Nyhedsarkiv

Kommunikation

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde

Forbrugerrådet TÆNK har netop lanceret sin store kampagne mod tøjspild. DM&T støtter den overordnede sag, men opfordrer til større transparens og øget samarbejde,hvis ambitionen om en bæredygtig omstilling med mindre tøjspild for alvor skal materialiseres

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Sådan skaber man et godt netværk

Har du lyst til at være en del af et netværk? Det behøver slet ikke være svært, og derfor har vi spurgt syv netværksdeltagere om deres største overraskelser og bedste råd, hvis man vil i gang med netværksidéen.

Indhold fra partner

Oeko-Tex udvider STeP til læder

Fremover bliver det også muligt at certificere lædervarer med Step by Oeko-Tex. Det skal sikre muligheden for mere miljørigtige og bæredygtige processer inden for læderproduktion.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Bæredygtig iværksætter udvider forretningen

Le Pirol har nået et halvt års budget på den halve tid. Derfor lancerer brandet nu økologisk bomuldsstrik, som skal supplere de eksisterende uldprodukter og fortsætte den bæredygtige rejse.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

"Det kræver mere end mål og intentioner at få flere kvinder i topledelse"

Selvom danske virksomheder skærper fokus på kønsdiversitet i topledelsen ved at formulere målsætninger og handlingsplaner ser det ikke ud til at have en overbevisende effekt i praksis. Kvinderne er fortsat i stort undertal, og det kræver en langt større indsats, både af virksomheder og samfundet, hvis vi vil ændre strukturen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

ECCO nærmer sig garvning uden vand

ECCO Leather kan med en ny metode til garvning spare 25 mio. liter vand om året. Bredes den ud kan det betyde 400 mia. liter sparet vand på verdensplan, hvis teknologien udbredes. På sigt satser ECCO på helt vandfri læderproduktion.

Indhold fra partner

Supply chain

Nye sourcing-vinde blæser over 2018

I 2018 vil forbrugerne fortsat kræve hurtigere leveringer og nye styles. Ifølge en ny undersøgelse vil topchefer i modeindustrien derfor fokusere på at effektivisere forsyningskæden og sætte valget af leverandører under lup.

Indhold fra partner

Menneskerettigheder

DM&T-direktør: Negativ omtale kan skade

DM&T’s adm. direktør var blandt talerne ved dette års Dhaka Apparel Summit. Her opfordrede han til samarbejde og bedre vilkår for landets tekstilarbejdere.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Zara lancerer bæredygtig linje

Den spanske high street-gigant har fokus på miljø og social ansvarlighed. Det udmønter sig nu i særlig kollektion.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse

Covid-19 har ikke kun været negativ for de danske mode- og tekstilvirksomheder. Den har nemlig givet et kærkomment frirum til at stoppe op og reflektere. Det har givet anledning til nogle interessante overvejelser om værdier og strategiske beslutninger, som en professor og forsker ved Aalborg Universitet folder ud i et igangværende studie. DM&T giver dig her de foreløbige konklusioner.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Netværk hjælper med at fokusere og kvalificere bæredygtige indsatser

Det kan være svært at finde ud af, hvor man skal lægge sit fokus i bæredygtighedsarbejdet. I det netværk, som otte ansatte fra forskellige modevirksomheder driver i fællesskab, hjælper man hinanden med at kvalificere indsatserne, og diskuterer både det lavpraktiske og de tunge emner. Noget der i høj grad kommer deltagerne til gavn i deres daglige arbejde.

Indhold fra partner

En fodslæbende brancheorganisation, når det gælder Verdensmålene?

Verdensmålene er sexede. De er flotte med alle deres klare farver. De er lette at forstå og alle kan se, at de er relevante. CSR er ikke så sexet. Det er komplekst og har -noget uberettiget- fået ry for at være vanskeligt. Ikke desto mindre fortsætter DM&T ufortrødent med at promovere virksomheders samfundsansvar som fremtidssikring af branchens SMV’er. Er DM&T fodslæbende, når det kommer til Verdensmålene? Vi har bedt DM&T’s CSR-chef om svar på tiltale.

Indhold fra partner

Kommunikation

ECHTE udgiver podcast om bæredygtighed

Modebrandet ECHTE udgiver nu en podcast, der sætter fokus på bæredygtighed i modebranchen. I fem afsnit behandles en række aspekter af bæredygtighed.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Mode- og tekstilbranchen får toolbox til ansvarlig virksomhedsadfærd

CSR, bæredygtighed og samfundsansvar er blandt de vigtigste forhold i mode- og tekstilbranchen netop nu. DM&T giver nu branchen sin helt egen toolbox til at sikre, at man som virksomhed agerer ansvarligt i henhold til internationale minimumsstandarder.

Indhold fra partner

Kommunikation

Fashion Summit: Det lærte vi på dag 2

På andendagen af Copenhagen Fashion Summit var der fokus på at ændre tankegang, digitalisering, robotter en også de vanskeligheder, SMV’er møder, når de arbejder med bæredygtighed. Her får du en række nøglebetragtninger fra tre danske SMV’er, Nike og Levi’s.

Indhold fra partner

Samfund

Gå hjem-møde med fokus på SMV'ers samfundsansvar

Dansk Mode & Textil inviterer i samarbejde med Mæglings- og Klageinstitutionen til et branchespecifikt gå hjem-møde om SMV'ers samfundsansvar. Det sker i Herning den 8. november.

Indhold fra partner

Supply chain

CSR projektet Step Up er lanceret i Bangladesh

DM&T har i samarbejde med nogle af branchens største aktører startet projektet Step up, der skal sikre bedre arbejdsforhold for beklædningsindustrien i Bangladesh. Vi har interviewet Sofie Pedersen, som er projektleder på Step Up.

Indhold fra partner

Supply chain

Nationalt partnerskab skal styrke dansk mode og tekstil

Tre brancheorganisationer lancerer en national handlingsplan, som skal bringe danske mode- og tekstilvirksomheder i front inden for bæredygtighed i produktion og design. Dansk Mode & Textil, WEAR under Dansk Erhverv samt Danish Fashion Institute står bag

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling

DM&T’s to bæredygtighedseksperter sætter i denne kronik fokus på de strategiske muligheder, coronakrisen medfører for modebranchen. Der er nemlig basis for at bruge krisen til at accelerere den bæredygtige omstilling, men det kræver samarbejde...

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Syv modevirksomheder tilsidesætter konkurrence, når de mødes i CSR-netværk

CSR og bæredygtighed står højt på agendaen i modebranchen. I København har nøglemedarbejdere fra syv konkurrerende virksomheder etableret et netværk, der hjælper dem med at løfte den agenda.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Mode- og livsstilsbranchen skal ride med på den bæredygtige bølge

Topcheferne i landets største virksomheder har sat ansvarlighed og bæredygtighed øverst på agendaen i 2019. DM&T’s CSR-chef håber, at mode- og livsstilsbranchens virksomheder følger trop og udnytter de fordele og strategiske muligheder, der ligger heri.

Indhold fra partner

Strategi & ledelse

Nyt advisory board skal gøre modeugen mere bæredygtig

Copenhagen Fashion Week skal trækkes i en mere bæredygtig retning. Det skal et advisory board bestående af brancheaktører og politikere hjælpe med.

Indhold fra partner

Medarbejder

Lønstigning i Bangladesh tekstilsektor

Regeringen i Bangladesh hæver mindstelønnen for medarbejdere i beklædningsindustrien med 51 %. Det sker efter måneders forhandlinger.

Indhold fra partner

Kommunikation

Fashion Summit: Det lærte vi på dag 1

Førstedagen af Copenhagen Fashion Summit havde fokus på transparens, supply chain og effekten af en ændret indkøbspraksis. Her får du højdepunkter fra bl.a. G-Star, PVH Corp. og Ganni. Samt et par ord om, hvorfor handling er påkrævet nu.

Indhold fra partner

Supply chain

Fire år efter Rana Plaza: Samarbejde er nøglen til forbedring

Den frygtelige Rana Plaza ulykke kostede for fire år siden 1134 mennesker livet, men siden er der sket store forbedringer i landet. Intensiveret samarbejde er vejen til endnu større forbedringer, lyder det fra NGO'er og branchen.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Mød tunesiske tekstilproducenter

27. og 28. september besøger delegerede fra den tunesiske tekstilbranche Herning og København.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Kom tættere på branchens CSR arbejde

DM&T lancerer nu den anden i en række af videoer, hvor du kan komme tættere på DM&T’s rådgivningsområder. Denne gang sætter vi spot på CSR, og hvordan nogle af branchens virksomheder arbejder med det.

Indhold fra partner

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere