10.12.2020  |  Klima, miljø og energi

Sådan kommer din virksomhed godt i gang med FN’s verdensmål

Indhold fra partner Hvad er dette?

Mange virksomheder, ikke mindst smv’er, savner konkrete værktøjer til at arbejde med verdensmålene. Standarder kan være en del af løsningen.

Mange især små og mellemstore virksomheder efterspørger konkrete værktøjer til at arbejde strategisk med FN’s verdensmål. De er simpelthen i tvivl om, hvor de starter, og hvordan de systematiserer og dokumenterer deres indsats.

Standarder kan være en vigtig del af løsningen, og derfor har Dansk Standard udviklet et gratis værktøj, der kobler hvert verdensmål med eksempler på den eller de standarder, det typisk vil gavne virksomheden at kigge på.
”Verdensmålene er udviklet til lande, og det kan virke uoverskueligt for virksomheder at forholde sig til 17 verdensmål og 169 delmål. Derfor forsøger vi at hjælpe med at omsætte verdensmålene til noget, virksomhederne kan spejle sig i,” siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard med ansvar for standardisering inden for bl.a. FN’s verdensmål og bæredygtighed.

System og dokumentation
Standarder er baseret på krav og best practice indsamlet fra eksperter, virksomheder og organisationer fra hele verden.
”Ved at arbejde systematisk sikrer man, at indsatsen bliver prioriteret. Ingen kan forholde sig til alle verdensmål, så det handler om at udvælge dem, der giver bedst mening og værdi for ens forretning. Med standarder kan man desuden dokumentere sin indsats og dermed undgå såkaldt greenwashing, hvor det, man påstår at gøre enten ender som tomme løfter, eller noget man ikke kan dokumentere,” forklarer Maibritt Agger.

Krav, mål og ledelse
Der findes forskellige typer af standarder. Produktstandarder stiller direkte krav til produkter. Målestandarder sikrer ensartede målemetoder og -krav, så det er muligt at sammenligne sine resultater med sig selv eller andre. Og ledelsesstandarder er med til at sikre det strategiske fokus og understøtte, at man hele tiden udvikler og forbedrer sig i forhold til de mål, man har sat.
”Standarderne for energiledelse, miljøledelse og arbejdsmiljøledelse spiller 1:1 sammen med verdensmålene, og der er flere nye standarder på vej, som er udviklet til direkte at understøtte verdensmålene – fx en ny standard om ligestilling,” siger Maibritt Agger, som har disse tre gode råd til danske virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med verdensmålene.

1. Tag udgangspunkt i kerneforretningen
For at lykkes er det afgørende, at indsatsen giver mening for medarbejdere, interessenter og forretningen og tager udgangspunkt i virksomhedens DNA. En god start er derfor at undersøge, hvilke aftryk man som virksomhed sætter, og hvor indsatsen dermed kan have størst effekt. Helt konkret kan man spørge sig selv: Hvilke verdensmål kan jeg understøtte med min forretning og hvilke mål understøtter og bidrager til min strategi? I denne proces er der samtidig god mulighed for at udvikle kreative og innovative løsninger til sig selv eller andre – og dermed åbne nye forretningsmuligheder.

2. Udvælg højst 3 verdensmål
Det er vigtigt, at ens indsats er både ambitiøs og realistisk. Man kan ikke arbejde med alle verdensmål på én gang, og det er klogt at udvælge højst tre verdensmål, som det giver god mening for ens virksomhed at tage fat i. I den forbindelse kan man stille disse spørgsmål: Hvilke aftryk sætter vores virksomhed? Hvordan kan vi forbedre os, og hvilke verdensmål spiller det sammen med?

3. Brug standarder
Når man har udvalgt de verdensmål, virksomheden vil arbejde med, kan man klikke ind på ds.dk/verdensmaal og få et indblik i, hvilke standarder der fx kan være en gavnlig hjælp i arbejdet med de enkelte mål.

Her kan man også finde inspiration og læse om, hvordan andre virksomheder arbejder med verdensmålene.

Denne artikel er en del af temaet I fokus: SMV'er og verdensmål

Mere fra Dansk Standard

Dansk Standard

www.ds.dk/da

  • ds@ds.dk
  • 39 96 61 01
  • Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard udvikler og udgiver standarder, udbyder kurser og tilbyder rådgivning. Målet med vores ydelser er at styrke erhvervslivets og samfundets konkurrenceevne og bæredygtighed.Dansk Standard er Danmarks standardiseringsorganisation. Vi giver vores kunder mulighed for at deltage i udviklingen af europæiske og internationale standarder og dermed få indflydelse på fremtidens marked…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere