04.03.2016  |  Samfund

Indspark: Sammen får vi det grønne hjul til at rulle

If Skadeforsikring er netop blevet kåret som årets grønne indkøber i Netværk for Miljømærket indkøb.

If Skadeforsikring er netop blevet kåret som årets grønne indkøber i Netværk for Miljømærket indkøb. Det er vi glade for og stolte af. Men vi er også af den overbevisning, at det først og fremmest er sammen med andre virksomheder, at vi kan gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund og få det grønne hjul til at rulle.

For selv om forsikringsselskaber har en forholdsvis lav miljømæssig påvirkning, betyder det ikke, at vi ikke arbejder på at forbedre miljøet. Vi har en forpligtigelse i forhold til det omgivende samfund, som vi er en del af, og som vi skal leve af at servicere. Derfor må vi tage et ansvar.

Vi har i hele Norden engageret os i arbejdet med Svanemærket og EU-Blomsten – for som nordisk virksomhed kan vi gå ind i alle lande og bakke op. Vi er derfor med i indkøbernetværk i hele Norden. Et af disse netværk er Miljømærkning Danmarks Netværk for Miljømærket indkøb. Her sætter indtil videre 15 virksomheder fokus på miljø i de indirekte indkøb. Det vil sige i de indkøb, der vedrører driften – fx kontorartikler, møbler, kantiner, rengøringstjenester og hoteller. Indirekte indkøb udgør væsentlige beløb i mange virksomheder, så her er et stort potentiale for at sætte miljøet i fokus.

I netværket forpligter vi os til at øge andelen af miljømærkede indkøb fra år til år – og til årligt at indrapportere vores miljømærkede indirekte indkøb inden for 10 produktområder. Den seneste afrapportering for 2014 viste en absolut stigning i netværkets samlede andel af miljømærkede indkøb på 125 % på bare to år – fra 16 % i 2012 til 37 % i 2014.

Den udvikling er udtryk for, at vi som medlemmer arbejder i samme retning. Sammen arbejder vi for et bedre klima, og et grønnere og bedre miljø. Hver for sig arbejder vi for en grønnere og bedre bundlinje. Og alle tror vi på, at bæredygtighed betaler sig.

Fx konkluderede rapporten Doing great by doing good (2014) fra Ugebrevet Mandag Morgen, at de virksomheder, der i videst omfang tager hensyn til miljø, klima og deres medarbejdere – altså bæredygtighed i bred forstand – giver de bedste investeringsafkast.

Netværk for Miljømærket indkøb giver os mulighed for at udveksle erfaringer med andre ambitiøse virksomheder. Og ved at arbejde strategisk med miljømærkede indkøb er vi med til at øge efterspørgslen på miljømærkede produkter og serviceydelser – og derigennem skabe et større udbud. Med netværket bliver det enklere for os at nå egne miljømål og mere lønsomt for både indkøbere og leverandører.

Vi vil gerne være med til at påvirke markedet ved at efterspørge miljømærkede produkter og lægge et vist pres på markedet. Og vi mærker en markant øget bevidsthed hos leverandørerne om, at flere virksomheder efterspørger miljømærker og miljørigtige produkter og serviceydelser.

I netværket har indkøb af rengøringsydelser fungeret som pionerkategori, som vi så at sige har øvet os på. Resultatet viser tydeligt, at øvelse gør mester. For når efterspørgslen er der, så kommer udbuddet som regel også. I 2011 blev volumenen af svanemærket rengøring opgjort til 179 millioner m2 på danske virksomheder leveret af tre selskaber. Det tal er i dag vokset til over 1 milliard m2 leveret af ti svanemærkede rengøringsselskaber.

På andre områder tror jeg på, at de nordiske netværk for alvor kan være med til at gøre en forskel ved at samarbejde – ikke mindst fordi flere medlemmer er store, nordiske spillere. Når det fx handler om markedet for kontorforsyning, er Danmark en lille spiller, men ser vi på hele det nordiske marked, er der 5-6 gange så mange mennesker og virksomheder til at aftage produkterne.

At deltage i Netværk for Miljømærket indkøb betyder ikke nødvendigvis en fordyrelse af driftsbudgettet. Hvis man ikke i forvejen har haft særlig fokus på grønne driftsindkøb, er der mange produktgrupper, hvor man kan vælge miljømærket, uden at det bliver dyrere.

Når det handler om fx hygiejnepapir og printerpapir, er der ingen undskyldning for ikke at vælge miljømærket. Det er ikke dyrere, og udbuddet er stort. Det samme er begyndt at gøre sig gældende i forhold til rengøringstjenester.

Hvorfor vente? Hvorfor ikke stå sammen og være med i front? Jo flere der efterspørger miljømærkede produkter og serviceydelser, des hurtigere vil udbuddet vokse. Og når udbuddet vokser, vil der også være flere, der vælger det til. På den måde får vi sammen det grønne hjul til at rulle.

Som virksomhed skal man træffe et valg om, at man gerne vil vise sine medarbejdere og samarbejdspartere, at man vælger produkter, hvor der er taget mest muligt hensyn til miljøet. Det mener vi, at der er i produkter, der er certificeret med Svanemærket eller EU-Blomsten. Her er hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering nemlig med i vurderingen, når kravene fastsættes.

Miljø er ikke et parameter i Ifs kerneprodukter, og derfor er miljø heller ikke en del af vores kernebudskab. Men som medlem i netværket handler vi aktivt i forhold til miljø og klima, og vi forsøger at skubbe samfundet i en mere bæredygtig retning. Det kan vi bruge udadtil ved at vise, at vi bakker op og er med til at tage ansvar.

Indadtil kan vi over for vores 6.800 medarbejdere vise, at vi bakker op om miljømærkerne. For når vi prioriterer benhårdt på miljømærkerne, handler det også om sundhed. De produkter er så rene som overhovedet muligt – og dermed et godt valg for både vores kunder og vores medarbejdere. Samtidig ser vi gerne, at medarbejdernes værdisæt ligger så tæt som muligt på virksomhedens værdier. Og når vi viser dem, at miljømærkerne er vigtige, så kan det måske påvirke vores medarbejdere til at træffe miljømærkede valg, når de handler. På den måde kan vi få det grønne hjul til at rulle endnu hurtigere.

Mere fra Bo

Bo Petersen

Indkøbs- og Miljøansvarlig

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere