Nyhedsarkiv
Klima, miljø og energi

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ
Et frivilligt sektorsamarbejde skal sætte yderligere skub i den cirkulære omstilling af den danske mode- og tekstilbranche til fordel for både klima og miljø. Nu opfordrer branchens største organisation de danske virksomheder til at tilslutte sig.
Indhold fra partner
Kommunikation

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde
Forbrugerrådet TÆNK har netop lanceret sin store kampagne mod tøjspild. DM&T støtter den overordnede sag, men opfordrer til større transparens og øget samarbejde,hvis ambitionen om en bæredygtig omstilling med mindre tøjspild for alvor skal materialiseres
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sådan skaber man et godt netværk
Har du lyst til at være en del af et netværk? Det behøver slet ikke være svært, og derfor har vi spurgt syv netværksdeltagere om deres største overraskelser og bedste råd, hvis man vil i gang med netværksidéen.
Indhold fra partner

Oeko-Tex udvider STeP til læder
Fremover bliver det også muligt at certificere lædervarer med Step by Oeko-Tex. Det skal sikre muligheden for mere miljørigtige og bæredygtige processer inden for læderproduktion.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bæredygtig iværksætter udvider forretningen
Le Pirol har nået et halvt års budget på den halve tid. Derfor lancerer brandet nu økologisk bomuldsstrik, som skal supplere de eksisterende uldprodukter og fortsætte den bæredygtige rejse.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

"Det kræver mere end mål og intentioner at få flere kvinder i topledelse"
Selvom danske virksomheder skærper fokus på kønsdiversitet i topledelsen ved at formulere målsætninger og handlingsplaner ser det ikke ud til at have en overbevisende effekt i praksis. Kvinderne er fortsat i stort undertal, og det kræver en langt større indsats, både af virksomheder og samfundet, hvis vi vil ændre strukturen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ECCO nærmer sig garvning uden vand
ECCO Leather kan med en ny metode til garvning spare 25 mio. liter vand om året. Bredes den ud kan det betyde 400 mia. liter sparet vand på verdensplan, hvis teknologien udbredes. På sigt satser ECCO på helt vandfri læderproduktion.
Indhold fra partner
Supply chain

Nye sourcing-vinde blæser over 2018
I 2018 vil forbrugerne fortsat kræve hurtigere leveringer og nye styles. Ifølge en ny undersøgelse vil topchefer i modeindustrien derfor fokusere på at effektivisere forsyningskæden og sætte valget af leverandører under lup.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

DM&T-direktør: Negativ omtale kan skade
DM&T’s adm. direktør var blandt talerne ved dette års Dhaka Apparel Summit. Her opfordrede han til samarbejde og bedre vilkår for landets tekstilarbejdere.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt
Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil lancerer redskabet ’Getting it Right’. Det skal hjælpe de danske mode- og tekstilvirksomheder med at udøve due diligence i henhold til de internationale retningslinjer, og bliver dermed et vigtigt element i branchens ansvarlige virksomhedsadfærd med særligt fokus på menneskerettigheder.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse
Covid-19 har ikke kun været negativ for de danske mode- og tekstilvirksomheder. Den har nemlig givet et kærkomment frirum til at stoppe op og reflektere. Det har givet anledning til nogle interessante overvejelser om værdier og strategiske beslutninger, som en professor og forsker ved Aalborg Universitet folder ud i et igangværende studie. DM&T giver dig her de foreløbige konklusioner.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Netværk hjælper med at fokusere og kvalificere bæredygtige indsatser
Det kan være svært at finde ud af, hvor man skal lægge sit fokus i bæredygtighedsarbejdet. I det netværk, som otte ansatte fra forskellige modevirksomheder driver i fællesskab, hjælper man hinanden med at kvalificere indsatserne, og diskuterer både det lavpraktiske og de tunge emner. Noget der i høj grad kommer deltagerne til gavn i deres daglige arbejde.
Indhold fra partner

En fodslæbende brancheorganisation, når det gælder Verdensmålene?
Verdensmålene er sexede. De er flotte med alle deres klare farver. De er lette at forstå og alle kan se, at de er relevante. CSR er ikke så sexet. Det er komplekst og har -noget uberettiget- fået ry for at være vanskeligt. Ikke desto mindre fortsætter DM&T ufortrødent med at promovere virksomheders samfundsansvar som fremtidssikring af branchens SMV’er. Er DM&T fodslæbende, når det kommer til Verdensmålene? Vi har bedt DM&T’s CSR-chef om svar på tiltale.
Indhold fra partner
Kommunikation

ECHTE udgiver podcast om bæredygtighed
Modebrandet ECHTE udgiver nu en podcast, der sætter fokus på bæredygtighed i modebranchen. I fem afsnit behandles en række aspekter af bæredygtighed.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Mode- og tekstilbranchen får toolbox til ansvarlig virksomhedsadfærd
CSR, bæredygtighed og samfundsansvar er blandt de vigtigste forhold i mode- og tekstilbranchen netop nu. DM&T giver nu branchen sin helt egen toolbox til at sikre, at man som virksomhed agerer ansvarligt i henhold til internationale minimumsstandarder.
Indhold fra partner
Kommunikation

Fashion Summit: Det lærte vi på dag 2
På andendagen af Copenhagen Fashion Summit var der fokus på at ændre tankegang, digitalisering, robotter en også de vanskeligheder, SMV’er møder, når de arbejder med bæredygtighed. Her får du en række nøglebetragtninger fra tre danske SMV’er, Nike og Levi’s.
Indhold fra partner
Samfund

Gå hjem-møde med fokus på SMV'ers samfundsansvar
Dansk Mode & Textil inviterer i samarbejde med Mæglings- og Klageinstitutionen til et branchespecifikt gå hjem-møde om SMV'ers samfundsansvar. Det sker i Herning den 8. november.
Indhold fra partner
Supply chain

CSR projektet Step Up er lanceret i Bangladesh
DM&T har i samarbejde med nogle af branchens største aktører startet projektet Step up, der skal sikre bedre arbejdsforhold for beklædningsindustrien i Bangladesh. Vi har interviewet Sofie Pedersen, som er projektleder på Step Up.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Modebrands går efter FSC-certificering
Flere brands i branchen er gået på jagt efter FSC-certificeringer til værdikæden. Men hvorfor? Vi spørger to brands, der er lykkedes med det, samt FSC selv
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling
DM&T’s to bæredygtighedseksperter sætter i denne kronik fokus på de strategiske muligheder, coronakrisen medfører for modebranchen. Der er nemlig basis for at bruge krisen til at accelerere den bæredygtige omstilling, men det kræver samarbejde...
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Syv modevirksomheder tilsidesætter konkurrence, når de mødes i CSR-netværk
CSR og bæredygtighed står højt på agendaen i modebranchen. I København har nøglemedarbejdere fra syv konkurrerende virksomheder etableret et netværk, der hjælper dem med at løfte den agenda.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Mode- og livsstilsbranchen skal ride med på den bæredygtige bølge
Topcheferne i landets største virksomheder har sat ansvarlighed og bæredygtighed øverst på agendaen i 2019. DM&T’s CSR-chef håber, at mode- og livsstilsbranchens virksomheder følger trop og udnytter de fordele og strategiske muligheder, der ligger heri.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt advisory board skal gøre modeugen mere bæredygtig
Copenhagen Fashion Week skal trækkes i en mere bæredygtig retning. Det skal et advisory board bestående af brancheaktører og politikere hjælpe med.
Indhold fra partner
Medarbejder

Lønstigning i Bangladesh tekstilsektor
Regeringen i Bangladesh hæver mindstelønnen for medarbejdere i beklædningsindustrien med 51 %. Det sker efter måneders forhandlinger.
Indhold fra partner
Kommunikation

Fashion Summit: Det lærte vi på dag 1
Førstedagen af Copenhagen Fashion Summit havde fokus på transparens, supply chain og effekten af en ændret indkøbspraksis. Her får du højdepunkter fra bl.a. G-Star, PVH Corp. og Ganni. Samt et par ord om, hvorfor handling er påkrævet nu.
Indhold fra partner
Supply chain

Fire år efter Rana Plaza: Samarbejde er nøglen til forbedring
Den frygtelige Rana Plaza ulykke kostede for fire år siden 1134 mennesker livet, men siden er der sket store forbedringer i landet. Intensiveret samarbejde er vejen til endnu større forbedringer, lyder det fra NGO'er og branchen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Mød tunesiske tekstilproducenter
27. og 28. september besøger delegerede fra den tunesiske tekstilbranche Herning og København.
Indhold fra partner