirkulær økonomi 2.0: Økosystemer og partnerskaber – og rigelig belønning

Cirkulær økonomi handler om materialestrømme, økosystemer og samarbejde. Og på alle områder er det bare om at komme i gang, for der er ingen vej uden om.

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere