07.05.2013  |  Kommunikation

Indspark: Sådan stemmer du med pengepungen - den sociale shopping trend

Social shopping er ikke kun for den private forbruger. Virksomheder kan også med deres indkøb og valg af leverandører stemme for en mere bæredygtig verden. Tania Ellis giver her nogle konkrete eksempler på, hvordan både forbrugere og virksomheder kan være med til at gøre en forskel.

Don't buy this jacket! Hvor mange virksomheder kender du, som opfordrer deres kunder til IKKE at købe deres produkter? Ikke mange, vel?

Men det er lige præcis det, som Patagonia, der producerer højkvalitetstøj til friluftsfolket har gjort med sin kampagne Common Threads Partnership. Her har virksomheden sat sig i front ved at opfordre forbrugeren til at indgå et løfte om at reduce, repair, reuse og recycle. Og så lover Patagonia til gengæld at gøre det samme.

Det er måske ikke så overraskende, at Patagonia paradoksalt nok oplever øget kundeloyalitet og tiltrækning af nye kunder oven på denne kampagne. En ny undersøgelse viser, at en stor del af den globale befolkning kan og faktisk gerne vil være en del af løsningen gennem deres forbrug.

Læs også: Sådan bliver forbrugerne til ambassadører for bæredygtighed

Både forbrugere og virksomheder kan stemme med pengepungen
Markedet for etisk forbrug er én af de såkaldte "Five Markets of Change", som vi arbejder med i min virksomhed, når vi skal spotte trends. Inden for forbrug omfatter tendenserne blandt andet bevægelser som skiftbank.nu, initiativer som TheFairPages og fænomener som BUYcotting, Carrotmobs og Non-Shoppers.

Men dette etiske marked for udveksling af penge og værdier er ikke kun forbeholdt den private forbruger. Også virksomheder kan være med til at gøre en forskel, når de køber ind eller vælger leverandører.

Kommunerne herhjemme indgår eksempelvis partnerskaber omkring offentlige grønne indkøb på gronneindkob.dk, og på ansvarligeindkob.dk kan professionelle indkøbere i både offentlige og private virksomheder dele erfaringer og finde inspiration til bæredygtige indkøb som led i deres arbejde med bl.a. ansvarlig leverandørstyring.

Om Tania Ellis

Tania Ellis, Executive MBA, er prisbelønnet forfatter og erhvervsinnovatør med speciale i sociale business trends og strategier.

Til dagligt driver hun foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company, som hjælper nogle af Skandinaviens mest respekterede virksomheder med at omsætte trends til konkrete handlinger inden for forretningsudvikling, medarbejderinvolvering, kommunikation og innovation.

Men bæredygtige indkøb handler ikke kun om grønne indkøb. Det rummelige eller inkluderende arbejdsmarked er også en del af denne agenda.

Det er Koeb-socialt.dk et godt eksempel på. Den er Danmarks første portal for socialøkonomiske virksomheder, som udbyder alt lige fra blomster og IT-service til transportløsninger og byggeri. På den måde kan både offentlige og private indkøbere og forbrugere handle socialt ansvarligt.

Også de små virksomheder kan være med
Alle kan være med på den sociale shopping trend - også små iværksættervirksomheder. Når du eksempelvis køber printerpapir, kan du købe genbrugspapir; når du køber kaffe til kontoret, kan du købe fairtrade; og når du skal have lavet nyt logo, kan du hyre en grafiker i fleksjob. Og hvis du sidder som CSR-ansvarlig i en større virksomhed, kan du eksempelvis kick-starte et udviklingsprogram i samarbejde med jeres indkøbsafdeling.

Hvor der er penge til indkøb, er der også magt og vilje til at gøre verden bare en lille smule bedre. Din pengepung er din stemmeseddel. Og som stadig flere virksomheder erkender: det kan faktisk også betale sig.

Mere fra Tania

Tania Ellis BP

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 16 år som leder af sin B Corp-certificerede foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company. Over mere end 16 år har virksomheden samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med foku…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere